مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

سرعت بالا و مانور‌پذیری «موشک هایپرسونیک فتاح» حالا‌حالاها قابل کشف و زدن نیست

مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم بزرگداشت سالروز شهادات دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید با تصریح این که آخرین موشکی که رونمای شد «هایپرسونیک فتاح» با این سرعت بالا و مانور پذیری حالا‌حالاها قابل کشف و زدن نیست، گفت: پایداری و بازدارنگی ۱۰۰درصد تکمیل شده، اما به نقطه ایستایی نرسیدیم و ما همچنان در حال افزایش قدرتمان هستیم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، سردار علی بلالی مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم بزرگداشت سالروز شهادات دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید «استاد بسیجی؛ جهاد تبیین و امید آفرینی اعتلای نظام حکمرانی» ویژه استان اصفهان که امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه  در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با حضور مسئولانی استانی، استادان بسیجی و روسای دانشگاهها برگزار شد، با تصریح این که  آخرین موشکی که رونمای شد «هایپرسونیک فتاح» با این سرعت بالا و مانور پذیری حالا‌حالاها قابل کشف و زدن نیست، گفت: پایداری و بازدارنگی ۱۰۰درصد تکمیل شده، اما به نقطه ایستایی نرسیدیم و ما همچنان در حال افزایش قدرتمان هستیم.

 

سردار بلالی در ابتدا اظهار کرد: در روز ملی بسیج اساتید مطالبی را در خصوص اقتدار نظام و امید آفرینی عرض میکنم و مناسبت بسیار خوبی هست که از شهید چمران شروع کنم.

وی افزود: هوافضای سپاه الحمد لله امروز در بُعد بهیاد به نقطه‌ای از اقتدار رسیده که جان مکنزی رئیس سنتکام می گوید بعد از جنگ جهانی جمهوری اسلامی ایران اقتدار و قدرت هوایی آمریکا را به چالش کشیده.

مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: این که ما چطور به این نقطه رسیدیم هشت سال دفاع مقدس ما تهدیدی بود که تبدیل به فرصت شد زمانی که عراق آمد پنج استان ما را درنوردید سرزمینهایی از کشور عزیز ما را اشغال کرد و ما شروع کردیم با کمک همه عزیزانی که دلشان برای این آب و خاک می‌تپید به بازپس‌گیری مناطق اشغال شده.

بلالی ادامه داد: یکی از مهمترین کارها اجرای عملیات بود برای پس زدن رژیم بعث که این نیاز به اطلاعات داشت که ما ببینیم دشمن الان در کجا قرار گرفته چه امکاناتی دارد و چطور دارد پدافند می‌کند.

 

مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: برای رسیدن به این که دشمن در چه وضعی هست تعدادی از عزیزان اطلاعات و عملیات را می فرستادیم بروند داخل شبانه روزانه هر طور که می‌شد و از خط مقدم و پشت جبهه عراق اطلاعات کسب کنند.

 

پهپاد تلاش از ایده شهید دکتر مصطفی چمران ساخته شد

بلالی افزود: شهید دکتر مصطفی چمران یک ایده‌ای داد که می‌شود یک پرنده‌هایی داشته باشیم که بروند اطلاعات کسب کنند؛ در همین راستا بچه‌هایی از یگان هوایی سپاه و عزیزانی از جهاد دانشگاهی اصفهان تلاش می‌کنند و می‌رسانند آن را به پهپادی بنام «تلاش» کار خیلی ابتدایی است ولی داریم شروع میکنم یک حرکت بزرگ را و ایده شهید چمران در سال۶۳ و ۶۴ عملی می‌شود این را می‌سازیم و پهپاد «تلاش» می‌رود توی جبهه‌ها.

 

۵۰ هزار عکس تا پایان جنگ توسط پهپاد تلاش گرفته شد

مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: حدود ۵۰ هزار عکس را این پهپاد تا پایان جنگ می‌گیرد عکسهای جالب و دقیقا مشخص است، تفسیر عکس‌هایی هم کمتر نیاز دارد به لحظه میدانیم کجا رفتیم عکس گرفتیم و همه چیز سرجای خودش.

 

برای مکانهای حساس پرنده دیگری «مهاجر» ساخته شد

سردار بلالی با اشاره به مکان‌های حساسی مثل سنگر و توپخانه و غیر که آیا می‌شود اینها را زد؛ گفت: برای همین یک پرنده دیگری ساخته می‌شود بنام مهاجر که نارنجک تفنگی را زیر آن میبندیم و همین دوربین‌هایی که ساده عکاسی همین‌ها را؛ می‌زنیم به خط دشمن یعنی با ابتدایی‌ترین وسایلی که موجود بود.

 

جمع آوری پهپادهای متجاوز و مهندسی معکوس

وی گفت: در همین حد ما می‌مانیم ولی بعد که در تهدید دیگری آمریکا وارد می‌شود با صدام جنگ کویت پهپادهای متجاوز در کشورهای دیگر هم می‌افتد هوافضای سپاه همه اینها را جمع‌اوری می‌کند تمام دانشی که در اینها وجود دارد را مهندسی معکوس کند.

 

در بخش پهپاد مدرن ترین پهپادهای را بومی‌سازی کردیم

مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تبیین این مدلی که کارشده پرداخت و  گفت: همه این پهپادها؛ پهپادهایی با دانش فنی و پشتوانه علمی است و عنایتهای الهی هم شامل حال ما می‌شود و ما امروز در بخش پهپاد مدرن ترین پهپادهای را بومی سازی کردیم و هیچ  وابستگی در تامین و ساخت و ایده و غیره به بیرون نداریم همه اینها هم با مدلی که شهید حاج حسن طهرانی مقدم با موشکی کار را شروع کرد به نتیجه رسیدیم.

سردار بلالی گفت: در زمان جنگ صدام شهرهای ما را بمباران می‌کرد ما امکان مقابل به مثل نداشتیم از لیبی ۳۰ فرودند موشک می‌آید و دو سکوی پرتاب.

وی ادامه داد: خداتوفیق داد به بنده که ۲۷ سال در خدمت شهید بزرگوار حاج حسن طهرانی مقدم بودم و با هم اعزام شدیم به سوریه و دو ماهه آموزش موشکی را در آنجا دیدیم و برگشتیم.

مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به  آموزش یک سلاح راهبردی که در کشور ما وجود نداشت، گفت: ایران در رژیم قبل موشکهای زمین به زمین نداشت و نقص در آموزش هم وجود داشت.

 

 پایه‌ریزی فعالیت حوزه موشکی با همت شهید طهرانی مقدم و ۱۳ جوان زیر بیست سال

سردار بلالی ادامه داد: اما به هرحال با همتی و تلاشی که  شهید بزرگوار حاج حسن طهرانی مقدم انجام داد و سیستمی که احتیاج به چهل پنجاه نفر نیروی انسانی داشت و شش ماه آموزش؛  ما با ۱۳ نفر رفتیم یادبگیریم همه هم جوان هجده و نوزده ساله بودیم. در حالی که  استادان سوری می گفتند شما باید شش ماه آموزش توپخانه را در دانشکده ما بگذرانید تعداد هم زیاد باشد برای هر تخصص یک نفر که شما با ۱۳ نفر آمده و دو ماهه می خواهید آموزش بینید و زبانتان هم فارسی است.

وی با اشاره به روحیه جهادی و انقلابی شهید حاج حسن طهرانی مقدم  گفت: پاییز ۶۳ رفتیم سوریه از ۵ صبح کار را شروع می کنیم صبحگاه نماز جماعت کلاسهای درس صبح و بعد از ظهر و شبها جزوات را می نویسیم.

 

 شهید طهرانی مقدم از کل ۳۰ فروند موشک دوتا را برای مهندسی معکوس گذاشت

مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این که شهید طهرانی مقدم می‌گویند استادان هر چه دارند از آنها بگیرید جزو شخصی ما برویم ایران دستمان به اینها نمی‌رسد، ادامه داد: ما برای زمان آموزش دوماه وقت گذاشتیم ایشان می گوید بچه ها نه تنها باید یاد بگیرید که چگونه این موشک شلیک می شود باید یاد بگیرید تعمیر و نگهداری آن چگونه است رزمایشهای مختلف آن چطوری هست یک اراده‌ای به بچه ها می‌داد که اول در هتل دمشق زندگی می کردیم وقتی دیدیم این حرکت را حاج حسن شروع کرد رفتیم داخل پادگان یک جایی بود که مربوط به بازداشتگاه آنها بود یک رنگ ایده آلی زدند و شروع کردند آنجا و تمام دانشی که لازم بود را گرفتیم و آمدیم و در داخل کشور هم ۳۰ فروند موشک بیشتر نداریم حاج حسن دو تا را گذاشت برای مهندسی معکوس.

 

پایان جنگ یک موشک سوخت جامد ابتدایی زیر ۱۰۰ کیلیومتررا خودمان تولید کردیم

وی ادامه داد: کار را شروع می کنیم به جد می رسانیم به پایان جنگ یک موشک سوخت جامد ابتدایی زیر ۱۰۰ کیلیومتررا خودمان تولید کردیم بعد از جنگ این محور را حاج حسن ادامه می دهد و می رسیم به این که موشکهایی را تولید کنیم با برد بیشتر از این که نمونه اول است، نمونه اول ۳۰۰ کیلومتر برد دارد این را ساختیم انحراف آن ۱۵۰۰ متر است تلاش می کنیم بعد چندین سال این انحراف را می رسانیم به ۵۰۰ متر با طرح شهید غازی توپخانه اصفهان بعد می رسانیم به ۲۰۰ متر.

مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این که در همه این مراحل رهبر فرزانه انقلاب انگیزه برای ما ایجاد کردند تصریح کرد: در این مرحله هم ابیشان می فرمایند خیلی خوب است اما موشک جمهوری اسلامی ایران باید نقطه را بزند فتوا  این است که چرا بی‌گناهان کشته شوند باید دقیق هر نقطه که می خواهید آنجا را بگیرید و موشک هم آنجا بیاید پایین.

 

به موشک با برد ۲ هزار کیلومتر و انحراف صفر رسیدیم

وی عنوان کرد: تلاش می کنیم چند سال دیگر می گذرد الحمدلله امروز موشکی که برد ۳۰۰ کیلومتر داشت انحراف ۱۵۰۰ متر می رسانیم به برد ۲ هزار کیلومتر انحراف صفر این نقطه ای است که الان ما رسیدیم و نمونه هایی هم نشان دادیم. زمانی که شهید سلیمانی را امریکا ترور کرد ما عین الاسد را با موشکهای ذولفقار و فاتح و قیام زدیم دقیق؛ همچنین رژیم صهیونستی وقتی وارد شد اقدامی در کشور ما کرد مرکز جاسوسی‌اش را در اربیل منهدم کردیم که عراقی‌ها نمی‌دانستد یعنی شناسایی همه  اطلاعات کامل و دقیق.

 

مدل شهید طهرانی مقدم در موشکی برای پدافند پیاده شد

وی بیان کرد: همچنین مدل شهید حاج حسن طهرانی در موشکی انجام شده بود کار رفته بود جلو نزدیک سال ۱۳۸۰ شهید حاج احمد کاظمی رحمه الله علیه فرمانده نیروی هوافضا شد دید که در موشکی کار خیلی خوب جلو  رفته و کار را به مرز بازدارندگی رساندیم اما در پدافند اینطور نیست گفتند که ما باید همان مدلی که شهید طهرانی مقدم در موشکی پیاده کرد اینجا هم پیاده کنیم.

سردار بلالی اظهار داشت: در هشت سال دفاع مقدم ما عملیات بدر و خیبر عراقی ‌ها می آمدند در ارتفاع ۴ کیلومتر به بالا که برد توپهای ۵۷ ما و توپهایی که داشتم به آن نمی رسید با هواپیمای ترابری غیر نظامی زباله ساختمانی تیراهن قراضه بشکه شکسته اینها را تخلیه می کردند و ما تحقیر می شدیم که نمی توانیم جوابشان را بدهیم.

سردار بلالی گفت: مدل شهید حاج حسن طهرانی مقدم در پدافند پیاده می شود شروع می کنیم اولین رادار را می سازیم راداری که بسیار سخت است و ما دانش فنی آن را نداشتیم ولی نماندیم رفتیم جلو همه گلوگاهها را شکستیم و عبور کردیم تا این که اولین رادار را ساختیم.

وی با بیان این که الان وضعیت مان در پدافند هوایی چگونه است، گفت: آن موقع عراقی‌ها ما را تحقیر می کردند ‌هواپیمای بدون سرنشین امریکایی ام کیو فورسی ترایتون این پرنده که قیمت یک عدد آن معادل ۱۵ ایرباس مسافربری است یا ۱۰ تا اف ۱۶ است بخاطر قابلیت رادار گریز؛ جاسوسی، ارتفاع بالا؛  اینها هرجایی دلشان خواسته رفته و عبور  نموده و اقدام عملیاتی کرده اند و کسی هم به آنها تو نگفته.

مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: اما در روز ۳۰ خرداد ۱۳۹۸هواپیمای بدون سرنشین امریکایی وارد آسمان ما می شود در جاسک پایین تر میناب و جاسک به او تذکر می دهیم هواپیمای شما وارد فضای جمهوری اسلامی ایران شدید سریع خارج شوید طبق مقرارت هوانوردی جهانی  ولی از آنجایی که خیلی مغرور است و  اصلا باورش نمی شود که این ارتفاع  کسی بتواند بزند وارد فضا می‌شود و به تذکر ما هم توجه نمی کند ما بعد از این که تذکر دادیم توجه نکرد سه بار در ۳۰ خرداد۱۳۹۸ با یک فروند موشک «سوم خرداد» ساخت هوافضای سپاه در ارتفاع ۵۳ هزار پا سرعت هواپیما ۶۰۰ کیلومتر در ساعت مسافت ۸۹ کیلومتر می زنیم و می آوریم آن را کف دریا.

وی با یادآوری این که زمان جنگ کجا بودیم الان کجاییم، ادامه داد: ترامپ می‌گوید سپاه پاسداران جرات کرده به سمت هواپیمای امریکایی که در فضای بین المللی حرکت می کرده شلیک کرده من سه پایگاه سپاه را می زنم  که مشخص کرد؛ اما ما هم اعلام کردیم اقدام ما کاملا قانونی طبق مقرارت بین المللی بوده تذکر دادیم توجه نکردید می توانستیم هواپیما بلند کنیم که بیایند شما را بیرون کنند این کار را نکردیم با سوم خردادی که تا حالا تست هم نکردیم یعنی پهپاد نداشتیم این ارتفاع برود بالا که سامانه خودمان را تست کنیم ما شما را زدیم هیچ کاری نباید بکنید اگر اقدامی بکنید یعنی شروع یک جنگ جدید لذا همه امکانات را آماده می کنیم موشکها پهپادها و امکانات مختلف جنگ الکترونیک آماده می‌شود که پایگاههایی امریکایی را در منطقه مورد اصابت قرار دهیم اگر ما را زد.

بلالی ادامه داد: دشمن متوجه این توانایی جمهوری اسلامی ایران و آمادگی ما شد برای همین ترامپ در حالی که می رفت سوار بالگرد شود می‌گوید من از فرماندهان سپاه تشکر می کنم آنها می توانستند هواپیمای P8 که در کنار این پرواز می کرد و ۳۸ امریکایی در آن نشسته بودند را با همین موشک بزنند ولی آنها جان امریکاییها را محترم شمردند نزدند پس من هم نمی زنم عقب نشینی می کنم.

مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: اینجاست که حضرت آقا می فرمایند که زمان بزن در رو گذشته این معادله به کرسی نشست و در دنیا قدرتی وجود ندارد که در مقابل جمهوری اسلامی بایستد از نظر نظامی و سخت.

بلالی عنوان کرد: در این حوزه به یک بازدارندگی کامل رسیدیم و هیچ کسی نمی تواند این را خدشه دار کند چون همه قدرت بومی است همه قدرت با کمک دانشگاهها و دانشمندان و عزیزانی که در این حوزه کار کردند و مواد اولیه و امکانات همه چیز مال خودمان است.

مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: وقتی قدرت از درون جوشید آمد بالا دیگر هیچ توانی وجود ندارد که این را متوقف کند و این مدل شهید حاج حسن طهرانی مقدم است که می گوید ما باید روی پای خودمان بایستیم و همه امکانات مال خودمان باشد که ما ۳۰ تا موشک داریم برای مقابله با صدام دوتا را می گذارد برای مهندسی معکوس که ما به این دانش برسیم و رسیدیم و در حوزه های دیگر در انرژی اتمی و دانش بنیانها و غیره به این قدرت رسیدیم همه چیز مال خودمان هست.

سردار بلالی در ادامه در خصوص دستاوردهای هوافضا هم آخرین دستاوردی که رونمایی شد «موشک هایپرسونیک فتاح» را اشاره کرد و گفت: زمانی که شهاب ۳ را تولید کردیم شهاب ۳ یک موشکی ۱۵ متر ارتفاع قطر حدود یک متر و خرده ای و بالهای دارد که رادار کامل این را می گیرد برد آن هم ۱۱۰۰ کیلیومتر است.

وی با تاکید براین که الان موشک شهاب ۳ در جمهوری اسلامی ایران تولید نمی شود همه موشکهایمان دقیق نقطه زن با ابعاد کوچکتر و کاربردهای مختلف است؛ گفت: این موشک شهاب ۳ را وقتی که ما شلیک می کنیم آنها توانستند بزنند در جنگهایی که اتفاق افتاد در منظقه برای همین باید از این سپر موشکی عبور می کردیم که جداکردن بدنه و کلاهک در نزدیک هدف انجام شد رادارهای دشمن تا یک مدتی بدنه را می زدند سر جنگ به هدف اصابت می کرد، ولی یک مسیر ثابتی دارد در هر لحظه مختصات XYZ معلوم اند و این فرآیند قابل رهگیری توسط سامانه های پدافندی دشمن مثل سامانه های ایکس و غیره هست یک مدت بدنه را می زدند بعد متوجه شدند سر هم دارد جدا میشود برای سر هم کار کردند قابلیتهایی پیدا کردند نه صددرصد ولی توانستند بزنند.

مشاور عالی فرمانده هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: باید کاری کنیم این سر را نتوانند بزنند دو عامل اینجا کار می کند یک سرعت دوم حرکت مانوری است که این سرعت بالا و مانور پذیری حالا‌حالاها قابل کشف و زدن نیست یعنی هرچه سلاح پدافندی و ضد موشکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اقمار امریکایی داده شده هیچ کدام کارایی ندارد برای همین می گویند فوتوشاپ است اما عین الاسد نشان داد وقتی آمد پایین مقر پهپادی که حاج قاسم را شهید کرده بود همان مرکز فرماندهی کنترل در ساعت ۱:۲۰دقیقه صبحش زده شد که پرنده‌ها مربوط به آن مرکز چندین ساعت در آسمان سرگردان بودند نهایت هم از طریق کویت توانستند بازیابی کنند اینها را .

سردار بلالی عنوان کرد: با ما می توانیم و توجه به توانمندیهای داخلی خودمان پایداری و بازدارنگی ۱۰۰درصد تکمیل شده ولی همچنان هم  داریم قدرتمان را افزایش می دهیم، به نقطه ایستایی نرسیدم ولی فعلا بازدارندگی وجود دارد باید برویم در حوزه های دیگر هم کار کنیم که مثل حوزه های نظامی تقویت شود و بتوانیم در گام دوم مرجع علمی دنیا باشیم در همه حوزه ها  کما این که شده و خیلی جاها بازدارندگی بوجود آمده در انرژی اتمی، سلولهای بنیادی، پالایشگاهها و شناوری که خودمان ساختیم برادران عزیز ارتش ما دور دنیا را زدند اینها که همه تربیت شده دانشگاههای خودمان هستند.

 

انتهای پیام/