مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع):

شرط اصلی زیست عفیفانه وجود زیست عاقلانه است

مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) و مدیر کانون بسیج اساتید این دانشگاه در نشست تخصصی «تبیین و ترویج عفت همه جانبه» که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی دولت آباد با همکاری بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، گفت: شرط اصلی زیست عفیفانه وجود زیست عاقلانه است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، مسعوده فاضل یگانه مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه معارف قرآن  و عترت (ع)  و مدیر کانون بسیج اساتید این دانشگاه در نشست تخصصی «تبیین و ترویج عفت همه جانبه» که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی دولت آباد با همکاری بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، گفت: شرط اصلی زیست عفیفانه وجود زیست عاقلانه است.

وی اظهار کرد: شرط اصلی زیست عفیفانه وجود زیست عاقلانه است اگر زیست عاقلانه باشد عفت هم به  به همراه دارد، که در روایتی پیامبر (ص) هم فرمودند حیا نشانه عفاف است یعنی این دو لازم و ملزوم همدیگر هستند و از هم جدا نمی‌شوند

مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه معارف قرآن  و عترت (ع) اصفهان در ادامه با اشاره به این که عبارات و دستورالعملهای زیاد داریم که این حیا چگونه شکل می‌گیرد، موانع چیست، چه آسیبهای وجود دارد، تقویت کننده ها چه چیزهایی هستند، بیان کرد: امام صادق (ع) در روایت می فرمایند کسی که حیا ندارد اصلا ایمان ندارد؛ بعبارتی اینها از هم دیگر جدا نیستند؛ نمی‌شود فرد حیا نداشته باشد اما ایمان داشته باشد لازمه ایمان داشتن حیا است و حیا همنشین عفت است؛ در باره این همنشینی امام علی (ع) نیز می‌فرمایند به اندازه حیا این عفت هست.

مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) با بیان این که حیا کلمه لغویی از «ح ی ی»، گرفته شده است؛ گفت: حیا به معنی زنده بودن و اصلا موجب زنده بودن حیا است اگر در جامعه‌ای حیا نباشد زندگی نیست؛ در معنی لغوی مایه زندگی است چیزی که حیات می دهد حیا است حیا چیزی است که جلو انسان را می‌گیرد که کاری که خلاف عقل است انجام ندهد.

فاضل یگانه در ادامه با بیان این که جامعه دینی همان جامعه عقلانی است؛ ادامه داد: در این گزاره عقلانی استدلال عقلی را استفاده می کنیم برای این که از استدلال عقلی استفاده کنیم باید از تجربه خودمان و دیگران و شنیده‌هایی که از دیگران داریم استفاده کنیم تا بتوانیم از این عقل استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تجربه ها محدودیت دارد ‌هم خطا پذیراند مثلا در موضوعات علمی برای پیشرفت خطاهای کنار گذاشته می شوند و چیزهای ‌جدیدی به دست می آید.

مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه معارف قرآن  و عترت (ع) افزود: اما خداوند رحمان و رحیم از ابتدای خلقت بشر آنچه که لازمه بشر بوده قبل از این که بخواهد دوباره با آزمون و خطا به دست بیاورد قبل این که بخواهد در این عمر کوتاه به آن برسد از طریق انبیا فرستاده است تا خاتم الانبیا (ص) که یکی از این بسته ها بسته حیا است که همنشین عفت است و لازمه همدیگر هستند و اگر حیا نباشد اصلا زندگ انسانی نیست.

اگر حیا نباشد زیست شیطانی یعنی زیست ضد انسانی است

مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه معارف قرآن  و عترت (ع) اصفهان ادامه داد: حتی زندگی حیوانی هم شرایط خودش را دارد و در آن حیا وجود دارد که با ساختار وجودی خودشان سازگار است پس اگر حیا نباشد حتی زیست زیست حیوانی هم نمی‌شود بلکه زیست زیست شیطانی یعنی زیست ضد انسانی است.

 

آیه ۳۰ و ۳۱  سوره نور عفت همه جانبه را ترسیم می‌کند

مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه معارف قرآن  و عترت (ع) اظهار کرد: یکی از آیاتی که برای ما این عفت همه جانبه را ترسیم می‌کند آیه ۳۰ و ۳۱  سوره نور است و خداوند در قرآن کریم سفارش می کند بگو به کسانی که ایمان دارند فرو ببنندند چشمان خود را؛ نگاههای شیطانی را کنترل کنند جالب هم اینجاست که اول سفارش به مومنین است و بعد سفارش به مومنات که در آیات وقتی جدا نمی‌کند زن و مرد را خطاب به همه است اما وقتی جدا می‌کند هدف دارد؛ در آیات برخی خطاب به مردان بعد زن‌ها که براساس حکمتهایی است.

وی ادامه داد: در آیه ۳۰ سوره نور اول به مردان سفارش می‌کند به مردها بگو نگاههای شیطانی را از بین ببرند فرو بندند نگاهایشان را با حیا نگاه کنند.

فاضل یگانه اظهار کرد: اولین عفت در عفت نگاه است خود نگاه تیری از تیرهای شیطانی است فقط هم نگاه نامحرم نیست هر نگاهی که خارج از ضرورت باشد، نگاه بی فایده، نگاهی که حسرت به دنبال دارد؛ نگاههایی که نه نتیجه دنیوی دارد نه اخروی این نگاه مذموم است.

وی با بیان این که خداوند اول کنترل نگاه را سفارش می کند که دلایلی دارد؛ گفت: چون گناهان از نگاه شروع می شود و اگر کسی نگاه نکند خود به خود خیلی از گناهان کنار گذاشته ‌خواهد شد؛ نگاه مقدمه کنترل بسیاری از خواسته های نابجا است.

مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه معارف قرآن‌ و عترت (ع) اصفهان افزود: در ادامه خداوند می‌فرماید دامنهایتان را حفظ کنید این برای شما تزکیه کننده و پاک کننده است و بعد سفارش به زکات است؛ در این رابطه روایت داریم از امیرالمومنین (ع) که می‌فرمایند هر چیزی زکات دارد زکات چشم این که به ممنوعه ها نگاه نکنید. زکات زبیایی حفظ آن است یعنی ما اجازه نداریم زیباییهایمان را در اختیار دیگران قرار دهیم  فرق هم نمی کند چه زن چه مرد حتی بچه‌ها.

فاضل با تاکید براین که اینها ارتباط دارد با هم و با عفت و یک مجموعه کاملا درهم تنیده است، گفت: پس اول حیا و عفت چشم بعد پاکدامنی است.

وی گفت: علاوه بر روایات و آیات؛ از کارهای میدانی در حیطه های مربوطه هم نتایج روشن کننده اهمیت موضوع است. پس برای عفت همه جانبه نگاهها عفیفانه باشد به هر چیزی نگاه نکنیم هم پاکدامن باشیم روابط خارج خانواده نداشته باشیم و توجه داشته باشیم که خداوند دقیق و ریز بین و آگاه است به همه کارهایی که ما انجام می دهیم؛ برای زیست عفیفانه عفت در نگاه مردان را سفارش می کند و پاکدامن بودن  و این که روابط خارج خانواده نداشته باشید.

فاضل یگانه تاکید کرد: پاک ‌بودن برای زنها هم سفارشات و معیارهای خودش را دارد، مثلا این که یک زن هر جور دلش بخواهد بیاید بیرون نشانه غیر پاک  بودن است؛ در قر‌آن  سفارش می کند برای این که پاکدامن باشید باید زینتهای خود را آشکار نکنید مگر آنچه که پیداست دستها تا مچ و صورتها.

وی با اشاره به این که در ادامه سفارش شده به زنها که باید گردنها را بپوشانید، خاطرنشان کرد: نکته مهم که باید توجه شود این است که از ابتدای خلقت پوشیدن سر بوده اما پوشیدن گردنها نبوده که آیه نازل می شود که گردنها را به خاطر این که حیات اجتماعی حفظ شود، باید گردنها هم پوشیده شود؛  هر یک از اینها را که انجام ندهید حیات اجتماعی ضربه می بیند و  وقتی حیات اجتماعی ضربه دید حتما حیات فردی ضربه می بیند هم جامعه آشفته می شود.

مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه معارف قرآن  و عترت (ع) با تاکید براین که پس پاکدامنی و نگاه با حیا و نگاه عفیفانه برای همه سفارش شده است عنوان کرد: خداوند اول پاکدامنی را به مردان سفارش می کند و بعد سفارش به زنها می کند چرا که در خانواده پدران رکن اساسی تربیت را بر عهده بگیرند؛ الان دخترانی که حجاب خوبی ندارند مادران فقط مقصر نیستند پدران بیشترین تقصیر را دارند که هم کار میدانی داریم هم بحث روای است.

وی اظهار کرد: بحث زیست عفیفانه و عفت همه جانبه که از نگاه شروع می شود بعد پاکدامن بودن که برای مردان هست هم برای زنها که برای زنها برای پاکدامن بودن کارهایی را مشخص می‌کند از جمله این که زینتها را در معرض دید نامحرم قرار ندهید حتی ریزتر اشاره شده که با حرکاتتان خود را در معرض نامحرمان قرار ندهید.

مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه معارف قرآن  و عترت (ع) با اشاره به آیه ای عنوان کرد: خداوند می فرمایند لازمه حیا داشتن حجاب است ولی برعکس آن می تواند نباشد چون حیا درونی است حجاب ظاهری پس خود حیا داشتن حجاب را میا‌ورد ولی برعکسش الزاما نیست.

وی با اشاره به این که روایت داریم از امام علی (ع) که حیا عامل هر زیبایی است گفت: کار میدانی هم اثر گذاری آن را نشان می دهد.

این استاد دانشگاه گفت: حیا باعث استحکام خانواده حتی  فرد می‌شود و او را از آشفتگی نجات می دهد و هم باعث پیشرفتهای اجتماعی و هم پیشرفتهای مادی و معنوی خواهد شد.

فاضل یگانه بر روایاتی اشاره به این که در روایت داریم که حیا جوهر ی است که طمع آن از بین می برد؛ عنوان کرد: الان طمع خواسته هایی است که حق ما نیست اینها آسیب برای حیا هستند مثلا یکی از نتایج بی حیایی دزدی است که این دزد یک وقت مالی است یک  وقت چیزهایی که حق خودش نیست طمع می کند به داشته های خودش قانع نیست مثلا کسی که حسادت می کند دارد طمع می کند به خانواده و همسر قانع نیست و ضربه می زند به دیگران و وقتی حیا یک نفر از بین برود فقط یک نفر نیست به جامعه آسیب می‌زند.

انتهای پیام/