میزگرد| چرا شرکت در انتخابات موجب تداوم امنیت می‌شود؟

با نزدیک شدن به 11 اسفندماه روز برگزاری انتخابات خبرگزاری فارس در میزگردی با حضور 2 تن از اساتید بسیجی دانشگاه به موضوع اهمیت امنیت در جامعه پرداخت.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان به نقل از فارس؛  امنیّت زیرساخت همه‌ی ابعاد زندگی یک جامعه است… از مسائل شخصی بگیرید، تا مسائل اجتماعی، تا مسائل عمومی، تا مسائل خارجی.» رهبر انقلاب اسلامی ضمن معرفی «امنیت» به‌عنوان زیرساختِ هر پیشرفتی، ابعاد و عرصه‌های گوناگون و چگونگی تأمین آن در جامعه را مورد بحث و تبیین قرار داده‌اند.با نزدیک شدن به ۱۱ اسفندماه زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در میزگردی با حضور ۲ تن از اساتید دانشگاه به این موضوع پرداختیم.در این میزگرد مجید توان‌پور و سید محمد قلمکاریان از اساتید دانشگاه به سوالات ما درباره نقش مشارکت مردم در انتخابات در تقویت امنیت ایران در بعد داخلی و بین‌المللی پاسخ دادند.

مشارکت مردم در انتخابات تا چه اندازه در تامین امنیت کشور موثر است؟

توان‌پور: یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی، جمهوریت است. یعنی مردم، پایه این نظام هستند. وقتی پایه یک نظام مردمی باشد، چگونگی تعامل با مردم، چگونگی حمایت مردم از نظام و برقراری ارتباط با نظام و ارکان آن همه باهم اهمیت پیدا می‌کنند. مشارکت های مردمی مختلفی وجود دارد که یکی از آنها انتخابات است. وقتی مردم در انتخابات با کیفیت خوب هم از نظر تعداد و هم از نظر انتخاب، مشارکت بالا داشته باشند، به قوت جمهوری اسلامی کمک می‌کند و باعث محکم‌تر شدن ستون نظام می شود. مشارکت اجتماعی به قوت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی مسائل امنیتی نظام کمک می کند. طیف وسیعی از دیدگاه ها، سلایق و افکار مختلف در انتخابات شرکت می کنند و یک رأی ضمنی به نظام می‌دهند. دشمنان داخلی و خارجی نظام با دیدن مشارکت مردم پا پس می کشند، کما اینکه این را در دوره های قبل هم بسیار به چشم دیده‌ایم. کیفیت و تعداد مشارکت مردم در مسائل امنیتی هم در داخل و هم در میدان بین المللی تأثیرگذار است.

قلمکاریان: برهه بسیار حساسی است. حضرت آقا فرمودند: «حضور مردم در انتخابات یک واجب و وظیفه است». دشمنان به انتخابات ۱۱ اسفند چشم دوخته‌اند. این سوال باید همیشه در ذهن باشد اگر در انتخابات شرکت نکردیم چه اتفاقی می‌افتد؟ عدم مشارکت بالا در انتخابات باعث افزایش هجمه دشمنان، افزایش فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها می‌شود، از لحاظ امنیتی کشور تحت فشار قرار می‌گیرد، دشمنان جسارت و جرأت نفوذ به کشور را پیدا می‌کنند. مردم همیشه پشتیبان نظام و رهبر هستند و با گذر از بحران‌های مختلف از نظام و حاکمیت حمایت کرده‌اند. ایران اسلامی ام القری اسلام است و دنیا به انتخابات ۱۱ اسفند چشم دوخته‌اند تا با دیدن مشارکت و یا عدم مشارکت مردم تصمیم بگیرند. بدلیل نقش استراتژیکی که ایران در منطقه دارد، دشمنان برای تجزیه ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند و منتظر کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات هستند تا بتوانند برنامه خود را پیاده کنند، حضور حداکثری مردم در صحنه و تدابیر مقام معظم رهبری مانع اجرای نقشه شوم آنها پیاده خواهد شد. اگر مشارکت مردم پایین باشد، قطعاً از لحاظ امنیتی، تحریم ها و وضعیت معیشت، مردم را در شرایط سخت قرار خواهند داد. در برابر تهاجم فرهنگی هم باید بایستیم، چرا که دشمنان می‌خواهند فرهنگ غربی را با غول رسانه‌ای به افکار جوانان ما وارد کنند. بدلیل سرعت بالای پیشرفت علمی و فرهنگی، آزادیخواهان جهان از ایران به عنوان الگو یاد می‌کنند و دشمنان می‌خواهند با هجمه‌های شوم خود مانع شوند. حضور مردم در انتخابات برای ناامیدی دشمنان، بسیار مهم و ارزشمند است و نقشه‌های آنان را نقش بر آب می‌کند و باور می‌کنند که مردم همیشه از نظام حمایت می‌کنند.

 

انتخابات چگونه می‌تواند در رفع مشکلات اقتصادی نقش‌آفرین باشد؟

توان‌پور: مسؤولی که از مردم رأی می‌گیرد و جایگاهش از مردم است، باید شبانه‌روزی و جهادی در جهت رفع دغدغه‌های زندگی و معیشت مردم کار کند. مردم اگر ببینند و احساس کنند برای‌شان کاری شده، مشکلات را تحمل می‌کنند. انتخابات علاوه بر وظیفه، یک حق فردی است. اگر مسؤولی باعث نارضایتی شد، نباید با کلیت نظام قهر کرد. باید در انتخابات شرکت کرد و به فکر اصلاح سیستم بود. در این نظام مردم مسؤولین را انتخاب می‌کنند، پس قسمتی هم به انتخاب مردم برمی‌گردد که باید با انتخاب صحیح و انتخاب افرادی با آراء بالا، برای حل مشکلات از راه اصلاحات اقدام شود. اصلاحات با مشارکت بالا و نه باقهر از شرکت در انتخابات انجام می‌شود. مجلس محلی است که افرادی با افکار متفاوت در آن هستند، بنابراین مردم باید پای صندوق‌ها بیایند و با انتخاب درست، بر قوت نظام بیافزایند و مجلس بهتری را ایجاد کنند.

قلمکاریان: مردم در کشور نقش آفرین هستند. یکی از موارد مهم انتخابات مجلس است، چراکه در مجلس قانونگذاری، اصلاح قوانین و نظارت بر عملکرد و فعالیت‌ها صورت می‌گیرد و مردم با انتخاب افرادی شاخص، متعهد، شجاع، بصیر و اهل عمل به این مهم کمک می کنند. هر کشوری باید خودش تلاش کند تا بتواند کشور را نجات دهد. در معرض هجمه ها و تحریم های شدید قرار گرفتیم، از نظر امنیتی تحت فشار بودیم ولی مقاومت مردم بسیار ارزشمند بوده است. با اقتصاد مقاومتی و با تلاش و کوشش ارزش ها را حفظ می کنیم . مردم شرایط را درک می‌کنند و می‌بینند که مسئولین با تمام قوا رو به جلو حرکت می کنند. مردم با حمایت دولت و مجلس در امر خصوصی سازی مشارکت دارند و در فعالیت‌ها نقش آفرین هستند و به سمت اقتصاد مناسب و معیشت مطلوب پیش می روند. نقش نخبگان، اساتید و فرهنگیان در زمینه تبیین این شرایط و واقعیت ها بسیار مهم است. با توجه به فشارهای اقتصادی و سیاسی، باید با نگاه به داخل و همدلی و همکاری مثل اوایل انقلاب، در برابراستکبار جهانی بایستیم. حضور مردم و مشارکت حداکثری شروع این حرکت است، تداوم مردمی سازی، عشق و امید را در جوانان افزایش می دهد. حضور و مشارکت آگاهانه، فعالانه، حکیمانه و عالمانه باید باعث انتخاب افرادی در این مسیر شود که بتوانند نقش آفرینی مطلوب را داشته باشند.

تامین امنیت چگونه با مشارکت مردم در انتخابات تامین می‌شود؟

توان‌پور: یکی از مسائل مهمی که باعث شکل گیری یک کشور می شود، امنیت است. هرچه ضریب امنیت یک کشور بالا برود، قوام آن کشور بالا می‌رود و کشور شکل منسجم تری پیدا می‌کند. در دوران جنگ تحمیلی، از نظر امنیتی وضعیت خاصی در کشور داشتیم، از جمله ترورهایی که انجام می شد، ضریب امنیتی کشور را پایین آورده بود و ممکن بود هر لحظه نظام را تحت الشعاع قرار دهد که با عنایت خدا و رهبری امام خمینی(ره) این امر اتفاق نیافتاد. امروز ما وسط یک اقیانوس طوفان زده غرب آسیا زندگی می کنیم که با وجود هجمه های دشمنان امنیت کشور را حفظ کرده ایم. کمااینکه در کشورهایی مثل پاکستان و عراق شکافی که بین احزاب و مردم در انتخابات بود، ضریب امنیتی در این کشورها را پایین آورد. حضور و مشارکت در انتخابات و چگونگی برگزاری آن می تواند امنیت افزا باشد. عدم مشارکت مردم می تواند باعث افزایش زورگویی زورمندان، دخالت سلطه گران و امرونهی کردن بزن بهادرهای بین المللی شود و ضریب امنیتی کشور را پایین آورد. هرچه مشارکت بالا و با کیفیت باشد، برای کشور امنیت پایدار فراهم می کند و کیفیت زندگی هم بهتر می شود این یک قاعده کلی است.

قلمکاریان: در نظام جمهوری اسلامی ایران تا کنون هیچ انتخاباتی نبوده که برگزار نشود حتی در دوران جنگ تحمیلی انتخابات برگزار شد و این یک افتخار ملی است. مردم نظام و رهبر و کشورشان را دوست دارند و تا پای جان حمایت می کنند. دشمن از این می ترسد و هزینه می کند تا بتواند مردم را از نظام جدا کند. رسانه های وابسته به غرب از ایران تصوراتی برای مردم کل دنیا ساخته اند که فکر می کنند ایران کشور نا امنی است. ایران امنیت خود را مدیون حضور و مشارکت مردم در صحنه است، دشمن با تمام توان بدنبال کاهش حمایت مردم است تا بتواند نفوذ کند و کشور را دچار مخاطره کند. دشمن می خواهد با ایجاد اختلاف های قومیتی، ایران را تجزیه کند و با نا امن کردن ایران به هدف خود برسد. مردم باید با حضور و مشارکت خود این خدعه و نیرنگ دشمن را نقش بر آب کنند. ما باید با جهاد تبیین و کار رسانه ای و آگاهی مردم، برای مقابله با دشمن، بسترسازی کنیم.

نقش مردم در تامین امنیت تا چه اندازه است؟

توان‌پور: کشور ما با توجه به شرایطی که داشته، مردم گاهی بود یا نبود امنیت را حس می کنند، مثل بمب گذاری اخیر کرمان. عدم مشارکت مردم پای دشمنان را به کشور باز می کند و طمع آنان را برمی انگیزد که به کشور و نظام آسیب بزنند. با تجربه چندین ساله، در منطقه چک سفید امضایی برای امنیت به کشوری داده نشده است، تا اینکه خود آن کشور وسایل و لوازم امنیت را فراهم کند. وسایل امنیت ما، موشک نقطه زن دوربرد، ارتش و سپاه پای کار، بسیج مردمی و از همه مهمتر حضور آحاد مردم که دل به نظام داده اند، است. با حضور مردم پایه های کشور هر روز محکم تر از قبل می شود و قدرت و قوت کشور را افزایش می دهد. نباید فراموش کنیم چه کشوری هستیم؟ کجا ایستاده ایم؟ با مرور پیشینه تاریخی کشور، بدانیم که با ضعف دولت مرکزی چگونه پای بیگانگان به کشور باز شد؟ مردم باید بدانند که کشور امروز از نظر امنیتی خیلی بهتر از قبل است و با خیالی آسوده زندگی کنند. این خیال راحت با حضور و مشارکت بالای مردم رقم می خورد و دشمنان امروز از مقابله و مواجهه با ما ترس دارند و به این ترس خود اذعان می کنند.

قلمکاریان: به برکت خون شهدا و نیروهای نظامی و رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری، امنیت خوبی در کشور داریم که باید قدردان آن باشیم. حفظ این امنیت، مبتنی بر حضور مردم در صحنه های مختلف است تا دشمن تصور نکند مردم از نظام و حاکمیت فاصله گرفته اند. افزایش امنیت، با افزایش مشارکت مردم حاصل می شود. هرچه تعداد آراء و درصد مشارکت بالا باشد، سرمایه اجتماعی در جامعه افزایش می یابد. مردم باید پیشرفت های علمی و فرهنگی را ببینند، نخبگان باید با تبیین این موارد امنیت کشور را بالا ببرند، تا پشتوانه مردمی حفظ شود. دشمنان به واسطه شرایط خاصی که ایران در غرب آسیا دارد، بدنبال ضربه زدن به نظام و نفوذ در کشور هستند. دشمنان اگر احساس کنند حضور مردم در صحنه کمرنگ شده، نا امنی را به داخل کشور می کشانند. بنابراین از دانشجویان، اساتید، فرهنگیان و همه اقشار مردم می خواهیم با تمام وجود رسالت خود را که شرکت در انتخابات و تبیین دستاوردهای انقلاب است، بیان کنند. افزایش امنیت ما در گرو مشارکت در انتخابات است.

پایان پیام/