اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

واقعیت بسیار عظیمی که انقلاب اسلامی در بیرون خودش داشته را تبیین نکرده‌ایم

اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در وبینار «جایگاه جهانی ایران، قبل و بعد از انقلاب اسلامی»با بیان این که بعنوان جامعه دانشگاهی واقعیت بسیار عظیمی که انقلاب اسلامی در بیرون خودش داشته را غافل بوده‌ایم بر تبیین این مهم تاکید کرد و گفت: امام (ره) اعتقاد قطعی و یقینی داشت که این انقلاب می‌ماند و همه باید امتحان شویم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، جواد منصوری اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در وبینار «جایگاه جهانی ایران، قبل و بعد از انقلاب اسلامی» که به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر و چهل و چهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ايران به همت بسیج اساتید کاشان  برگزار شد، با بیان این که بعنوان جامعه دانشگاهی واقعیت بسیار عظیمی که انقلاب اسلامی در بیرون خودش داشته را غافل بوده‌ایم بر تبیین این مهم تاکید کرد و گفت: امام (ره) اعتقاد قطعی و یقینی داشت که این انقلاب می‌ماند و همه باید امتحان شویم.

 

منصوری در ابتدا با بیان این که بعد از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان درخشش و عظمت خود را به رخ جهانان می‌کشد و راه پیروز شده و شهدا را با عنایت الهی می‌پیماییم، گفت: یک موضوع مهم این است که کمتر به چهره بیرونی انقلاب اسلامی پرداخته‌ایم یک مقداری بیشتر تمرکز به مسائل داخلی بوده  که بویژه بعنوان جامعه دانشگاهی واقعیت بسیار عظیمی که انقلاب اسلامی در بیرون خودش داشته غافل بوده و که تبیین این مهم را نیز متمرکز شویم.

 

اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: ما در ابتدای انقلاب اسلامی دو شعار استقلال و صدور انقلاب را مطرح کردیم که از نظر دنیا این دو شعار یا قابل قبول نبود یا قابل تحمل نبود.

 

موقعیت جغرافیای، طبیعی و تاریخی و فرهنگی ایران اهمیت دارد

سفیراسبق ایران درچین و پاکستان گفت: قبل از هر چیز نکاتی مهم را باید توجه داشته باشیم، یک نکته مهم این که موقعیت جغرافیای، طبیعی و تاریخی و فرهنگی ایران آنقدر برای قدرت‌های بزرگ اهمیت دارد که امکان ندارد دست از سر ایران بردارند این موضوع جدی و اساسی است و اگر این برای ما حل شده باشد متوجه می‌شویم که انقلاب اسلامی چه عظمتی دارد به عبارت دیگر انقلاب اسلامی یک ضربه عجیبی به سلطه استعماری جهانی زد.

 

این دیپلمات وزارت خارجه اظهار کرد: بعنوان مثال کیسینجر می‌گوید که پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط سلطنت پهلوی بعنوان نادرترین متحد امریکا در جهان ضربه‌ای به ما زد که قابل جبران نیست، توجه به این جمله از این جهت مهم است که بدانیم قبل انقلاب ایران برای قدرت‌های بزرگ چه اهمیت و جایگاهی داشته  و بعد انقلاب قضایا به چه صورت پیش رفت.

 

وضعیت قبل انقلاب ایران عالی‌ترین وضعیت برای نظام سلطه بود

وی عنوان کرد: واقعیت این است که قبل انقلاب ایران جایگاهی در دنیا نداشت، بیشتر شناخت دنیا از ایران از جهت مثلا نفت بود، قدرت‌های بزرگ برای سرپا نگهداشتن رژیم حاکم تمامی امکانات خود را بکار گرفته بودند  که این وضعیت تغییر نکند چون عالی‌ترین وضعیت بود برای نظام سلطه بود.

 

این مبارز دوران انقلاب اظهار کرد: یک منبع برای دانستن جایگاه ایران در دنیای آن روز و دیدگاه‌هایی که نظام سلطه درباره ایران و مردم ایران و رژیم ایران داشته؛ یادداشت‌های اسدالله علم است، این کتاب بخوبی ترسیم کننده وضعیت ایران در آن زمان است هم منبع خوبی است برای پاسخ به این که چرا انقلاب شد چرا که علم در جای جای  این کتاب مسائلی را اشاره می‌کند که نتیجه آن این است که باید انقلاب شود.

 

انقلاب اسلامی ایران از نظر امریکایی‌ها یک واقعه عجیب و باور نکردنی بود

وی در خصوص تصویر خیلی مختصر از وضعیت و جایگاه و روند تحولات در ایران منهای انقلاب گفت:  علم در یادداشتی می‌نویسد سفیر امریکا آمد پیش من صحبت‌هایی کرد در مورد وضع دولت و کشور و …که تا ۵۰ سال دیگر هم نمی‌توانم بگویم ولی آخرش گفت ما نمی‌گذاریم ایران از دست ما خارج شود یا مثلا چند روز بعد پیروزی انقلاب اسلامی رئیس سازمان سیاه در امریکا می‌گوید آنچه در ایران گذشت یک واقعه مهم و فوق العاده نیست بلکه یک واقعه عجیب و باور نکردنی است زیرا ما ایران را به گونه‌ای ساخته بودیم که قرار بود برای همیشه در ایران باشیم و من نمی‌دانم چگونه ما را از ایران بیرون کردند.

 

انقلاب اسلامی یک واقعه کاملا استثنایی است

منصوری با بیان این که انقلاب اسلامی یک واقعه معمولی نبود یک واقعه کاملا استثنایی است و از نظر رهبری و مکتب و مردم با انقلاب‌های دنیا تفاوت اساسی داشت، گفت: رهبری با این عظمت در گذشته تاریخی ایران کم نظیر و بی‌نظیر است.

 

یک بعد اصلی انقلاب این که اسلام جایگاه ویژه‌ای در دنیا پیدا کرد

وی با بیان این که با آمدن انقلاب چهره ایران عوض شد، افزود: اما یک بعد اصلی این است که با پیروزی انقلاب، اسلام جایگاه و نقش جدیدی در دنیا پیدا کرد تا آن زمان تعریف از اسلام بخوبی انجام نشده بود.

 

امروز در تمام مطالعات استراتژیک و سیاسی دنیا «اسلام و اسلام شیعی» مورد مطالعه است

اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروز در تمام مطالعات استراتژیک و سیاسی دنیا اسلام و اسلام شیعی بعنوان یکی از موضوعات مهم مورد مطالعه است.

 

الان حداقل چهل مرکز شیعه‌شناسی در دنیا وجود دارد

منصوری اظهار کرد: الان اقلا در دنیا چهل مرکز شیعه‌شناسی وجود دارد که قبل انقلاب حتی یک مرکزهم نبود، الان در امریکا، اروپا، روسیه، چین و ژاپن و دیگر کشورها این مراکز وجود دارد.

 

اسلام بعنوان یک دین سیاسی تاثیرگذار با انقلاب ایران مطرح شد

وی با بیان این که چه اتفاقی افتد چه نیرویی بود که انقلاب را پیروز کرد بر این که ادامه این نیرو ادامه و بقای انقلاب است، تاکید کرد و گفت: اسلام بعنوان یک دین سیاسی تاثیرگذار مطرح شد و روز به روز در حال افزایش است.

 

 

به دلیل موقعیت جغرافیایی در تاریخ دوهزار سال گذشته تسلط بر ایران جزو اهداف استراتژیک بوده

منصوری در ادامه گفت: در مورد اتفاقاتی که افتاده یا می‌افتد خیلی مبالغه می‌کنند، اما بعنوان یک مورد مهم باید متذکر شویم موقعیت جغرافیایی ایران به گونه‌ای است که در تاریخ دوهزار سال گذشته هر قدرتی در هرجایی از دنیا شکل گرفته تسلط بر ایران جزو اهداف استراتژیک بوده چون سه یا چهار نقطه در دنیا به لحاظ استراتژیک دارای چنین ویژگی است برای همین هم در دوهزار سال گذشته به اشکال مختلف با شدت و ضعف‌های متفاوت درگیر این چالش بوده و خواهد بود.

 

با پیدایش نفت اهمیت ایران شد

منصوری افزود: اتفاق دیگر که در ابتدای قرن بیستم اهمیت ایران بر دنیا بیشتر می‌شود پیدایش نفت است که یک بحث استراتژیک است و امریکایی‌ها به صراحت گفته‌اند میزان قدرت‌شان به میزان تسلط بر چاه‌های نفت دنیاست، همچنین اروپایی‌ها صراحتا گفتند ویرانه‌ها را با نفت خاورمیانه ساختیم.

 

با انقلاب اسلامی امروز جایگاه ایران در دنیا یک کشور و دولت عادی نیست  

اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: سومین اتفاق که جایگاه ایران را در دنیا تغییر داد انقلاب اسلامی ایران است و امروز ایران در دنیا یک کشور و دولت عادی نیست.

 

بسیاری از مردم و حتی دانشگاهیان از اهمیت جایگاه ایران در دنیا بی‌اطلاع هستند

این دیپلمات وزارت خارجه اظهار کرد: مشکل امروز دشمن بحث هسته‌ای و موضوعاتی از این دست نیست، بحث اصلی دشمن اسلام است و این که ایران بعد انقلاب تعریف دیگری پیدا کرد، گفت: متاسفانه بسیاری از مردم و حتی دانشگاهیان از این اهمیت بی‌اطلاع هستند فکر می‌کنند ایران کشوری معمولی است، این که افرادی تعامل، بردبرد و مذاکره را مطرح می‌کنند، از این جایگاه بی‌طلاع هستند.

 

اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: به اقتضای کارم حداقل سی سال با دنیا صحبت کردم اصلا این حرف‌ها نیست، بحث اصلی آنها اسلام است، این که خیلی راحت دولت سعودی روزی به طور متوسط سه تا آدم را گردن می‌زند و در دنیا هیچ حرفی نیست باید فکر کنیم، همین الان در امریکا هر دو روز یک زن بی‌گناه در خیابان با گلوله کشته می‌شود این چیزی است که خود رسانه‌های امریکا گزارش می‌کنند و این که در سال ۲۰۲۲ در امریکا بیش از ۵۰۰ نفر در خیابان‌ها کشته شدند زن و مرد و سیاه و سفید، اما هیچ حرفی نیست.

 

 همه دعواها بر سر اسلام است

وی با بیان این که همه بحث یک جمله است که امام  (ره) فرمودند همه دعواها بر سر اسلام است، ادامه داد: دشمن آنچه اسلام از فرهنگ و تمدن دارد را از ایران می‌داند.

منصوری در ادامه با اشاره به این که ۲۵۰ سال جنگ‌های سلیبی را فرانسوی‌ها اداره کردند، جریان اندولوس را همین‌ها ایجاد کردند گفت: همین‌ها امروز هم بدترین و خشن‌ترین جنگ را با اسلام دارند.

 

امروز ملت‌های دنیا ایران را مظهر مقاومت و مظهر امید به پیروزی علیه سلطه استعمار و استکبار می‌دانند

وی گفت: در هر حال امروز ایران در میان ملت‌های دنیا محبوبیت زیادی دارد علاقه دارند به ایران و اصلا ایران را مظهر مقاومت و مظهر امید به پیروزی علیه سلطه استعمار و استکبار می‌دانند؛ حیثیت ما امروز در دنیا فوق العاده بزرگ است این را دشمن هم می‌دانند.

 

این مبارز دوران انقلاب به شعار نه شرقی نه غربی اشاره کرد و گفت: منظور از این شعار عدم سلطه است و نه این که رابطه نباشد در صحیفه نور هم هست امام (ره) در یکی از ملاقات‌ها فرمودند می‌خواهیم با دنیا رابطه داشته باشیم البته شروط آن را هم بیان فرمودند.

 

منصوری با بیان این که دشمن گمان می‌کرد انقلاب اسلامی مانند انقلاب‌های دیگر است، گفت:  آنچه در توان داشتند بکار گرفتند حتی برخی را بعد متوجه شدیم که نمونه سال ۸۳ طرح بسیار عظیمی طراحی کردند اما چهار پنج روز مانده بود به اجرای این طرح  طوفان کاترینا آمد و سه تا ایالت امریکا را نابود کرد که رئیس جمهور امریکا حمله به ایران را منتفی کرد؛ بطور قطع با عنایت خداوند این انقلاب مانده و تا مادامی که نیروهای مومن و مخلص و دعاهای شهدا باشد می‌ماند و همچنان مردم وفادار و پشتیبان این انقلاب و  رهبری هستند.

 

امام (ره) اعتقاد قطعی و یقینی داشت که این انقلاب می‌ماند و همه باید امتحان شویم

اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان هم با بیان این که امام (ره) اعتقاد قطعی و یقینی داشت که این انقلاب می‌ماند به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت:  روز ۲۹ مراد ۱۳۵۸ یعنی شش ماه بعد پیروری انقلاب فرمانده سپاه بودم خیلی گرفتار بودیم توی مملکت ما توی ۵ جبهه با تجزیه طلب در خوزستان، کردستان، آذربایجان، گنبد و بلوچستان درگیر بودیم و فرمانده سپاه هم دانشجویی است که تا دیروز زندان بوده توی شهرها هم با ضد انقلاب می‌جنگیدیم خیلی هم گسترده و حاد؛ رفتیم خدمت امام گفتیم خیلی وضع سختی داریم امام خیلی از من تعریف کرد و گفت من به دولت گفته‌ام اگر سپاه نبود کشور نبود؛ همچنین امام ناراحتی ما را که دید فرمودند کارهایی که اینها دارند می‌کنند ضد انقلاب و تجزیه طلب‌ها اینها زحمت ما را زیاد می‌کنند ولی شما بدانید ما می‌مانیم و ما پرچم این انقلاب را می‌دهیم به دست ولیعصر (عج) همه هم باید امتحان شویم؛ در هر حال امام فرمودند ما در حال امتحان هستیم و این انقلاب می‌ماند و الان دقیقا چهل و سه سال و شش ماه است بعد از آن جلسه داریم با شما صحبت می‌کنیم متن خلاصه شده ‌این ملاقات با امام جلد ۸ صحیفه نور ۲۹ مرداد ۵۸ مراجعه کنید.

انتهای پیام/