یادداشت معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان؛

«چه کسانی جدول دشمن را کامل می‌کنند»

معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان در یادداشتی تحت عنوان «چه کسانی جدول دشمن را کامل می‌کنند»، می نویسد: دروغ، شایعه، قضاوت ناحق و نظیر اینها می‌تواند مصداق پر کردن جدول دشمن باشد. اما پر‌کردن جدول دشمن همیشه ظاهر منفی ندارد بلکه گاهی لباس حق بر‌تن می‌کند. و درست همینجا است که کار سخت می‌شود و تشخیص مشکل می‌گردد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، مجتبی جعفری معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان در یادداشتی تحت عنوان «چه کسانی جدول دشمن را کامل می‌کنند»، می نویسد: دروغ،  شایعه،  قضاوت ناحق و نظیر  اینها می‌تواند مصداق پر کردن جدول دشمن باشد. اما پر‌کردن جدول دشمن همیشه ظاهر منفی ندارد بلکه گاهی لباس حق بر‌تن می‌کند. و درست همینجا است که کار سخت می‌شود و تشخیص مشکل می‌گردد.

 

 

متن این یادداشت به شرح زیر است:

 

روز دوشنبه رهبر معظم انقلاب در جمع مردم خونگرم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مسائل مهمی مطرح فرمودند. یکی از این مطالب عبارت بود از اینک باید مراقبت کنیم که جدول دشمن را کامل نکنیم. این فرمایش رهبر حکیم انقلاب به دلایل زیر اهمیت ویژه‌ای دارد.

جدول دشمن را کامل نکردن یک عنوانی است که مصداق‌های بسیار فراوانی دارد. گاهی همانگونه که  رهبر انقلاب  فرمودند پازل دشمن به واسطه  تفرقه انداختن و ایجاد دودستگی بین برادران ایمانی کامل می‌شود. در واقع همانگونه که معروف است آتش بیار معرکه شدن از مصادیق پر کردن جدول دشمن محسوب می‌شود. قضاوت نادرست و حرف ناحق زدن نیز از مصداق‌های پر کردن جدول دشمن محسوب می‌شود. نمونه تاریخی بارز آن، آنجایی است که شریح قاضی زنده و سالم بودن هانی بن عروه را تضمین کرد و موجب شد حامیان هانی که اطراف قصر ابن‌زیاد را گرفته بودند پراکنده شوند و ماجرای کربلا آن گونه شد که نباید می‌شد.

از مصادیق پر کردن پازل دشمن می‌توان به شایعه‌سازی و دروغ‌هایی اشاره کرد که دل مسلمانان را خالی می‌کند. نمونه بارز آن شایعه کشته ‌شدن پیامبر در جنگ احد است؛ که سراقه بانگ برآورد محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) کشته شد و با این پیام روحیه مسلمانان را شکست و سرنوشت جنگ احد تغییر کرد. بنابراین دروغ،  شایعه،  قضاوت ناحق  و نظیر  اینها می‌تواند مصداق پر کردن جدول دشمن باشد.

اما پر‌کردن جدول دشمن همیشه ظاهر منفی ندارد بلکه گاهی لباس حق بر‌تن می‌کند. و درست همینجا است که کار سخت می‌شود و تشخیص مشکل می‌گردد.

آری پازل دشمن گاهی به واسطه‌ گفتن حرف حق اما در زمان نامناسب و بیجا کامل می‌شود. ممکن است سخن حقی بر زبان ما جاری شود اما به واسطه این سخن برحق پازل دشمن کامل شود. به عبارت دیگر هر حرف حقی را در هر زمانی نباید گفت چون دشمن از حرف حق ما بهره خودش را خواهد برد. نق زدن بیجا از مصادیق پر کردن جدول دشمن محسوب می‌شود. نسبت به خیلی از مسائل ممکن است معترض یا گله‌مند باشیم اما وقتی می‌بینیم با اعتراض در یک موقعیت خاص، دشمن بهره‌مند می‌شود حتماً باید سکوت کنیم و فرصت را به دشمن ندهیم. البته برعکس آن هم ممکن است. سکوت خواص هم هنگامی که باید سخن بگویند و از حق دفاع کنند می‌تواند از مصادیق پر کردن جدول دشمن باشد. نمونه بارز آن، هنگامی است که خواص از امیرالمومنین علیه السلام و حقانیت او دفاع نکردند و اجازه دادند مسیر تاریخ دچار انحراف شود و جریان تاریخ برای مدتی طولانی تغییر کند. حاصل کلام اینکه گاهی سکوت در جایی که نباید سکوت کرد؛ و سخن گفتن در جایی که نباید سخن گفت و فریاد کشیدن در جایی که نباید فریاد کشید هم از مواردی است که در زمین دشمن بازی می‌کنیم. از همین رو خیلی باید مراقبت کنیم.

هر دو دسته رفتار فوق می‌تواند جدول دشمن را کامل کند و دشمن به واسطه آنها ایجاد یاس و نومیدی، یا تفرقه یا بدگمانی وـ.. در بین مسلمانان کند. البته نقطه مقابل آن یعنی وقت‌شناسی و حرف و سکوت و حرکت بجا و به موقع نیز، مـوجب ایجاد امیدواری و الفت و برادری خواهدشد. و این مو‌ارد طبعا از مصادیق بصیرت محسوب می‌شود.

باید تلاش کنیم انشالله از مصادیق افراد بی‌بصیرت محسوب نشویم.

انتهای پیام/