عضو شورای عالی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان:

گفتگو با دانشجویان و اردوهای راهیان پیشرفت راهکار میان مدت ایمن‌سازی دانشگاه است

عضو شورای عالی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان گفت: گفتگو با دانشجویان راهکار میان مدت ایمن‌سازی دانشگاه در مقابل بحران ها و تجربه موفق است همچنین یکی از راهکارهای میان مدت اردوهای راهیان پیشرفت است و هر اردوی راهیان پیشرفت امید را زنده می‌کند.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، عضو شورای عالی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان در نشست تخصصی «شیوه ایمن‌سازی دانشگاه در مقابل بحران‌ها» از سلسله نشست‌های تخصصی جهاد تبیین که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و واحد دولت آباد با همکاری بسیج اساتید استان اصفهان و همکاری بسیج کارمندان واحد دولت آباد سه شنبه ۲۱ شهریورماه برگزار شد؛ راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت را تشریح نمود و برای ایمن‌سازی دانشگاه در مقابل بحران‌ها گفتگو را بعنوان راهکار میان مدت و تجربه موفق مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از راهکارهای میان مدت اردوهای راهیان پیشرفت است اگر دانشگاه بتواند اردوی خوب بگذارد تعداد زیادی از بچه‌‌ها روحیه با امید و با نشاط پیدا می‌کنند هم بهتر درس می‌خوانند هم کمتر نق می‌زنند هم کمتر فریب رسانه‌های دشمن را می‌خوردند و هر اردوی راهیان پیشرفت امید را زنده می‌کند.

حسین مطیع در ابتدا با اشاره به موضوع نشست به این که پیش از هر چیز باید علت بحران را در دانشگاه بررسی کنیم؛ اظهار کرد: منظور از بحران در دانشگاه یعنی حوادثی رخ دهد که آن حوادث روال عادی دانشگاه را به هم بزند و نگذارد دانشگاه به هدفش برسد.

وی ادامه داد: علت این حوادث پیشرفت علمی کشور است چرا که کشور از لحاظ علمی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته بویژه دانشگاه‌های ما در این سال‌ها بسیار موفق بوده‌اند؛ الان جایگاه کشورمان از لحاظ سرعت رشد علمی جزو ده کشور برتر جهان قرار گرفته است و انشاالله به زودی در جایگاه ده کشور برتر جهان هم قرار خواهیم گرفت؛ این پیشرفت‌های علمی را دشمن دیده.

مطیع سپس به جنگ ترکیبی که دشمن سال قبل راه انداخت اشاره کرد و گفت: جنگ ترکیبی سال قبل به لحاظ رسانه‌ای جنگ جهانی سوم بود؛ در این جنگ ترکیبی۲۰۰ رسانه و ۵۴ کشور و ۱۱ سازمان جاسوسی و چندین وزارتخانه علیه ما کار می‌کردند؛ از شمال غربی دنیا مثل رئیس جمهور کانادا تا جنوب شرقی جهان نخست وزیر استرالیا علیه ما بیانیه دادند همه چهره‌های معروف دشمن علیه نظام ما توییت زدند و اتفاقات عجیبی افتاد که در طول تاریخ انقلاب بی‌نظیر بود؛ ولی الحمدلله تیرشان به سنگ خورد و نتوانستند کاری انجام دهند.

وی افزود: پارسال با یک بهانه کار خود را شروع کردند و بعد جریانی را راه انداختند که البته این جریان را از قبل برنامه داشتند و قرار بود از اول مهر راه بیفتد که با بهانه این برنامه زودتر شروع شد و بعد مسیر را ادامه دادند با مسائل مختلف و جنگ ترکیبی.

 

هدف از جنگ ترکیبی کشتن امید در جوانان است

این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: هدف از جنگ ترکیبی امید‌کشی است بویژه کشتن امید در جوانهاست؛ امسال هم دنبال بهانه‌های دیگری  هستند؛ ممکن است بهانه حجاب یا اخراج چند استاد از دانشگاه یا مثلا خودکشی باشد؛ هر چیزی ممکن است بعنوان بهانه اینجا خودش را نشان دهد؛ پس اولین کار علت‌یابی است و علت همین مواردی هستند که اشاره شد.

 

دشمن می‌خواهد با ایجاد بحران جلو لوکوموتیو پیشرفت کشور «دانشگاه» را سد کنند

وی با بیان این که اینها می‌خواهند جلو لوکوموتیو پیشرفت کشور را سد کنند؛ عنوان کرد: لوکوموتیو هم الان دانشگاههاست؛ پارسال یکسری افراد جاهل و یکسری افراد مغرض پیشنهاد تعطیلی دانشگاهها را دادند و حتی پیشنهاد دادند که مجازی کنیم که این هم خطرناک است.

 

ایمن‌سازی دانشگاه در مقابل بحران در چهار مرحله پیشگیری

عضو شورای عالی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان در ادامه در رابطه با ایمن‌سازی دانشگاه در مقابل بحران چهار مرحله پیشگیری را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: مرحله اول پیشگیری آماده‌سازی است.

مطیع گفت: برای آماده‌سازی باید به کسانی که سال قبل شیطنت کردند اخطار داده شوند و بدانند زیر نظر هستند همچنین خاطیانی که مجرم بودند و شناسایی و دستگیر شده‌اند باید تنبیه شوند در مقابل چشم مردم نمونه آن مثلا یک عده‌ای در دبیرستان‌ها دانش‌آموزان را مسموم کردند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است خطر را بشناسیم و موانع را بشناسیم و ارزیابی از حوادث سال قبل داشته باشیم، تاکید کرد: مورد مهم دیگر این که سطح آگاهی‌های عمومی را بالا ببریم که اگر این اتفاق افتاد مرحله بعد برنامه‌ریزی است یعنی تهیه نقشه راه که سه نقشه راه کوتاه مدت و میان مدت و درزا مدت داریم.

این استاد دانشگاه گفت: یک نقشه راه تبیین کارهایی است که باید در دانشگاه انجام دهیم و بعد از آن واکنش یعنی اعلام خطر کردن و فعال کردن برنامه بحران و بعد بهبود است و شامل پایش رویدادهای بعدی که دشمن چه برنامه‌هایی برای ادامه مسیر دارد و یکی هم انتشار کنترل شده اطلاعات که اطلاعات را باید درست و به موقع در اختیار رسانه‌ها قرار داد؛ البته نباید هر اطلاعاتی داده شود چون ممکن است برخی اطلاعات باعث شود دشمن سوء استفاده کند.

وی تاکید کرد: همچنین باید مواظب باشیم اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم هر چند انصافا نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ما سال قبل خیلی هماهنگ بودند یعنی کم اشتباه ظاهر شدند که باید تشکر کنیم؛ با این حال در بعضی جاها مشکل داشتیم دیر عمل شد دشمن سوء استفاده می‌توانست بکند و این را باید در جنگ ترکیبی یا همان جنگ رسانه‌ای بصورت ویژه توجه داشته باشیم‌ چون یکی از ابعاد جنگ ترکیبی جنگ رسانه‌ای است که اینجا باید به شدت فعال و حساس باشیم.

 

وظیفه استادان دانشگاه در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت و دراز مدت قابل تعریف است

عضو شورای عالی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: اما در مورد این که وظیفه ما در دانشگاهها چیست؛ چند راهکار وجود دارد که در قالب برنامه کوتاه مدت و میان مدت و دراز مدت قابل انجام است.

 

اولین راهکار کوتاه مدت جلوگیری از حرکات افراد نفوذی در دانشگاههاست

این استاد دانشگاه گفت: بعنوان اولین راهکار کوتاه مدت جلوگیری از حرکات افراد نفوذی در دانشگاههاست؛ افراد نفوذی که از اساتید و دانشجویان و کارمندان ممکن است، باشند؛ اینها بعضا علنی بعضا مخفی بعضا با اسم خودشان و بعضا با اسم مستعار سرکلاسها بچه‌ها را تحریک می‌کنند اینها را باید زودتر شناسایی کنیم و صحبت و اتمام حجت و تذکر داده شود که زیر نظر هستید.

 

ضرورت برخورد هوشیارانه با دانشجویان خاطی     

وی ادامه داد: در دانشگاه دانشجویانی خاطی بودند که برخی فارغ‌التحصیل شدند رفتند ولی بعضی هنوز هستند و اینها را باید با هوشیاری برخورد کرد؛ همچنین سال گذشته در آشوب‌ها داخل دانشگاه افرادی که دانشجو نبودند فارغ التحصیل شده بودند چند سال دانشگاه نبودند ولی به دلیل حضورشان در پیام رسانها پیام را دریافت و آمده بودند.

 

واتساپ، تلگرام و اینستا منشا فتنه هستند و باید از الان جلو آن گرفته شود 

مطیع با اشاره به این که هنوز هم واتساپ، تلگرام و اینستا دست ما نیست اما آنها استفاده می‌کنند؛ گفت: این پیام رسان‌های خارجی را یا باز کنند که ما هم بتوانیم برویم و روشنگری و جهاد تبیین را داشته باشیم و یا ببندند که با فیلتر شکن هم نشود استفاده کنند چرا که وقتی آنها از طریق فیلتر‌شکن در این فضا حضور دارند می‌توانند شبکه‌سازی کنند که باید الان جلو آن گرفته شود؛ این نکته هم یادآوری کنیم که این پیام رسانها قرار بود بیایند در ایران دفتر بزنند و مسئولیت بپذیرند این کار را نکردند و قرار بود اگر این کار را نکنند اینها را ببندند؛ اما هنوز در کشور واتساپ، تلگرام و اینستا که منشا فتنه هستند؛ آزادند.

 

راهکارهای کوتاه مدت دیگر مدیریت خود دانشگاه بر بحران است  

این استاد دانشگاه گفت: راهکارهای کوتاه مدت دیگر این که تا جایی که بتوانیم نباید نیروهای نظامی به دانشگاه وارد شوند که الحمدالله سال گذشته در اکثر جاها این اتفاق افتاد بچه‌های خود دانشگاه بچه‌های مذهبی و استادان و کارمندان و حراست کار را جمع کردند ولی یکی دو تا دانشگاه نیروهای خارج وارد دانشگاه شدند که باید تا آنجایی که بشود خود دانشگاه مدیریت کند.

 

یک راهکار میان مدت گفتگو با دانشجویان است

عضو شورای عالی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان راهکارهای میان مدت ایمن سازی دانشگاه در مقابل بحران را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: یک راهکار میان مدت گفتگو با دانشجویان است اگر می‌خواهیم مشکل حل شود باید با دانشجویان گفتگو داشته باشیم بصیرت افزایی و جهاد تبیین کنیم.

وی در ادامه با بیان این که مقام معظم رهبری هم فرمودند مسئولین بروند دانشگاه، گفت: حضور مسئولان در دانشگاه دو تا حُسن دارد؛ اول این که دانشجو از خیلی از موضوعات اطلاعات درست و کافی ندارند غافل هستند و فکر می‌کنند حرف خودشان درست است و در گروههای مجازی هم تکرار و گفته‌های همدیگر را تایید می‌کنند در حالی که دچار توهم و جهل مرکب هستند اما وقتی یک مسئول در فضای واقعی حرف دیگری بزند این خیلی می‌تواند موثر باشد و دوم این که شایعاتی که علیه مسئولین هست این که مسئولین از مردم فاصله دارند و نمی‌شود مسئولین را دید این شایعات را خنثی می‌کند.

 

با گفتگو همان‌ها که معترض بودند الان دوستان ما هستند    

این استاد دانشگاه با تاکید براین که حضور مسئولان در دانشگاه و صحبت آنها به شدت تاثیر دارد؛ گفت: خودم تاثیر آن را در یکی از آشوبها در دانشگاه دیدم چند ساعت صحبت دوستانه داشتیم؛ حس کردم بچه‌ها تا حد زیادی متقاعد شدند با بعضی‌ها دوست شدیم تلفن گرفتند همان‌ها که معترض بودند الان دوستان ما هستند؛ این نشان می‌دهد دانشجو دارای فطرت پاک است و باید گفتگو داشته باشیم جواب می‌دهد ‌چون ما  در صحبت‌ با آنها منطق، فطرت و استدلال و برهان داشتیم.

 

تلاش ناموفق پارسال دشمن برای کشته‌سازی در دانشگاه برای دانشجویان گفته شود  

عضو شورای عالی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با بیان این که می‌توانیم بصیرت‌افزایی کنیم، یادآور شد: مثلا پارسال در یکی از دانشگاه‌ها ضد انقلاب به یکی از دانشجویان ساده لوح قرص داده بود قرص سیانور گفته بودند توی جیبت می‌گذاری بعد می‌روی دانشگاه شلوغ می‌کنی وقتی حراست بردند تو را توی حراست قرص را بخور؛ فریبش داده بودند گفته بودند  یک کم حالت بد می‌شود که معده را شستشو می‌دهند اصلا طوری نمی‌شود؛ نترس؛ اما با قرص سیانور قرار بوده دانشجو را بکشند و کشته‌سازی کنند که تجربه‌شان شکست خورد؛ اینها باید برای دانشجویان گفته شود؛ تحلیل و رویا‌پردازی نیست؛ شش تا قرص سیانور توی جیب یک دانشجو کشف شده بود.

 

مسئولان با حضور در دانشگاه صادقانه و با حوصله برنامه‌ها و موفقیت‌ها و مشکلات را بگویند

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مسئولین در دانشگاهها حضور پیدا کنند کارها و برنامه‌ها را بگویند مشکلات هم بگویند کجا موفق بودیم کجا موفق نبودیم؛ صادقانه و با حوصله حرف بزنند.

 

یکی از راهکارهای میان مدت اردوهای راهیان پیشرفت است و امید را در دانشجویان زنده می‌کند

عضو شورای عالی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان افزود:  یکی از راهکارهای میان مدت اردوهای راهیان پیشرفت است که در بعضی دانشگاهها راه افتاده در بقیه دانشگاهها هم باید فعال‌تر شود؛ اینها باعث امید‌افزایی است باعث می‌شود بچه‌ها وقتی می‌آیند توی دانشگاه حس کنند درس خواندن مفید است؛ آینده دارد و برای کشور مفید است؛ راهیان پیشرفت هزینه دارد اما تاثیر دارد اگر دانشگاه بتواند اردوی خوب راهیان پیشرفت بگذارد یک ترم تعداد زیادی از بچه‌‌ها روحیه با امید و با نشاط پیدا می‌کنند هم بهتر درس می‌خوانند هم کمتر نق می‌زنند هم کمتر فریب رسانه‌های دشمن را می‌خوردند چون هدف جنگ ترکیبی امیدکشی است هر اردوی راهیان پیشرفت امید را زنده می‌کند.

 

اصلاح کتب درسی دانشگاهها از راهکارهای بلند مدت است

وی ادامه داد: فقط راههای کوتاه مدت و میان مدت کافی نیست؛راهکارهای بلند مدت هم لازم است که یکی از این راهکارها  اصلاح کتب درسی است؛ دانشگاههای ما کتب درسی سکولار پرور است این را باید قبول کنیم آیت الله جوادی آملی هم فرمودند اگر می‌خواهیم دانشگاه را اسلامی کنیم باید از علومش شروع کنیم.

 

علوم دانشگاههای ما علومی هستند که آدم سکولار و لیبرال و پوزیتویسم و تکنوکرات تربیت می‌کند

وی بیان کرد: علوم دانشگاههای ما علومی هستند که آدم سکولار تربیت می‌کند؛ آدم لیبرال و پوزیتویسم و تکنوکرات تربیت می‌کند اصلاح کتب درسی هم به این نیست که بسم الله اولش بنویسیم یا عکس امام و رهبری بچسبانیم بلکه تا وقتی محتوا درست نشود دانشگاه اسلامی نمی‌شود؛ مسلمان بودن استاد فقط به این نیست که نماز بخواند؛ مسلمان بودن استاد به این است که سکولار؛ پوزیتویسم و تکنوکرات نباشد.

 

مسلمان بودن یک دانشگاهی به این است که دچار بازی فریب جریان علمی جهان نشود

مطیع افزود: همچنین مسلمان بودن یک فرد دانشگاهی به این است که دچار بازی فریب جریان علمی جهان نشود؛ جریان علمی که با آن کشور ما و کشورهای جهان سوم را استعمار می‌کنند؛ یک دانشگاهی مسلمان باید متوجه باشد در زمین علمی چه کسی دارد بازی می‌کند و آب توی آسیاب چه کسی می‌ریزد که متاسفانه در این مورد هم در دانشگاه‌های ما کار ریشه‌ای کم شده؛ دولت‌ها هم معمولا ۴ سال یا ۸ سال بیشتر نیستند و اگر وزیر یا مجموعه‌ای هم بخواهند کار ریشه‌ای بکنند سر ۴ سال یا سر ۸ سال عوض می‌شوند و این باعث شده که کار دراز مدت انجام نگیرد؛ از لحاظ انجام کار ریشه‌ای به دانشگاه آزاد بیشتر امید هست اگر مدیریتش ثابت باشد و عوض نشود می‌تواند کار دراز مدت و ریشه‌ای انجام دهد.

وی عنوان کرد: اومانیسم، سکولاریسم، لیبرالیسم، تکنوکراسی، دمکراسی، پوزیتویسم و فرمالیزم علمی یعنی مدرک‌گرایی و نمره‌گرایی و مقاله‌گرایی بعنوان بت‌هایی در دانشگاه هستند؛ اینها را باید در دانشگاه‌ها درست کنیم؛ اگر اینها درست نشود زحمت دانشگاه و بیت المال کشور صرف سکولار پروری و لیبرال پروری و مواردی از این دست خواهد شد که اینها یکسر جوانی پاک بودند وارد دانشگاه شدند؛ پس اصلاح کتب درسی و آفت‌زدایی بویژه پاک کردن آفت‌های عمیق فلسفی و معنوی خیلی مهم است.

 

راه دراز مدت دیگر هم این که دانشگاه‌ها باید همگن «تفکیک جنسیتی» شوند  

عضو شورای عالی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان در ادامه گفت: راه دراز مدت دیگر هم این که دانشگاه‌ها باید همگن «تفکیک جنسیتی» شوند؛ همگن‌سازی دانشگاه بایک شیب ملایم و برنامه‌ریزی و حساب شده می‌تواند انجام شود؛ و این موضوع یکی از ارکان اسلامی شدن دانشگاهها است؛ مقاله مفصلی هم در این رابطه نوشته‌ام ‌و ۵ تا شبهه را پاسخ دادم؛ لااقل در مقطع لیسانس همگن‌سازی این کار باید انجام شود در دراز مدت یعنی ۸ سال و خیلی از مشکلات هم حل خواهد شد.

 

همین الان ۲۴۰ دانشگاه در امریکا و اروپا همگن شده‌اند

مطیع عنوان کرد: همین الان ۲۴۰ دانشگاه در امریکا و اروپا همگن شده‌اند؛ آنها که بحث دینی برایشان مهم نیست اما به این نتیجه رسیده‌اند که در دانشگاه همگن بازده آموزشی بالاتر و بهتر است و ارزش علمی دانشگاه بالاتر می‌رود.

 

راهکار دراز مدت دیگر برای کل کشور و دانشگاه افزایش واقعی مشارکت مردم است

وی سپس به برخی آسیب‌های دانشگاه غیر همگن هم اشاره کرد و گفت: آخرین راهکار دراز مدت فقط مربوط به دانشگاهها نیست بلکه برای کل کشور است اما در دانشگاه هم اثر دارد؛ این راهکار دراز مدت افزایش واقعی مشارکت مردم است؛ مردم باید احساس واقعی مشارکت داشته باشند؛ مردم دوست ندارند تماشگر باشند دوست دارند خودشان بازیگر باشند حتی به نیت خوب و خدمت هم دوست ندارند دیگران برایشان تصمم بگیرند و کار کنند که مسئولان باید به این سمت بروند و هرچه مشارکت مردم بیشتر باشد کشور بهتر اداره می‌شود و از بحران هم بهتر عبور می‌کند.

 

 

با عضویت مردم و جوانان در سمن‌ها بزه‌کاری و انحراف کاهش می‌یابد

این استاد دانشگاه به اهمیت توجه به مشارکت مردم تاکید و تصریح کرد: در فتنه پارسال با ۲۰۰ نفر از جوان‌هایی که بازداشت شده بودند مصاحبه روانشناسی انجام شده بود، بعنوان نمونه یکی از نتایجی که با تجزیه و تحلیل اطلاعات اعلام کرده بودند؛ این بود که از این ۲۰۰ نفر هیچ کدام عضو هیچ سمن و سازمانهای مردم نهاد نبودند؛ یعنی عضو سمن بودن باعث می‌شود بزه‌کاری و انحراف کم شود چون فرد احساس مشارکت و مفید بودن می‌کند؛ عضو سمن بودن و کار جمع خیلی مهم است ولو کارهای ساده‌‌ای مثل فعالیت در برخی موضوعات محیط زیستی باشد؛ عضویت در سمنها ابعاد تربیتی و اخلاقی هم دارد همین سمنهای کوچک آدم ساز است آدمها را تربیت می‌کند که یک کار دراز مدت است؛ تجربه هم این را نشان داده در جنگ، زلزله، سیل و کرونا هرجا مردم را واقعا مشارکت دادیم مفید بوده است.

انتهای پیام/