ایام محرم و سوگواری‌ها فرصتی ارزشمند برای معرفت حداکثری حادثه کربلاست

دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان این که کربلا صحنه و آوردگاه تقسیم است یعنی حسینی و حق بودن و یا یزیدی و باطل بودن و نقطه میانی هم ندارد؛ اظهار کرد: ایام محرم و سوگواری‌ها فرصتی ارزشمند برای معرفت حداکثری حادثه کربلاست.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، علی اکبر جعفری دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در اولین سخنرانی از سلسله سخنرانیهای خودش در دهه اول در موسسه فرهنگی رشد دولت آباد بر معرفت حداکثری نسبت به واقعه کربلا تاکید کرد و با بیان این که کربلا صحنه و آوردگاه تقسیم است؛ گفت: تقسیم امام حسین(ع)و یارانش و عمرابن سعد و سپاهیانش، تقسیم مردان خدا و یاران شیطان، تقسیم خداجویان و دنیا طلبان، تقسیم حق و باطل، تقسیم مردانگی و نامردانگی، تقسیم آزادگی و بردگی، تقسیم سفید و سیاه که هر یک از دو بخش این تقسیمات، یک سوی خط قرار دارند.

دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان با تاکید براین که میانی برای دو سوی این خط نیست، اظهار کرد: یک طرف این خط حسینی و حق بودن است؛ طرف دیگر این خط یزیدی و باطل بودن؛ یعنی یا سفید و درخشان بودن است و یا سیاه و پَلَشتی است.

وی با مدنظر قرار دادن شاخص و ویژگی های دو سوی این خط،به چرائی سفید و یا سیاه شدنِ هر یک از طرفین این دو جبهه اشاره و عنوان کرد: لازم است بحث و بررسی و هم اندیشی شود و نبست خودمان را با این تقسیمات روشن نماییم که ما کدام طرفیم؟

جعفری موضوع سخنرانی را «سفید و سیاه آوردگاه کربلا» عنوان کرد و افزود: لازم است بشنویم و بگوییم از کربلا و رنگ‌های (سفید و یا سیاه) کربلایی‌ها.

دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان با اشاره به این که می‌توان کربلائی بود، اما زُهیرها شد و یا کربلا رفت و شمر شد؛ اظهار داشت: در این ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (ع) و یاران باوفایش آنچه اهمیت دارد این است که در رنگ‌بندی کربلا؛ سفید و درخشان بودن نصیب‌مان گردد.

جعفری اظهار کرد: خیلی‌ها در سپاه سیاه آوردگاه کربلا غسل شهادت کردند، نماز شب خواندند؛ قبل از اذان صبح بیدار شدند مناجات کردند؛ نماز اول وقت خواندند اما سیاه بودند چون کج فهمی و بی بصیرتی از دین داشتند.این کج فهمی آنها، حاصل نیم قرن انحرافی بود که در جهان اسلام آن زمان شکل گرفته بود و اتفاقا این امر بیشتر ناشی از اقدامات معاویه و تیم پیرامونی او یعنی همان جبهه سیاه آوردگاه کربلا بود.یک کج فهمی که متاسفانه همچنان هم هست.

وی در پایان اظهار کرد: انشالله خداوند توفیق دهد که در ایامی که شعارهای کربلا و حسینی و شورهای کربلا و حسینی رونق مضاعفی می‌گیرد و دل ها بیشتر حسینی می شود، معرفت و شعور حسینی هم بر ما افزوده شود.

انتهای پیام/