رییس سازمان انرژی اتمی:

ایران قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعت هسته ای در دنیا را دارد

رییس سازمان انرژی اتمی با تصریح این که کار ایجاد راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاواتی در اصفهان آغاز شده است و ایجاد این راکتور و چرخه سوخت هسته ای به تبدیل شدن اصفهان به قطب تولید رادیو دارو کمک بسیار می‌کند، اظهار کرد: ایران قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعت هسته ای در دنیا را دارد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، رییس سازمان انرژی اتمی در نشست توسعه فناوری هسته‌ای، مبنای اقتدار ملی که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد با تاکید براینکه ما از ایجاد زیست بوم فناوری هسته ای در استان اصفهان با محوریت دانشگاه اصفهان حمایت می کنیم، با تصریح این که کار ایجاد راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاواتی در اصفهان آغاز شده است و ایجاد این راکتور و چرخه سوخت هسته ای به تبدیل شدن اصفهان به قطب تولید رادیو دارو کمک بسیار می‌کند، اظهار کرد: ایران قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعت هسته ای در دنیا را دارد.

 

 

مهندس اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در این نشست تصریح نمود: ما سفارش های جدید در زمینه ساخت راکتور و طراحی و ساخت نیروگاه ها در قالب طرح مهندسی داریم و زمانی یک صنعت می تواند به پیشرفت برسد که دارای ظرفیت یکپارچه طراحی و ساخت باشد و اگر ما در زمینه پهپاد و هواپیمای جنگنده دارای رتبه هستیم به دلیل همین نگاه است.

 

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: خوشبختانه با تلاش و همت دانشمندان ایرانی، تولید رادیو داروها در بخش تشخیصی به سمت دقت و کیفیت بیشتر برای شناسایی سلول های سرطانی حرکت کرده است.

 

انقلاب بزرگ در عرصه پزشکی و سلامت

 

مهندس اسلامی در ادامه ضمن اشاره به حوزه آب سنگین و مشتقات آن و تولید داروهای بایوتک بر مبنای دوتریم اظهار نمود: دستیابی به این پیشرفت، انقلاب بزرگی در عرصه پزشکی و سلامت است زیرا منشا سلول های سرطانی را کشف و با آن برخورد می کند و می توان جایگزین داروهای شیمیایی شود.

 

رییس سازمان انرژی اتمی بر ضرورت شبکه سازی با  دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان تاکید و تصریح نمود: ایران قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعت هسته ای در دنیا را دارد.

 

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که در حال حاضر ما از ظرفیت ایجاد نیروگاه اتمی در دنیا برخورداریم، خاطر نشان نمود: دانشمندان ما عملیات ایجاد نخستین نیروگاه اتمی مقیاس متوسط و ۱۰ هزار مگاواتی برق را آغاز نموده اند.

 

مهندس اسلامی در ادامه تصریح نمود: سازمان انرژی اتمی از فناوری پلاسما برای درمان سرطان و مبارزه با آفات استفاده می کند که از نیازهای مبرم جامعه است و باید تمهیداتی برای صادرات آن نیز داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در برخی از صنایع مانند فولاد، سیمان و پالایشگاه نیز سیستم ابزار دقیق هسته ای آنها به‌دلیل تحریم ها متوقف بود اما سازمان انرژی اتمی برای رفع این مشکل به آنها کمک می‌کند.

 

دستاوردهای انرژی هسته ای، برای مردم ما اثربخش بوده است

 

وی با بیان اینکه دستاوردهای انرژی هسته ای، برای مردم ما اثربخش بوده است، گفت: امروزه ما با سونامی انواع سرطان مواجه هستیم و با پیشرفت حاصل شده، حدود یک میلیون نفر در سال در بخش تشخیصی و درمانی از رادیو داروهایی که تولید سازمان انرژی اتمی است، استفاده می کنند.

 

مهندس اسلامی با اشاره به پیشرفت ایران در علوم مختلف از جمله انرژی هسته ای، گفت: دشمنان از ابتدا وارد کردن اتهام بمب هسته ای را در دستور کار خود قرار دادند درحالی‌که در سند استراتژی امنیت ملی امریکا که آبان امسال منتشر شد، به صراحت نوشته اند که اطمینان داریم ایران به دنبال ساخت بمب اتمی نیست، اما این کشور نباید هسته ای شود.

 

ضرورت تبدیل علم و دانش به فناوری

 

وی با تشریح جنگ ترکیبی استکبار جهانی بر علیه ایران بر ضرورت تبدیل علم و دانش به فناوری تاکید و تصریح نمود:  امریکا در سال ۱۹۹۶ در فرمان جنگ اقتصادی اعلام کرد که اگر در عرصه سایبری و نظامی فناوری های برتری دارند اما این دلیل پیروزی آنها نیست و بهترین راه در مقابله با ایران، جنگ اقتصادی و هدف گذاری روی ارزش پولی است.

 

رشد علمی ایران غیر قابل کنترل است

 

رییس سازمان انرژی اتمی به مقاله ای در نشریه ” نیچر” اشاره و خاطرنشان کرد: در آن مقاله به رشد ۱۳ برابری علمی ایران اشاره و تاکید شده که رشد علمی این کشور غیر قابل کنترل شده است و باید از آن جلوگیری کرد، همچنین پیشنهاد شده که در ایران باید اغتشاشات صورت گیرد تا با جریان سازی، ایران از مدار پیشرفت خارج شود.

 

وی با تاکید بر اینکه دشمنان یکپارچگی ملت ایران را نشانه گرفته اند، تصریح کرد: مهمترین ابزار آنها در این راه، تحریم بود، آنها تحریم کردند تا سلامت معاملات و عملکردها را از طریق نفوذ به کانال های فرع، دچار فساد کنند و مقبولیت نهادها را زیر سوال ببرند.

 

راهبرد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، بازدارندگی فعال است

 

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه راهبرد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، بازدارندگی فعال است، گفت: امروز یکی از عصبانیت‌های امریکا به‌دلیل دقت موشک‌های ایرانی است و آنها می‌دانند که نمی‌توانند با ایران درگیری نظامی داشته باشند.

 

وی با تاکید براینکه ایران در دقت بالای موشک‌های خود پیشرفت چشمگیری داشته است، افزود: این موضوع حاصل تدبیر و ملاحظه اعتقادی ماست که جان انسان بیگناهی گرفته نشود؛ این الزامات حاصل ملاحظات شرعی و حاکمیتی ماست و این شان ولی فقیه و دولت است که بر اساس قرآن و احکام دینی مدیریت می کنند.

 

وی افزود: ظرفیت سرویس دهی روزانه سامانه ای که در هفته دولت امسال رونمایی شد ۲۰ تُن بود اما اکنون ظرفیت ۵۰ و ۱۰۰ تن در دست ساخت است.

 

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فرایند تولید کبالت ۶۰ را باید طی کنیم، ادامه داد: پیش بینی لازم برای آن انجام شده تا این سامانه را پشتیبانی کند و در چند استان ایجاد سایت عملیات “گاما نایف” آغاز شده است.

 

شایان ذکر است در این نشست روسای  دانشگاه های اصفهان، صنعتی، علوم پزشکی و پیام نور اصفهان، منطقه ویژه علم و فناوری و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به معرفی و تشریح ظرفیت های این مراکز علمی پرداختند

 

گفتنی است رییس سازمان انرژی اتمی از محل اجرای طرح ” زیست بوم فناوری و نوآوری هسته ای ” در دانشگاه اصفهان بازدید و در نشست با اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان، توانمندی های دانشگاه در خصوص انرژی اتمی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

انتهای پیام/