بررسی اقتصاد دیجیتال در روستا از جهت کسب‌و‌کاردیجیتال با تجارت الکترونیک

عضو کارگروه اینترنت اشیا سازمان بسیج اساتید استان اصفهان در نشست رویکردهای حل‌مسئله در موضوعات سکونتگاه‌های روستایی «تورهای تعالی بازاریابی شبکه‌ای در روستاها و اقتصاد دیجیتال» گفت: تفاوت بین کسب‌و‌کاردیجیتال با تجارت الکترونیک بعنوان یکی از زیرمجموعه‌های اقتصاد دیجیتال باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، دکتر حمید‌خانی عضو کارگروه اینترنت اشیا سازمان بسیج اساتید استان اصفهان در نشست رویکردهای حل‌مسئله در موضوعات سکونتگاه‌های روستایی «تورهای تعالی بازاریابی شبکه‌ای در روستاها و اقتصاد دیجیتال» که توسط دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان با همکاری بسیج اساتید استان برگزار شد، گفت: در مبحث تورهای تعالی بازاریابی شبکه‌ای در روستاها و اقتصاد دیجیتال نکات مهم در تفاوت بین کسب‌و‌کاردیجیتال با تجارت الکترونیک بعنوان یکی از زیرمجموعه‌های اقتصاد دیجیتال باید مدنظر قرار گیرد.

حمیدخانی با بیان این که اقتصاد دیجیتال همان اقتصاد اینترنتی است که از آن بعنوان اقتصاد اینترنتی یا اقتصاد مبتنی بر شبکه و اقتصاد مبتنی بر وب نام برده، می‌شود، اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال شامل حوزه‌هایی مانند تجارت الکترونیک، بازاریابی الکترونیکی، دریافت و پرداخت بر بستر اینترنت و فضا کارهای هوشمند و پول‌های الکترونیکی و تراکنش‌های‌ است. از این نظر هم می‌توان تقسیم‌بندی انجام داد و در حوزه‌ مشاغل نوین و حضور در صحنه تجارت مورد مطالعه قرار دهیم.

وی ادامه داد: بنابراین بحثی که بیشتر وجود دارد ایجاد یک تحول انقلابی در ساختار اقتصاد  است؛ که اقتصاد دیجیتال این را بوجود آورده و ناشی از فناوری‌های نوین و دیجیتال در مبحث سرمایه‌داری جهانی است

 

عضو کارگروه اینترنت اشیا سازمان بسیج اساتید استان اصفهان عنوان کرد: یکی از مولفه‌های اقتصاد دیجیتال، بازارهای الکترونیکی و بازار و شبکه‌ای از تعاملات و ارتباطاتی است که در آنجا اطلاعات کالاها و خدمات وجود دارد و پرداخت‌ها و مبادله می‌شوند؛ بازار الکترونیکی فضای تحت وب است که همه تراکنش‌های مورد نیاز را بصورت الکترونیکی پاسخگوست؛ مکانی است که در آن خریداران و فروشندگان به صورت الکترونیکی با یکدیگر ملاقات می‌کنند؛ این مکان ابعاد جغرافیایی ندارد و در واقع فضایی تحت وب است.

وی افزود: بحث دیگر در اقتصاد دیجیتال این است که بسیاری تصور بر این است که کسب‌و‌کار دیجیتال همان تجارت الکترونیک است در حالی که با هم متفاوت است و تجارت الکترونیک  تنها یکی از جنبه‌های کسب و کار دیجیتال است.

حمیدخانی اظهار کرد: تجارت الکترونیک شامل خرید و فروشی است که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد اما کسب‌و‌کار دیجیتال غیر از آنچه که در تجارت الکترونیک اتفاق می‌افتد همان ارائه خدمات، همکاری با شرکا و معاملاتی که اتفاق می‌افتد و در حوزه بالاتر قرار می‌گیرد و کسب‌و‌کار دیجیتال به معنی اجرای کسب و کار از راه دور مثلا صدور مجوزها است.

 

عضو کارگروه اینترنت اشیا سازمان بسیج اساتید استان اصفهان گفت: فرمول کسب‌و‌کار الکترونیکی شامل چند جز تجارت الکترونیک و هوشمندی شرکت‌ها، مدل ارتباط با مشتری و    مدل زنجیره تامین و برنامه‌ریزی منابع بنگاه‌هاست.

و در خصوص مراحل تجارت الکترونیک، اظهار کرد: اولین قدم ایجاد فروشگاه اینترنتی است، بعد سفارش خرید بصورت الکترونیک و سوم پرداخت در فضای مجازی، همچنین تامین کالا و حتی خدمات پس از فروش همه باید باشد.

حمیدخانی ادامه داد: یکی از مزایای تجارت الکترونیک گسترش بازارهای محلی به بازارهای ملی و بین‌المللی است و دوم دسترسی سریع که ایجاد می‌کند، سوم کاهش هزینه‌های تبلیغاتی است و همچنین افزایش رفاه عمومی، کیفیت محصول و رقابت؛ و درآمد فروشنده هم افزایش خواهد یافت و فرصت‌های جدید شغلی ایجاد می‌شود و کاهش هزینه‌های تولید هم از مزایای آن است.

عضو کارگروه اینترنت اشیا سازمان بسیج اساتید استان اصفهان گفت: درمورد مشاغلی که در آینده در حوزه اقتصاد دیجیتال بوجود می‌آید براساس گزارشات معتبر دارای چهار ویژگی هستند؛ حضور انسان و تکنولوژی‌های دیجیتال در کنار یکدیر هستد، قابلیت انجام در مکان و زمان متغییر است، بستری برای همکاری میان کارکنان مشاغل گروه‌هی با هدف مشترک است،  مبتنی بر دانش و وظیفه تخصصی است یعنی مشاغل آینده در این حوزه مبتنی بر شغل نیستند مبتنی بر دانش و وظیفه تخصصی است.

وی در ادامه اظهار کرد: تجارت الکترونیک از دید خریداران هم نگرانی‌هایی دارند که طبق آمار منابع معتبر اولین نگرانی این است که مشتریان نمی‌توانند جنس را مشاهده و لمس کنند این ۵۱ درصد مشکل و چالش اصلی است که می‌توان امکاناتی در وب سایت فراهم کرد که این نگرانی را کمتر کرد؛ همچنین نمی‌توان جنس براحتی پس داد؛ شک داشتن نسبت به کارت اعتباری خود؛ و امنیت و کیفیت که بحث کلان است؛ عدم امکان سوال فروشنده؛ ظاهر و زمان باز کردن صفحه وب سایت و عدم اطمینان از دریافت به موقع سفارش از دیگر موارد است؛ و این که رفتن به فروشگاه و خرید لذت بخش است، ده درصد هم سایر موارد است.

انتهای پیام/