مجتبی جعفری:

بسته سیاستی عفاف و حجاب بسیج اساتید استان اصفهان با سه راهبرد اساسی «باوراننده؛ انگیزاننده و بازدارنده» ارائه شد

معاون مطالبه گری بسیج اساتید استان اصفهان و بعنوان یکی از استادان با نقش محوری در تدوین بسته سیاستی عفاف و حجاب اندیشکده مطالعات زن و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان گفت: بسته سیاستی عفاف و حجاب بسیج اساتید استان اصفهان در بردارنده سه راهبرد ااساسی «باوراننده؛ انگیزاننده و راهکارها» است.

 به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، مجتبی جعفری معاون مطالبه گری بسیج اساتید استان اصفهان و بعنوان یکی از استادان با نقش محوری  در تدوین بسته سیاستی عفاف و حجاب اندیشکده مطالعات زن و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان گفت: بسته سیاستی عفاف و حجاب بسیج اساتید استان اصفهان در بردارنده سه راهبرد ااساسی «باوراننده؛ انگیزاننده و بازدارنده» است.  

جعفری اظهار کرد: حجاب یک قانون الهی است که مثل همه قوانین الهی برای انسان آثار مثبت زیادی را به ارمغان می‌آورد و به واسطه آن می‌توان گفت حیاء انسان که یک امر فطری و حقیقی در انسان است پاس داشته میشود. از همین رو بسیج اساتید استان اصفهان علاوه بر راه‌اندازی اندیشکده مطالعات زن و خانواده در صدد برآمد بسته سیاستی عفاف و حجاب را طراحی کند. در همین راستا سه راهبرد اساسی مد نظر قرار گرفت.

راهبرد باوراننده

وی بیان کرد: راهبرد اول راهبرد باوراننده است که بیشتر اندیشه و افکار انسان ها را هدف قرار می‌دهد. در این راهبرد که دو حوزه پژوهش و آموزش بعنوان محور کار است هر آنچه که مربوط است به شناختن حجاب اعم از آنچه که پژوهش‌های اساسی و بنیادین آن تحقق پیدا کرده است و آنچه که نیاز به پژوهش دارد مد نظر قرار می‌گیرد. آنچه پژوهش‌های آن تحقق یافته است وارد حوزه آموزش می‌شود و از طریق کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و سایر روش‌ها به مخاطبان خود منتقل می‌شود. و آنچه که نیاز به پژوهش دارد در  اندیشکده مطالعات زن و خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 جعفری گفت: در حال حاضر تحقیقات فراوانی در حوزه عفاف و حجاب انجام گرفته است. به طوری که می‌توان ادعا کرد سوال پاسخ داده نشده‌ای در زمینه عفاف و حجاب وجود ندارد. البته همیشه در تحقیقات، مطالعات بنیادی‌تر و عمیق‌تری وجود دارد که مربوط به حوزه عمیق‌تر پژوهش است و فلسفه‌های مضاف و مطالعات درجه دوم مسوول بررسی آن است.  تحقیق در این زمینه، در اندیشکده مطالعات زن و خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون مطالبه گری بسیج اساتید استان اصفهان گفت: به عنوان نمونه، برخی از مواردی که امکان بررسی عمیق در خصوص آنها وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مطالعات گسترده روانشناختی در زمینه حجاب و عفاف، مطالعات جامعه شناختی و میدانی در زمینه عفاف و حجاب، کارهای تطبیقی در زمینه حجاب و عفاف، تطبیق در زمینه حجاب و عفاف در اسلام و سایر ادیان، بررسی میزان موفقیت فعالیت‌های انجام شده در زمینه عفاف و حجاب، آسیب‌شناسی آموزش‌ها در زمینه حجاب، مبانی فلسفی حجاب، حجاب در اسناد بالادستی نظیر سند آموزش و پرورش و سایر موضوعات.

وی با اشاره به این که در هر صورت در این راهبرد، کارهای فراوانی صورت می‌گیر، ادامه داد: ایجاد اندیشکده مطالعات زن و خانواده برای تحقیق در همین زمینه‌ها  بوده و‌ همایش‌ها، کرسی‌های آزاد‌اندیشی، برنامه‌های تبلیغی، توسعه کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی، نیز برای توسعه آموزش در زمینه حجاب است که در حال حاضر این موارد انجام شده و باید استمرار یابد. البته ابزارهای متنوعی امروز برای انتقال پیام به مخاطبین وجود دارد که ابزارهای مجازی نمونه بارز آن است.

راهبرد انگیزاننده

وی گفت: اما راهبرد دوم راهبرد انگیزاننده نامیده میشود و مربوط است به اینکه  چگونه می‌توان افراد را تشویق و ترغیب به حجاب کرد. همه کارهای هنری، مسابقات فکری، برنامه‌های جذاب رسانه‌ای، ساختن فیلم‌ها و کلیپ‌های مناسب و نظیر این‌ها در این حوزه  محقق می‌شود.

معاون مطالبه گری بسیج اساتید استان اصفهان عنوان کرد: در این زمینه  جای فعالیت بسیار زیاد است. زبان هنر جذاب‌ترین و گویا‌ترین و اثرگذارترین زبان انتقال پیام است. قالب‌های شعر و قصه‌گویی و طنز‌پردازی و…  از نمونه‌های کلاسیک این روش است.  امروزه نوآوری در این زمینه درحد اعلی امکان‌پذیر است و تاثیرگذاری در این زمینه فراوان است.

وی افزود: یکی از زمینه‌هایی که باید بیش از پیش در آن سرمایه گذاری کرد  همین حوزه است و اتفاقا جوانان ما در این حوزه ظرفیت‌های خوبی دارند. اگر آموزش‌های لازم به جوان‌ها به خصوص جوانان دانشجو ارائه شود بهترین تولیدات هنری و فرهنگی را می توانند برای دفاع از حجاب پدید آورند. اگر این حوزه تقویت شود چندان نیازی به راهبرد سوم وجود ندارد. 

راهبرد سوم راهبرد راهکارها در آن، سلبی و بازدارنده است

جعفری افزود: و اما  راهبرد سوم راهبردی است که راهکارها در آن، سلبی و بازدارنده است. اینجا جایی است که رفتار انسانها باید با قانون و مقررات مدیریت شود. البته قانون حتما باید جامع و مانع باشد. جامعیت و مانعیت قانون نیز در اندیشکده مطالعات زن و خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جعفری اظهار داشت:  این آن چیزی است که تحت عنوان بسته سیاستی عفاف و حجاب در بسیج اساتید استان اصفهان مصوب شد و در این زمینه‌ها تحقیقات توسط اساتید متخصص صورت گرفته و به جامعه اسلامی و به دانشگاه‌ها و به نسل جوان عرضه می شود.

 انتهای پیام/