مولف اولین کتاب هوشمند علوم شناختی:

تاکید بر ارتقای آگاهی و سطح بالای سواد رسانه‌ای جامعه و افزایش هوشیاری عمومی برای مقابله با جنگ شناختی

محمد جوانی در دوره آموزشی تبیینی جنگ شناختی ویژه استادان کاشان - آران و بیدگل- نطنز و بادرود گفت: اظهار کرد: بهترین راه برای مقابله با این نوع جنگ شناختی، ارتقای آگاهی و سطح بالای سواد رسانه‌ای در جامعه و افزایش هوشیاری عمومی است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، محمد جوانی در دوره آموزشی تبیینی جنگ شناختی ویژه استادان کاشان – آران و بیدگل- نطنز و بادرود که به همت بسیج اساتید دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان اصفهان و بسیج اساتید کاشان با هماهنگی و همراهی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان چهارشنبه ۲۹ شهریور درسالن غیاث الدین جمشید دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد، اظهار کرد: بهترین راه برای مقابله با این نوع جنگ شناختی، ارتقای آگاهی و سطح بالای سواد رسانه‌ای در جامعه و افزایش هوشیاری عمومی است.

 

این استاد دانشگاه و مولف اولین کتاب هوشمند علوم شناختی در جنگ شناختی؛ گفت: جنگ شناختی «Cognitive warfare» به معنای هدف قرار دادن قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه با هدف تغییرهنجارها، ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها و رفتار‌ها از طریق مدیریت ادراک و برداشت است.

وی افزود: این نوع جنگ شکل تکامل یافته تر، پیشرفته تر، عمیق‌تر و وسیع‌تر جنگ روانی است که مبتنی بر جامعه شبکه‌ای «با زیرساخت رسانه‌های نوین» است که با مدیریت ادراک و برداشت انجام می‌شود.

جوانی با اشاره به اینکه در جنگ شناختی مهم‌ترین و دلهره‌آمیزترین قسمت این جنگ، تلفات انسانی آن است، اظهار داشت: در جنگ سخت زمانی که یک نفر مجروح یا کشته می‌شود یک نفر از جبهه خودی کم خواهد شد، اما در جنگ شناختی وقتی یک نفر نسبت به اعتقادات و تفکر خود بدبین می‌شود علاوه بر اینکه یک نفر از گروه خودی کم شده، یک نفر هم به گروه دشمن زیاد می‌شود.

 

مولف کتاب علوم شناختی و جنگ شناختی ادامه داد: هدف اصلی در هر جنگی شکست و از میدان به در کردن رقیب هست، اما در جنگ شناختی هدف شیوه‌های متفاوت‌تری نسبت به همه جنگ‌ها دارد، شیوه‌هایی که در نوع خود نشان از پیچیدگی این نوع جنگ همچون، اعتمادزدایی، اعتبارزدایی، مشروعیت زدایی، قداست زدایی، نا امیدسازی و ناکارآمد نمایی یک کشور و جامعه را به افراد آن جامعه تلقین می‌کند و مردم را که اصلی‌ترین سرمایه اجتماعی کشور هستند به راحتی نسبت به جامعه و کشور بدبین می‌کنند و امید به آینده را در آن‌ها از بین می‌برند و مردم نسبت به اعتقادات به چشم خرافات نگاه می‌کنند و حالت روی‌گردانی اجتماعی به آن‌ها دست می‌دهد.

وی ادامه داد: بهترین راه برای مقابله با این نوع جنگ شناختی، ارتقای آگاهی و سطح بالای سواد رسانه‌ای در جامعه و افزایش هوشیاری عمومی است.

لازم یه ذکر است، کارگاه آموزشی تبیینی جنگ شناختی با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های کاشان و آران و بیدگل به همت بسیج اساتید دانشگاه فنی حرفه ای، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، شهید رجایی، دانشکاه کاشان و حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در تالار غیاث الدین جمشید کاشانی این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/