معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور:

دشمن تلاش می کند کنش را به گزاره تبدیل کند/دوگانه‌سازی اسلام-ایران یکی از اهداف دشمن در اغتشاشات اخیر است

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور در خصوص اغتشاشات اخیر با بیان این که چهار عامل اصل مهندسی خارجی، کاستی های نظام تعلیم و تربیت و تشدید کاستیها در کرونا و پشتیبانیهایی که در این تنشها دارد انجام می شود موثرترین عامل هستند و تلاش دشمن در مباحث اندیشه ای تبدیل کنش به گزاره است، گفت:دوگانه‌سازی اسلام-ایران نیز یکی از اهداف دشمن در اغتشاشات اخیر است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، فرزاد جهانبین معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور در نشست تخصصی جهاد تبیین که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه و بسیج اساتید و دانشجویی این دانشگاه‌با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان چهار‌شنبه ۲ آذرماه برگزار شد، به شرایط اخیر جامعه اشاره کرد و گفت: چهار عامل اصل مهندسی خارجی، کاستی‌های نظام تعلیم و تربیت و تشدید کاستی‌ها در کرونا و پشتیبانی‌هایی که در این تنش‌ها دارد انجام می‌شود که تبدیل کنش به گزاره شود موثرترین عامل در شرایط اخیر هستند.

 

جهان‌بین در آغاز با اشاره به این که اغتشاشات اخیر کشور با دو تحلیل روایت شده است که یک روایت می‌خواهد بگوید جامعه ایرانی به بن‌بست رسیده، در آستانه یک انقلاب ناشی از اعتراضات قرار گرفته و پایان کار جمهوری اسلامی است، به روایت دوم اشاره کرد و گفت: در  روایت دوم بخشی از مسائل فعلی ریشه در ضعف‌های ما دارد اما نشان دهنده قدرت ما هست و این تلاش‌ها  برای آن است که جلو اقتدار جمهوری اسلامی گرفته شود.

 

وی با تاکید براین که روایت دوم دقیق و درست است، بیان کرد: سال ۲۰۰۵سردبیر اروپایی نیچر مقاله‌ای به نام رژه بلند ایرانیان دارد و بیان می‌کند که ایرانیان با شناخت از پیشینه و مرجعیت علمی خود دارند، تلاش می‌کنند مرجعیت علمی را احیا کنند، او در این مقاله توضیحاتی داده و تاکیده کرده باید جلوی اقتدار جمهوری اسلامی گرفته شود و تحریم یا اغتشاش سیاسی را مطرح می‌کند.

 

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور در ادامه عنوان کرد: تحریم‌ها علی‌رغم آسیب‌ها نتوانست ایران را فلج کند و از سال ۹۷ تاکنون ایران رکورد فروش نفت را ارتقا داده است. حتی در ابتدای دهه ۹۰ با تشدید تحریم‌ها، رویترز در مقاله‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه درآمد حاصل از نفت بخش اصلی اقتصاد ایران نیست تحریم‌ها چندان نمی‌تواند کارساز باشد، اقتصاد ایران بخش بزرگی است و بخش اصلی بخش غیر تحریمی جمهوری اسلامی ایران است و دیدند جمهوری اسلامی کشور مقتدر و موثر است که چاره‌ای جز اغتشاش نداشتند.

 

وی گفت: وقتی جنگ جهانی دوم تمام شد چرا سه کشور پیروز در تهران جلسه گذاشتند ایران که در جنگ مداخله‌ای نداشت چرا در ایران سه کشور جلسه گذاشتند چرا نرفتند در روسیه و برلین و ژاپن، پیام روشن است می‌خواستند بگویند سروری دنیا با ماست و برای سروری دنیا لازمه تسلط بر خاورمیانه است و لازمه تسلط بر خاورمیانه تسلط بر ایران است. اگر کشوری و کشورهایی بر ایران مسلط شوند می‌توانند بر خاورمیانه مسلط شوند و اگر برخاورمانه مسلط شوند می‌توانند بر دنیا تسلط پیدا کنند.

 

جهانیبین گفت: تصور این که برای امریکا و انگلیس یک کشوری امروز به نام ایران مستقل است؛ تعاملات و کنشگری خودش را دارد و علی‌رغم تحریم‌ها، این برایشان قابل قبول مطلقا نیست.

 

وی بیان کرد: سابقه ندارد در تاریخ رسانه که یک رسانه‌ای مثل بی بی سی فارسی ۶۰ روز همه برنامه‌هایش را تحت شعاع توجه کشوری قرار دهد، و این که یک رسانه ایران اینترنشنال مخصوص جنگ روانی در ایران ایجاد کردند.

 

جهان‌بین گفت: اینکه امروز در یک جنگ ترکیبی تلاش می‌کنند ایران را به زانو درآورند نشان‌دهنده قدرت فزاینده ایران است، در بسیاری از مسائل همچون سوریه، لبنان و عراق؛ ایران نقش مؤثری داشته و اجازه نداده دشمنان به اهداف خود برسند.

 

وی بیان کرد: البته ما متاسفانه این اقتدار و قدرت را نتوانستیم به جامعه نشان دهیم، مثلا الان از دانشجویان سوال کنیم یاسمن فرزان را می‌شناسید یا نه نمی‌شناسند در حالی که جایزه فیزیک خانم یاسمن فرزان معادل جایزه خانم دکتر میرزا خانی است که در ریاضی گرفت؛ فرقش این است که خانم دکتر میرزا خانی در خارج است؛ اما این خانم بعد از گرفتن فوق دکتری در استنفورد به ایران برگشته است؛ اما نتوانستیم اینها را نشان دهیم و البته ما باید این روایت را خودمان هم اشراف داشته باشیم و بدانیم کجای کاریم.

 

جهانبین با بیان این که در مورد اغتشاشات چهار عامل اصلی وجود دارد؛ مهندسی خارجی قطعا هست، اظهار کرد: مثلا در ماجرای قتل جمال خاشقچی که همه ابعاد آن روشن بود که چگونه این خبرنگار مشهور را به سفارت عربستان کشاندند و آن جا با آن وضع فجیع وی را به قتل رساندند، هیچ کشوری چیزی نگفت، اما برای ماجرای درگذشت مهسا امینی در کشور ما که دوربین‌ها مدار بسته نشان داد پلیس نقشی در فوت او نداشت، تنها در اروپا ۳۷ کشور موضع می‌گیرند؟ اگر نگران حقوق بشرند چرا جا‌های دیگر که به وضوح حقوق بشر نقض می‌شود، دم نمی‌زنند؟!

 

جهانبین افزود: عامل دوم کاستی‌های تعلیم و تربیت است و در دانشگاه بیشتر توجه کردیم به تربیت تخصصی اما در کنار آن به تعلیم و تربیت اجتماعی توجه نکردیم. ما بایستی تربیت مهارتی در کنار تربیت تخصصی توجه کنیم.

 

وی ادامه داد: مثلا کجا بحث می‌کنیم که دانشجو پیچیدگی مفاهیم را متوح شود، دانشجو نگاه صفر و یک نداشته باشد،  کجا در کنار ضعف‌ها قوت‌ها را گفتیم، کجا ضعف‌ها را تحلیل کردیم و علل را بررسی کردیم، این که چه بخشی مشمول مرور زمان است چه بخشی با فوریت می‌تواند حل شود، نبوده.

 

جهانبین افزود: بخشی از سن ۱۸ تا ۲۱ سال  ما ارتباط  با هیئات قطع است بخشی صدا سیما را نمی‌بینند تنها ارتباط آنها با ما مدرسه و دانشگاه است وقتی در این دو نهاد تمرکز نشود، ضعف‌هایی داریم اما در روشنگری نقش موثر با دانشگاه و آموزش و پروش  است،  عامل سوم کرونا است که سه سال دانشگاه را بستیم گست‌ها تشدید شد تنها راه ارتباطی قطع شد و هل داده شدند به  فضای مجازی. و چهارمین عامل مباحث اندیشه‌ای است که تلاش می‌کنند کنش را به گزاره تبدیل کنند، همچنین در این حوادث اخیر فردگرایی برجسته بود در حالی که در کنار فرد جامعه مهم است،  تاکید بر جنسیت و فردیت می‌بینیم. و این گزاره سازی‌ها از زبان رسانه منتشر و تکرار و تلاش می‌شود بعنوان فرهنگ القا شود.

وی گفت: مهندسی خارجی، کاستی های نظام تعلیم و تربیت و  تشدید کاستیها در کرونا و پشتیبانیهایی که در این تنشها دارد انجام می شود که تبدیل به گزاره شود موثرترین عامل هستند و امروز راه این است تلاش کنیم روز به روز فاصله ها را کم کنیم و تعلیم و تربیت اجتماعی بعنوان رسالت اصلی دانشگاه و آموزش و پرورش را باید احیا کنیم،چهار مباحث اندیشه ای تلاش می کنند کنش را به گزاره تبدیل کنند.

 

وی دوگانه‌سازی اسلام-ایران را یکی از اهداف دشمن در اغتشاشات اخیر دانست و گفت: اگر مسلمین نبودند ایران تا حالا چند پاره شده بود؛ صفویه بود که ایران را یک پارچه کرد، در صنعت نفت کاشانی بود که از مصدق پشتیبانی می‌کرد، در جنگ ایران و روس ۵۰۰ عالم ما بودند که کفن پوشیدند و در اردوگاه شاهی برای مقابله با روس‌ها حاضر شدند و فتوای جهاد دادند، امام خمینی -رحمة الله علیه- بود که در سال ۱۳۴۳ که هیچ خبری از انقلاب نبود، در مورد کاپیتولاسیون ایستاد، در ماجرای قرارداد‌های ننگین با انگلستان علمای اسلام بودند که با تحریم تنباکو، در مقابل این قرارداد‌ها ایستادگی کردند و همان جا موجب اعلای کلمه ملت شدند، در قرارداد ۱۹۱۹ که ایران می‌رفت که مستعمره انگلیس شود آیت الله مدرس و آیت الله کاشانی بودند که ایستادگی کردند لذا نمی‌توان اسلام و ایران را از هم جدا کرد.

 

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور گفت: دشمن به دنبال سیاه نمایی از وضعیت جامعه است، در حالی که بررسی جامع وضعیت کشور رشد چشمگیر کشور بعد از انقلاب را ثابت می‌کند و در این رابطه باید هر پارامتری که توسط دشمن بیان می‌شود تک به تک بررسی شده و اطلاعات و آمار آن بیان شود مثلا زمانی که از مهاجرت نخبگان ایرانی سخن به زبان می‌آورند تنها با یک بررسی آماری مجامع بین‌‌المللی می‌توان دید رتبه ایران در مهاجرت ۹۶ است.

جهانبین با تاکید براین که باید به دانشجویان میدان داده شود مسائل را تجزیه و تحلیل کنند، عنوان کرد:  با این شیوه خود دانشجویان حق را از باطل تشخیص خواهند داد و فریب دستگاه رسانه‌ای دشمن را نخواهند خورد.

انتهای پیام/