حجت الاسلام بیرانوند در دومین دوره تخصصی جهاد تبیین

در اقناع و تاثیر‌گذاری موضوع جمعیت فضا کلیشه‌ای نباشد/ مبارزه با سقط جنین یعنی تقویت گفتمان ازدیاد جمعیت

حجت الاسلام بیرانوند پژوهشگر و نویسنده امروز سه‌شنبه - در دومین دوره تخصصی جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با تاکید بر این که در فضای اقناع و تاثیر‌گذاری موضوع جمعیت فضا کلیشه‌ای نباشد، گفت: مبارزه با سقط جنین یعنی تقویت گفتمان ازدیاد جمعیت.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت الاسلام بیرانوند پژوهشگر و نویسنده  امروز سه‌شنبه – در دومین دوره تخصصی جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان که با همکاری ستاد جهاد تبیین نهاد نمایندگی مقاطم معظم رهبری و معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد، با بیان این که مسئله جهاد وقتی مطرح می‌شود که یک تلاش مقدس باشد در مقابل دشمن، گفت: یکی از محوری‌ترین جنبه‌های جهاد و موضوعی که مفهوم جهاد را برای ما روشن کند مسئله یاری خداست، مجاهد اصحاب خداست و مسئله جهاد وقتی تسهیلگری می‌شود در ذهن ما در معارف دینی که موضوع نصرت ولی باشد که در مقابل دشمن شکل می‌گیرد. لذا فرهیختگان شبکه نصرت ولی هستند.

 

حجت الاسلام بیرانوند با تاکید بر یاریگری ولی اظهار کرد: دو شبکه خیلی می‌تواند در جهاد تبیین تاثیر‌گذار باشد یکی کسانی مثل فرهیختگان، نظریه پردازها و اساتید دانشگاه که یک فکر یک ایده را کار کنند و مصادیق را برای جامعه بازگو کنند تا شیوه اقتاعی ایجاد شود همچنین شبکه دیگر بصورت عام داریم که اساتید می‌توانند تاثیر گذار باشند بعنوان مبلغ، مروج، مدرس در فضا و کرسی تدریس موضوع را برای جامعه خصوصا جامعه مخاطبشان بازگو کنند.

 

وی نصرت را در موضوعات موحدین و زمینه سازها، استعانت و یار و انصار ولی برشمرد و گفت: در موضوع جهاد تبیین با جلوه جهاد گونه آن یعنی نصرت ولی آن هم در مقابل دشمن و مسئله هم این است که  الان جلوه جهاد نرم است یعنی تبیین، تشریح، توضیح، تفسیر، اقناع، دل آرام کردن است که می‌تواند تاثیر‌گذاری را بالا ببرد.

بیرانوند افزود: مسئله‌شناسی جامعه خیلی مهم است و انتظار از فرهیختگان این است که ما اطلس‌ها و نقشه‌های کلی نداریم که از جامعه و مخاطب خاص ما حتی شهر و محله‌ای که مسئله‌ها و نیازهای اساسی جامعه مشخص شده باشد اگر قرار است تبیین و کار فرهنگی کنیم این موضوع خیلی مهم است توجه کنیم.

 

وی با یادآوری این که رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان فرهنگی کشور فرمودند اگر الان بگویند ده مسئله در جامعه اولویت دارد ولی اگر کشف کنم مسئله‌ای اولویت آن بیشتر است پرداختن به موضوعات دیگر را جایز نمی‌دانم، گفت: این خیلی مهم است الان یکی از مسائل جدی جامعه ما مسئله امیدواری است همچنین مسئله مهمی که الان موضوع این صحبت است مسئله جنگ جمعیتی و فرزند‌آوری است.

 

بیرانوند به اهمیت موضوع و این که آیا می‌شود ما تغییری را ایجاد کنیم اشاره  کرد و ادامه داد: بله در صورتی که مسئله اجتماعی تبدیل به یک گفتمان و دغدغه اجتماعی شود و بعد تبلیغ و ترویج آن گفتمان صورت بگیرد و تولید محتوایی داشته باشیم الان مخاطبان در عرصه علم و دانش و نظریه‌پردازی و ایده‌پردازی و فعالان فرهنگی در جامعه هستند در ترویج این گفتمان در تسری و شیوع دادن این گفتمان به جامعه که جامعه را اقناع کنند با پشتوانه‌های علمی و آکادمیک آموزشی، کتاب‌ها و سخنرانی‌ها و این که تولید محتوایی داشته و زمینه اجرای طرح ازدیاد جمعیت را انجام دهند.

 

وی بیان کرد: از وقتی که مقام معظم رهبری این دغدغه «جمعیت» را در جامعه ایجاد کردند باید سوال کرد چه مقدار از مقالات علمی و آموزشی تولید شده چه مقدار به ریز موضوعات پرداخته شده اگر موضوعی قرار است گفتمان جامعه باشد باید پایگاه علمی و آموزشی و مصادیق بررسی شده باشد که مسئولیت سروران را خیلی جدی می‌کند.

 

مسئله ازدیاد جمعیت یک موضوع میان رشته‌ای است/ پیوست‌ها ‌و پیوندهای علمی آموزشی باید به فضای فرهنگ و ترویج و  گفتمان‌سازی برسد

این پژوهشگر و نویسنده با اشاره به این که مداخلاتی که یک وقتی شاید فقهی است یکی وقتی سیاسی فرهنگی و اجتماعی و جامعه شناسی است، تاکید کرد: مسئله ازدیاد جمعیت یک موضوع میان رشته‌ای که در تمام عرصه‌های علمی کمک اساتید را می‌طلبد که پیوست‌ها ‌و پیوندهای علمی آموزشی کار کنند که به فضای فرهنگ و ترویج و  گفتمان‌سازی برسد.

 

بیرانوند در ادامه با طرح این سوال که آیا امکانش هست که از این بحران جمعیت عبور کنیم یا نه، گفت: کارشناسان علوم اجتماعی هشدار دادند که ما وقت‌مان خیلی کم است بعضی صاحب‌نظران  مطرح می‌کنند که ۵ سال فرصت داریم بعضی بیان کردند هفت سال فرصت داریم بعضی حتی کمتر ذکر کردند که اگر ما قرار است در یک سیاه چاله جمعیتی نیفتیم اگر قرار است اتفاقی نیفتد پنجره جمعتی بسته شود بایستی روی این ۵ سال یا حداکثر هفت سال فرصت کار کنیم.

 

وی بیان کرد: بیشترین خدمتی که به جامعه کردند از لحاظ جمعیت متولدین ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ بودند که فرزندان اینها شدند متولدین دهه ۶۰ تا ۷۰ یعنی بیشترین رشد جمعیت کشور ما در یک دهه اتفاق افتاد.

 

این پژوهشگر و نویسنده ادامه داد: ۱۳ میلیون نفر از جامعه ما در حالت تجرد بسر می‌برند یعنی اگر بخواهیم فکر کنیم قدرت باروری اینها چه قدر است می‌شود مشخص کردن پنجره جمعیتی که متولدین دهه ۶۰ تا ۷۰ چقدر فرصت داریم که ازدواج کنند و توان باروری داشته باشند. حداقل یکسال هم طول می‌کشد که جامعه را نسبت به اصل موضوع حساس کنیم که نیازمند یک کار جهاد گونه است صدا سیما، نهادهای اجرایی، پشتوانه‌های علمی و فرهنگی و خصوصا کسانی که در ترویج فرهنگ جامعه تاثیر می‌گذارند اگر این پنجره جمعیتی بسته نشود که گفته شده اگر سالانه رشد ۱۰۰ هزار  نفری جمعیت داشته باشیم در سیاه چاله جمعیتی نخواهیم افتاد.

 

۵ محور در زمینه‌سازی ازدیاد جمعیت خیلی تاثیر‌گذار است

وی بیان کرد: کارهای کارشناسی انجام شده که ۵ محور در زمینه‌سازی ازدیاد جمعیت خیلی تاثیر‌گذار است اگر در ۵ محور سرمایه‌گذاری کنیم در فضای علمی آموزشی که اساتید هستند خیلی تاثیر‌گذار است.

 

در فضای اقناع و تاثیر‌گذاری موضوع جمعیت نیاز است فضا کلیشه‌ای نباشد  

بیراوند گفت: ما در فضای تحقیق و آموزش پشتوانه‌های علمی هیچ مانعی ندارد که مسئله جمعیت را گره بزنیم به حاکمیت ولی در فضای تبلیغ نباید موضوع را به موضوعات حاکمیتی گره زد چون اگر در گفتمان به این موضوع وارد شدیم ما را در ورطه شک و شبهات و تردیدها و موضوعات و مسئله‌ها و  قیمت پوشک و غیره می‌اندازد و لذا در حوزه پژوهش و تحقیق تحقیقات با اهداف نظام گره می‌خورد اما در فضای اقناع و تاثیر‌گذاری نیاز هست فضا کلیشه‌ای نباشد.

 

ازدواج بهنگام، اولین محور تاثیر گذار بر ازدیاد جمعیت

بیرانوند گفت: ۵ محوری که کار روی هر کدام روی ازدیاد جمعیت تاثیر‌گذار است یکی مسئله ازدواج بهنگام است که یک جمعیت داریم در دهه ۶۰ تا ۷۰  که سن ادواج آنها بالا رفته و یک جمعیتی هم الان داریم که به سن ازدواج رسیده‌اند بالای ۱۸ سال هستند لذا اساتید دانشگاه و فعالان فرهنگی روی هر موضوعی که انگیزه‌بخش باشد برای ازدواج بهنگام کار کنند.

 

اساتید دانشگاه در ترویج گفتمان ازدواج بهنگام پژوهش و فعالیت کنند

این پژوهشگر و نویسنده، به این نکته که ازدواجی که بهنگام و سالم باشد انشاالله متعالی هم باشد، اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم خدمتی بکنیم به موضوع جمعیت یکی از موضوعات ترویج گفتمان ازدواج بهنگام است.

 

این پژوهشگر و نویسنده تصریح کرد: تبلیغات آماری، مستنداتی که هست بازگو کردند که در شرایط فعلی برای دختران جامعه ما وقتی سن آنها از۲۵ سال بالا می‌رود تعداد خواستگار کم می‌شود همچنین ذکر می‌کنند که آقایان بعد از سن ۲۷ سالگی انگیزه ازدواج در آنها کم می‌‌شود لذا طرح ازدواج بهنگام خیلی مهم است.

 

شاخصه‌ها ازدواج بهنگام و زمینه فرهنگی آن استخراج و تبیین شود

وی سپس با اشاره به این که ممکن است سوالی مطرح شود که آیا جوان بیست ساله امکان ازدواج دارد یا نه، گفت: اطرافیان را نگاه کنید هستند چنین مواردی اگر هستند می‌توان شاخصه‌هایی که داشته موضوعاتی که زمینه فرهنگی این بوده را تشریح کنیم کار جهاد تبیین همین است که شما بعنوان جبهه نصرت ولی و شبکه نصرت خاص ولی بیایید توضیح دهید یکسری گره‌ها فکری و یکسری فرهنگی است همه گره‌ها اقتصادی یا سیاسی و اجتماعی نیست اگر کسی تبیین کند این موضوع که اگر ازدواج بهنگام صحیح باشد در سلامت روح و روان و موضوعات مختلف موثر است تاثیر گذار است، چون در اقناع لازمه این است که گره بخورد به منفعت‌های شخصی افراد.

بیرانوند ادامه داد: در پنج محور اگر گفتمان آن تبیین و ترویج شود و تسری و شیوع پیدا کند می‌تواند در بحث ازدیاد جمعیت تاثیر‌گذار باشد که اولین موضوع مسئله ازدواج بهنگام است.

 

جامعه ما تصویر درستی از مسئله جنین ندارند

بیرانوند در ادامه عنوان کرد: یکی از موضوعات که مطرح است بحث سقط جنین این است که متاسفانه جامعه ما حتی جامعه فرهیخته ما تصویر درستی از مسئله جنین ندارند.

 

خداوند تبارک و تعالی در قرآن موضوع قتل نفس «سقط جنین» را بعنوان قتل اعلام می‌کند

این پژوهشگر و نویسنده با بیان این که دو تا از مراکز آسیب شناسی اجتماعی که موضوعات آماری را رصد می‌کنند یکی مرکز پژوهش و تحقیقات اجتماعی صدا سیما و یکی مرکز پژوهش‌های اجتماعی دانشگاه تهران است و ضریب تاثیر گذاری اینها هم خیلی بالا است، عنوان کرد: در این تحقیقات حداقلی که بیان کرده‌اند ۵۰ هزار قتل نفس بوده است.

 

فقه شیعه برای قتل نفس انسان مینیاتوری یک روزه دیه مشخص کرده است

بیرانوند با اشاره به آیه‌ای از قرآن در خصوص سقط جنین بعنوان قتل ‌ادامه داد:  دلایل خیلی روشن است اگر اسپرمی وارد تخمک شود و  در روز اول نطفه شکل بگیرد فقه شیعه دیه مشخص کرده برای قتل نفس انسان مینیاتوری یک روزه یعنی الان که امروز که قطعا قیمت طلا بالا‌تر از یک میلیون تومان است در فقه شعیه بیان می‌کند قتل نفس انسان یک روزه وقتی اسم آن نطفه است ۲۰ مثقال شرعی طلا است با فرض گرمی یک میلیون تومان دیه انسان یک روزه ۶۰ میلیون تومان است توصیف شده به دیه در جنایت نفس انسانی تعلق می‌گیرد یعنی وقتی شخصی حیوانی را بکشد نباید دیه را بدهد اما وقتی جراحتی یا جنایتی بر نفس ذی شعور انسانی صورت بگیرد می‌گویند دیه بدهد.

 

بیرانوند گفت: عرض بنده این است که ما تصویر درستی از قتل نفس و نکبت و قباحت و زشتی که در این کار است برای جامعه نتوانستیم توصیف کنیم برای جامعه حتی فرهیخته ما بعضی حتی تصور این است که قبل از چهار ماهگی حالا افتاد اشکال ندارد در صورتی که بعد از ۴ ماهی و مسئله عروج روح دیگر مسئله این است که دیه کامل دارد.

 

وی با اشاره به تحقیقاتی که به شورای نگهبان و  تحقیقاتی که ارائه داده‌اند به مراجع عظام در رابطه با مسئله غربالگری گفت: طبق این تحقیقات تا چند ماه گذشته ۲۰هزار نفر قتل نفس بصورت قانونی صورت می‌گرفته این مسئله چرا اتفاق می‌افتد به خاطر این که تصویر درست نسبت به مسئله جنین در ذهن جامعه ما نیست.

 

بیرانوند با بیان این که سوال بوده جنینی که در این کیسه آب است آیا حرکتش مثل برگی است که در کاسه آب است یا با اختیار حرکت می‌کند، گفت: پاسخ داده شده جنین حتی زیر دوماهگی ۸ هفتگی دارای شعور  است حرکت اختیاری دارد.

 

وی با اشاره به این که شخصی در کشور آلمان پویشی را راه انداخت که بچه‌ات را نکش، گفت: این آلمانی  ۲۰ هزار جنین را در مرکزی که داشته سقط کرده می‌گوید یک وقتی متحول شدم لحظه‌ای که می‌خواهد جنین خفه شود در حالی که یک ماهش بود دوماهش بود می‌گوید من تاثیر و تاثر را در این انسان مینیاتوری می‌دیدم اینها شعور برای جنین قائل نیستند.

 

مبارزه با سقط جنین یعنی تقویت گفتمان ازدیاد جمعیت

این پژوهشگر و نویسنده افزود: اما مراجع عظام حضرت آیت الله سیستانی و حضرت آیت الله مکارم جستجو کنید می‌فرمایند دیه کامل مرتبط با عروج روح است فقط بحث اتمام چهار ماهگی نیست همان جور که انسان متکامل می‌شود در چهار ماهگی روح انسانی هم نه روح نباتی جنبه تکاملش در چهار ماهگی است لذا می‌فرمایند به محض این که آگاهی، شعور و حرکت داشته باشد مراجع اعظام برخی ذکر کرده‌اند در پایان دو ماهگی اگر کسی سقط جنین داشته باشد باید دیه کامل بدهد، این مسئله فقهی  است که بازگو می‌کنم تصویر درستی با سقط جنین نیست لذا مبارزه با سقط جنین یعنی تقویت گفتمان ازدیاد جمعیت.

 

وی در ادامه با تاکید بر این که مسئله سقط جنین مسئله قتل نفس است و دین به ما اجازه نداده است، روایتی معتبر  که امام صادق (ع) این روایت را از حضرت رسول خدا (ص) ذکر کرده‌اند که بعنوان حدیث قدسی حضرت رسول (ص) از حضرت حق فرموده‌اند را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق این روایت رسول خدا (ص) فرمودند مردم من فردای قیامت مباهات می‌کنم با شما حتی بچه‌هایی که سقط شده‌اند که منظور حتمی این روایت هم مفهوم سقط را بیان می‌کند.

 

بیرانوند ادامه داد: پیامبر (ص) در این روایت فرموده خدای تبارک و تعالی می‌گوید مباهات می‌کنم من افتخار می‌کنم به زیادی جمعیت پیروانم حتی به بچه مسلمانی که سقط شده در این روایت ذکر شد که حضرت حق فرمود من یک بچه سقط شده را در ورودی بهشت خطاب می‌کنم وارد بهشت شو.

 

این پژوهشگر و نویسنده افزود: پس آیا یک نطفه یک روزه یا دو روزه که عمدا سقط شده است، انسان هست این خیلی مهم است مورد خطاب خداست و یکی از توصیفاتی که خداوند می‌خواهد انسان را توصیف کند به نطفه لذا نطفه اگر تکور پیدا کرده باشد انسان است انسانی که مورد خطاب خداوند تبارک و تعالی قرار گرفته است که وارد بهشت شود همین بچه سقط شده می‌گوید من داخل بهشت نمی‌شوم مگر این که والدینم وارد بهشت شوند، بچه یک روز می‌خواهد بازگو کند که آگاهی و شعور دارم و مورد خطاب و لطف و تفضل الهی هستم. شما که مقام شفاعت داری برو توی بهشت پدر و مادرت را شفاعت کن می‌گوید نه شعورم به این می‌رسد که قبل از پدر و مادرم وارد بهشت نشوم.

 

بیرانوند با بیان این که  ما تصویر درست نتوانستیم در ذهن جامعه ایجاد کنیم که جنین یک انسان است، گفت: ادامه روایت واقعا متاثر کننده است می‌گوید خدای تبارک و تعالی به ملکی به فرشته‌ای دستور می‌دهد پدر و مادر این جنین سقط شده را وارد بهشت که اینجای حدیث مدنظرم بود،  ای انسان ای جنین این تفضلی که در حق تو کردم که پدر و مادرت را وارد بهشت کنم این فضل و رحمتی است که به تو داشتم.

 

جنین یکی از موضوعاتی که جا دارد کار کنیم، مقالات بنویسیم، همایش بگذاریم و گفتمان برای آن داشته باشیم 

وی تاکید کرد: برای همین یکی از موضوعاتی که جا دارد کار کنیم، مقالات بنویسیم، همایش بگذاریم و گفتمان برای آن داشته باشیم ریز موضوعات را تشریح و تبیین کنیم تصویر درستی از جنین در ذهن جامعه ما نیست قتل نفس حساب نمی‌کنند حتی بین متدین شاید شفافیتی که باید نسبت به قباحت و  نکبت قتل نفس در  بین آنها باشد در ذهن مردم متدین هم حتی نیست.

 

محور سوم ازدیاد جمعیت «گفتمان برای مقام مادر» است

این پژوهشگر و نویسنده تاکید گرد: پس گفتمان اول ازدواج بهنگام و دوم بحث سقط جنین و سوم مقام مادر‌ی است جامعه فعلی ما به خاطر تغییرات فرهنگی که و تاثیرات فرهنگی که واقعا تحت تاثیرات قرار گرفت در ۲۰ سال گذشته مقام مادری در موضوع عظمت، ابهت، جلوه، عزت، کرامت نفس برای یک مادری که مثلا ۴ فرزند دارد بالا نیست حتی ساختارهای آموزشی، اداری و مساجد و تکایای و فضاهای فرهنگی عمومی ما عزتمند با مادر که صاحب ۴ فرزند است برخورد نمی‌کنند.

 

وی سپس با اشاره به مسئله جمعیت در کشور سوئد، گفت: یکی از موضوعات که توانست تاثیر‌گذار باشد جلوه دادن به عزت، احترام و شئون و مقام مادری بود که بعنوان ارزش به آن نگاه شود. لذا یکی از موضوعات که باید توجه کنیم مقام مادری است که در اصفهان چند طرح انجام داده بودند عملیاتی و اجرایی که خیلی هم تاثیر‌گذار بود با همکاری نهادها با مراکز بهداشت این طرح‌ها انجام شده بود.

وی تاکید کرد: ارائه خدمات مومنانه، خدمات فرهنگی و مشاوره‌‌ای در رابطه با مادران و برنامه‌ریزی طرح‌هایی عملیاتی در این خصوص می‌تواند از موضوعات اولویت‌دار باشد.

 

محور چهارم ازدیاد جمعیت «بیان آسیب‌های تک فرزندی و ترویج گفتمان چند فرزندی» است

بیرانوند  اظهار کرد: چهارمین موضوع مسئله بیان کردن آسیب‌های تک فرزندی و ترویج گفتمان چند فرزندی است و این هم باز یاری‌گری جبهه نصرت ولی است و اساتید باید ورود کنند و کاری جهادی است، آسیب‌ها تک فرزندی باید گفته شود و مزایای چند فرزندی ضرورت دارد و می‌طلبد گفتمان و موجی ایجاد کنیم.

 

محور پنجم ازدیاد جمعیت « رسومات مرتبط با ازدواج» است

وی اظهار کرد: گفتمان پنجم که شاید در اصفهان خیلی جدی است و کار جهاد گونه می‌طلبد و خواهش می‌کنم مسئله محلی اصفهان بعنوان یک دغدغه مدنظر قرار گیرد رسومات مرتبط با ازدواج  است که در فرزند آوری خیلی تاثیر گذاشته رسم جهیزیه در اصفهان این موضوعی است که باعث پایین آمدن عزت پدر  وکار کردن جاهایی که واقعا نابجا است شده است. جاه دارد که بعنوان جبهه نصرت خاص ولی، جبهه یاریگران عرصه جهاد عرصه فرهنگ و علوم این موضوع در اصفهان است، مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/