رئیس دانشگاه اصفهان:

ضرورت تقویت علایم هویت اسلامی جهت عینیت بخشی به تمدن نوین اسلامی

رییس دانشگاه اصفهان در نشست تخصصی با موضوع هویت ایرانی اسلامی و دفاع مقدس که به همت بسیج اساتید و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، گفت: برای عینیت بخشی به تمدن نوین اسلامی باید علایم هویت اسلامی را تقویت نماییم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، رییس دانشگاه اصفهان در نشست تخصصی با موضوع هویت ایرانی اسلامی و دفاع مقدس که به همت بسیج اساتید و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، گفت: برای عینیت بخشی به تمدن نوین اسلامی باید علایم هویت اسلامی را تقویت نماییم.

 

این نشست تخصصی با حضور علی اکبر جعفری مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه اصفهان  و با موضوع هویت ایرانی اسلامی و دفاع مقدس برگزار  شد که دکتر حسین هرسیج رییس دانشگاه اصفهان، دکتر سید اصغر منتظرالقائم عضو هیات علمی گروه تاریخ و دکتر ثریا معمار مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه سخنرانی کردند.

رییس دانشگاه اصفهان در این نشست فتح خرمشهر را یک عملیات استراتژیک دانست که در دوره دفاع مقدس باعث رهایی ایران از رژیم بعث و حامیان آن شد.

 

وی در ادامه افزود: در دوره دفاع مقدس و فتح خرمشهر،ما توانستیم نشان بدهیم که در دنیا فقط برخورداری از تجهیزات نظامی و سخت افزاری کفایت نمی کند زیرا همواره این سوال پیش می آید که چگونه با وجود تجهیزات نظامی و حمایت های استعمارگران جهانی از رژیم بعثی صدام ، رزمندگان ایران اسلامی موفق به فتح شدند.

هرسیج  در ادامه بحث هویت را از منظر هویت فردی و هویت اجتماعی مورد ارزیابی قرار داد و تاکید کرد: علاوه بر هویت شخصی که ما داریم بحث هویت اجتماعی نیز مطرح است.

 

وی افزود:ملت ایران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی یک هویت ممتازی پیدا کردند و می توان گفت که، این هویت هم خصوصیات درونی و هم خصوصیات تمایزی دارد.

 

رییس دانشگاه تصریح کرد: چیزی که ما را از دیگران متمایز کرده است و منجر به پیروزی ما از ابتدای پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و امروز در مقابل استکبار جهانی شده است در واقع هویت ایرانی اسلامی ما است و تلاش دشمنان ما همواره ایجاد شکاف در هویت ایرانی اسلامی ما بوده است.

وی افزود: پیوند هویت ایرانی و هویت اسلامی و ترکیب این دو باعث پیروزی ما بوده است

هرسیج در ادامه بیان داشت: در آن زمان معجزه شد و امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد. بدون تردید،اگر آن ایمان و آن باور وجود نداشت و آن مکتب برآمده از مکتب سید شهدا و عدالت امام علی نبود ما نمی توانستیم موفق بشویم.

وی تصریح کرد: این علایم هویتی آن گونه که باید به نسل جدید منتقل نشده است و به همین خاطر همه ما وظیفه داریم این مهم را به نحو مطلوب انجام بدهیم و بدون تردید،برای عینیت بخشی به تمدن نوین اسلامی باید علایم هویت اسلامی را تقویت نماییم

 

در ادامه دکتر منتظرالقائم عضو هیات علمی گروه تاریخ نیز در خصوص فتح و پیروزی در خرمشهر در دوره دفاع مقدس اظهار داشت: قهرمانان دفاع مقدس، فرهنگی را از گذشته خود یعنی از سید شهدا گرفتند و در آن زمان پیاده کردند و نماد از خودگذشتگی و خودباوری و ایثار شدند. 

وی افزود: هدف دشمنان ساقط کردن جمهوری اسلامی بود ولیکن قهرمانان ما با اقتباس از سید شهدا و از سوی دیگر فرهنگ شاهنامه، از سرزمین نور دفاع می کردند.  لذا قهرمانان دفاع مقدس  چنان نیرو و قوتی پیدا کردند که از نظر ایمانی و شهادت خواهی در مقابل جبهه کفر ایستادند.

وی همچنین پیروزی در فتح خرمشهر را احیای فرهنگ مقاومت در مقابل فرهنگ خودباختگی دانست.

دکتر ثریا معمار مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان نیز حفظ یکپارچگی سرزمینی،وجه کارکردی هویت ملی را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: در ادبیات سیاسی-اجتماعیِ علوم اجتماعی، تعاریف متعددی از هویت ملی ارائه شده است اما یکی از صورت بندی های عام این مفهوم عبارت است از: جمع تراکمیِ خصایص بنیانیِ مشترک در یک اجتماع تاریخی گسترده، و مستقر در یک حدود سرزمینی پایدار، با فرهنگی منسجم.

وی افزود: آنچنان که از این تعریف بر می آید هویت ملی بر چند اصل اساسی استوار است که بنیانی بودن این خصایص، مشترک بودن این خصایص،اجتماعی بودن این خصایص، تاریخی بودن این خصایص، وجه فرهنگی این خصایص، و بالاخره توطن این خصایص در یک قلمرو سرزمینی پایدار، از جمله آنهاست.

معمار ادامه داد: به این ترتیب هویت ملی امریست که با تمامی این عرصه ها برهم کنش هایی متقابل دارد و اهتمام بر حفظ و تقویت آن، تاثیراتی عمیق بر ابعاد اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، و سرزمینی یک کشور می تواند داشته باشد.

وی افزود: از جمله مستنداتی که در تاریخ تحولات سیاسی- اجتماعی ایران، بر نقش هویت ملی در بقاء و تداوم تمامیت ارضی و یکپارچکی سرزمینی گواهی می دهد، شکوه درخشانِ رخدادیست که از آن با نام فتح خرمشهر یاد می شود زیرا تنها، برخورداری یک جامعه از هویتی فرا قومی، فراعقیدتی، فرا جنسیتی، و فراسیاسی است که می تواند چنین سطحی از هم گرایی و بسیج نیروهای متنوع اجتماعی را برای چنین حماسه ای فراهم کند و یگانه هویتی که خصلتی فراقومی،فراعقیدتی،فراجنسیتی،و فراسیاسی دارد، هویت ملی است.

معمار اظهار داشت: گو اینکه در امتداد جنگ، از جمله در عملیات آزادسازی خرمشهر، سنخ‌های متنوعی از قومیت ها، با هر نوع خوانشی از امور اعتقادی، اعم از زنان و مردان در جبهه ها و پشت جبهه ها، فارغ از سوگیری های متکثر سیاسی،حضور داشته و به رخداد چنین پدیده درخشانی یاری رساندند و این تجربه، ناظر بر نقش عمیق هویت ملی در بقا و استمرار یکپارچگی سرزمینی ایران، به رغم حجم حجیم دست اندازی های دشمن می باشد.

 

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی تاکید نمود: حفظ یکپارچگی سرزمینی و تامین تمامیت ارضی از طریق تقویت و تداوم هویت ملی، امریست که هم رویکردهای تئوریک و هم تجربه تاریخی ایران گواه آن است. تجربه تاریخی حفظ یکپارچگی سرزمینی در طول جنگ هشت ساله، از سوی سایر اقدام و مذاهب و فرهنگ ها، بر اساس احساس هویت ملی میان سایر نیروهای اجتماعی ایران،تنها در صورتی تداوم خواهد داشت و تکرار خواهد شد که سیاستگذاری های کلان کشور در سطح داخلی مبتنی بر رعایت قانون اساسی،از جمله تفکیک قوا، و همچنین تامین آزادی های مدنی و سیاسی و اجتماعی، و رعایت اصول توسعه توسعه پایدار از جمله شفافیت و ممانعت از رانت خواری، و محرومیت زدایی می باشد.

 

وی تصریح کرد: افزون بر این، دادن تقویت هویت ملی موکول به آنست که سیاستگذاری های کلان کشور در سطح خارجی نیز بر اساس منافع ملی صورت بگیرد و تحقق دیپلماسی خارجی بر اساس منافع ملی نیز در گرو اتخاذ تصمیات خارجی بر اساس اراده ملی و عمومی و بر اساس خواست جامعه، بجای اتخاذ این تصمیمات بر اساس ملاحظات جناحی می باشد.

گفتنی است در این نشست سردار مصطفی دافعیان نیز در خصوص عملیات بیت المقدس و پیروزی رزمندگان است.

انتهای پیام/