جانشین سابق نیروی انتظامی استان اصفهان:

غالب نوجوانان درگیر مواد مخدر مربوط به خانواده‌های نابسامان هستند

سرهنگ حسین حسین‌زاده جانشین سابق نیروی انتظامی استان اصفهان در وبینار و نشست تبیینی «زمینه‌های بروز آسیب‌های اجتماعی با رویکرد مواد مخدر» که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا و با همکاری بسبج اساتید واحدهای دهاقان و مبارکه و سمیرم برگزار شد، گفت: غالب نوجوانان درگیر مواد مخدر مربوط به خانواده‌های نابسامان هستند.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، سرهنگ حسین حسین‌زاده جانشین سابق نیروی انتظامی استان اصفهان در وبینار و نشست تبیینی «زمینه‌های بروز آسیب‌های اجتماعی با رویکرد مواد مخدر» که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا و با همکاری بسبج اساتید واحدهای دهاقان و مبارکه و سمیرم برگزار شد، گفت: غالب نوجوانان درگیر مواد مخدر مربوط به خانواده‌های نابسامان هستند.

جانشین سابق نیروی انتظامی استان اصفهان در ابتدا با اشاره به این که ارزیابی عملکرد فعالیت‌های فرهنگی در حوزه مواد مخدر یک کار مبنایی و ارزشمند و دارای نتایج خوبی بوده است، به نمونه‌های موفق هم اشاره و اظهار کرد: اگر این کارها در کشور نشده بود نمی‌دانیم الان واقعا آمار به چه اندازه بود؛ زحماتی کشیده شده و ادامه خواهد داشت و نباید خسته شویم.

غالب نوجوانان درگیر مواد مخدر مربوط به خانواده‌های نابسامان هستند

وی در خصوص علل و عوامل عنوان کرد: عرض اولم این است که ما خودمان و خانواده‌مان را ببینیم؛ تجربه نشان می‌دهد غالب نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال درگیر مواد مخدر مربوط به خانواده‌های نابسامان هستند خانواده‌های پرخاشگر، خانواده‌هایی که بین پدر مادر دعوا و بگو مگو  و جنگ و طلاق عاطفی و طلاق واقعی است؛ غالب آنها دارای پدر و مادرهای کم حوصله، پرخاشگر، تند خو هستند؛ پدر مادرهایی که احترام همدیگر را رعایت نمی‌کنند به حدود همدیگر تجاوز می‌کنند؛ جدای از هم بودن این که پدر دنبال خوشگذرانی خودش بوده یا مادر عدم توجه به این قبیل موضوعات داشته است.

سرهنگ حسین‌زاده در خصوص اهمیت نقش زن و مرد در تربیت فرزندان با تاکید بر توجه به این نکته که از دامن زن مرد به معراج می‌رود؛ نقش زن‌ها در تربیت فرزندان را مهم دانست و گفت: این نکته را به بچه‌ها‌ و به دخترها خودمان بگوییم.

وی ادامه داد: ممکن است مرد مشکلاتی داشته باشد اما خانم‌ها می‌توانند جبران کنند، زنان بسیار دانا، خردمند و صبور هستند نسبت به موضوعات خانواده از مردها دلسوزترند.

 

نواقص زندگی زناشویی یکی از اساسی‌ترین علت‌های ابتلا به مواد مخدر است

دکتر حسین‌زاده با بیان این که خانم‌ها می‌توانند نواقص زندگی زناشویی را برطرف کنند؛  اعلام کرد: این نواقص زندگی زناشویی یکی از اساسی‌ترین علت‌های ابتلا به مواد مخدر است هم برای مرد هم برای زن و بویژه این عامل در ابتلای فرزندان  به مواد مخدر تاثیر فوق‌العاده بالایی دارد.

وی با یادآوری این که در گذشته زمانی که دوران نوجوانی و جوانی ما بود یک ادبیاتی تحت عنوان نجیب وجود داشت، بویژه در موضوع ازدواج از کلمه نجیب و نجابت و خانواده نجیب بسیار استفاده می کردند الان کمتر این کلمه شنیده می‌شود، گفت: این کلمه‌ای ارزشمند است و در جرم شناسی کلمه نجیب منظور آدمی است که منافع خودش را به خاطر خانواده‌اش فدا می‌کند؛ زن بد اخلاقی کند مرد می‌پذیرد یا مرد بداخلاقی کند زن می‌پذیرد؛ که این پذیرش زن یا مرد بخاطر بچه‌ها، زندگی، عاقبت بخیری، سربلندی، عزت و آبرو است، این زن نجیب و این مرد نجیب است که خوشی و آسایش و آرامش خودش را به پای خانواده‌اش می‌ریزد.

سرهنگ حسین‌زاده در ادامه به این روایت که وقتی سعد بن معاذ که از سحابه پیامبر (ص) و مجاهد بود از دنیا رفت، پیامبر خدا(ص) در تمام مراحل تا دفنش حضور داشت اظهار کرد: در عین حال پیامبر (ص) از فشار قبر او خبر داد کهبه خاطر کمی بداخلاقی سعد با خانواده بود.

وی اهلاق خوب در خانواده را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: در جامعه امروز می‌بینیم یکی از خروجی‌های بداخلاقی در خانواده اعتیاد است، اگر نوجوان در خانواده از شادی و نشاط و هیحان و کانون گرم خانواده و امید برخوردار نباشد در بیرون از خانواده ممکن است به دام آدم‌های ناجور گرفتار شود که خاطراتی خدمتی تلخی هم داریم.

وی با بیان این که یک عامل تعارضات خانوادگی است توصیه اکید کرد: به غایت با همسر و فرزندانتان مهربان باشید و محیط خانواده را گرم نگهدارید و این مهم حتما گذشت و حوصله می‌خواهد؛ همچنین یک نکته مهم اینکه قبل از هر چیز مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی و خانوادگی را باید آموزش داد بویژه قدرت نه گفتن اولویت اول در تربیت فرزند باشد.

.

یکی از علتهای اصلی ابتلا به مواد مخدر  عدم توانایی قدرت نه گفتن است

حسین زاده تصریح کرد: یکی از علت‌های اصلی ابتلا به مواد مخدر موضوع قدرت نه گفتن است این قصه عدم توانایی قدرت نه گفتن این روزها خیلی پررنگ شده مخصوصا در دوران نوجوانی که از ویژگی‌های مهم نوجوانان امروز این که خیلی حساس و زود رنج هستند و خیلی دارای غرور و دنبال هویت‌اند.

وی با اشاره به این که نوجوانان با رفتارهایی مختلف و نادرست در نوع لباس و مو و رانندگی و غیره دنبال این هستند که دیده شوند؛ بخصوص یکی از راههای غلط و نادرست سیگار است؛ اظهار کرد: باید راه‌هایی برای این که دیده شوند و درست است را نشان دهیم؛ زمینه دیده شدن آنها را در حوزه‌های مختلف علمی، ورزشی و هنری باید فراهم کنیم که این کار را حتما و الزما خانواده باید بکند و بعد آموزش و پرورش باید زمینه را فراهم کند.

مدیریت صحیح و به قاعده و مبتنی بر فرهنگ، آسیب به مواد مخدر را کمتر می‌کند

حسین زاده با بیان این که یکی از علت‌ها فردی ابتلا به مواد مخدر در کنار مواردی که اشاره شد عدم وجود روحیه شاد با نشاط یا عدم مدیریت هیچانات است؛ گفت: انسان دارای ویژگی‌هایی مانند ترس داشتن؛ غمگین و شاد بودن، دلواپسی و نگرانی است و عدم مدیریت صحیح هیجانات یکی از علل و عوامل ابتلای به مواد مخدر و مشروبات الکلی است؛ آدم‌هایی که می‌توانند هیجانات خود را صحیح و به قاعده و مبتنی بر فرهنگ خودشان مدیریت کنند خیلی‌خیلی کمتر در حوزه مواد مخدر آسیب می‌بینند.

 

بیش از ۷۷ درصد معتادین مواد مخدر از سیگار شروع کرده‌اند

وی در ادامه تبیین کرد و گفت: بیش از ۷۷ درصد معتادین مواد مخدر از سیگار یا قلیان شروع می‌کنند که باید زمینه هایی فراهم گردد که از راه‌های درست نوجوان خودشان را نشان دهند.

دکتر حسین زاده گفت: پنج اصل مذهب، مطالعه، طبیعت، ورزش و هنر از موضوعات مهم است که فرد را از قرار گرفتن در مسیرنادرست مانع خواهد شد؛ این ۵ اصلی است که معلمین و اساتید برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بخصوص پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر و مشروبات الکلی باید سرلوحه کار داشته باشند و مطمئن باشند فوق العاده می‌تواند کمک کند.

وی با بیان این که ورزش طبق تجربه شخصی در مقابل مواد مخدر معجزه‌گر است، گفت:  در طول خدمت پرفراز و فرود که داشتم شاید کمتر از انگشتان یک دست با سارق یا معتاد و یا کلاهبردار ورزشکار برخورد کرده باشم؛ خوشبختانه خیلی از مربیان ورزشکار جدای از این که درس ورزش می‌دهند درس اخلاق هم ‌می‌دهند و تاکیدم هم این است که برای فرزندان همراه با تحصیل بحث ورزش را هم به جد مد نظر داشته باشیم یک معدل عالی با ورزش بهتر از یک معادل بسیار عالی بدون ورزش است.

حسین زاده در پاسخ سوالات اساتید در خصوص ماده مخدر گل؛ گفت: ماده مخدر گل یک ماده بسیار خطرناک است اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی برخی فکر می‌کنند اعتیاد آور نیست چون وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر را از دو چهت ‌اعتیاد روان و جسمی می‌بینیم شاید یک نفری که گل مصرف کرده در بازه زمانی کوتاه چند ساعته زانوایش درد نگیرد یا استفراغ و سرگیجه نداشته ولی وابستگی روانی به ماده مخدر گل بسیاروحشتناک است توزیع کنندگان و  فروشندگان بخاطر این که مشتریان را جذب کنند بویژه نوجوانان را فریب می‌دهند که گل اعتیاد ندارد در حالی که ماده مخدر گل یکی از خطرناکترین مواد مخدر شناخته شده است تراریخته یا جهش یافته ماری‌جوانا یا حشیش یا شاهدانه است از نظر فقهی هم حشیش را نجس می‌دانیم چون حشیش عقل را زائل می‌کند مخچه را از کار می‌اندازد و آثار روانی وحشتناکی دارد، و گل هم در همین موضوع است و خبر تاسف‌آور این که شیوع آن  در کشور ما بیش از حد معمول و متعارف است و باید توجه ویژه شود و خصوصا جوانان و نوجوانان باید نسبت به این موضوع  توجیه شوند.

 

وی در ادامه در رابطه با سوالی مبنی بر نقش رسانه نیز اظهار داشت: اگر قرار است جوانان و نوجوانان عواقب سوء مصرف را ببیند و بشناسد فقط میز گرد و نشست کافی نیست رسانه باید  تولید محتوا هوشمند در قالب فیلم و سریال و … داشته باشد و عواقب سوء را تبیین کنند.

 

نقش پلیس در مقابله و مبارزه با مواد مخدر تعیین کننده است

وی در خصوص آموزش و فرهنگ‌سازی و این که تا چه حد پلیس می‌تواند و وظیفه دارد؛ گفت: نقش پلیس در مقابله و مبارزه با مواد مخدر تعیین کننده است.

در حوزه مدیریت و مبارزه مواد مخدر سهم مقابله فرهنگی باید ۸۰  تا ۸۵ درصد باشد

وی با اشاره به  میزان کشفیات مواد مخدر در سال گذشته و  تعداد شهدا و جانبازان ادامه داد: ولی تنها مبارزه نمی‌تواند راه ما را هموار کند یک نفر که آلوده به مواد مخدر شد ترک کردن آن بسیار بسیار مشکل است؛ اگر عدد ۱۰۰ را در حوزه مدیریت و مبارزه مواد مخدر باید استفاده کنیم به نظرم باید۸۰  تا ۸۵ تا را در حوزه مقابله فرهنگی و ۱۵ یا۲۰ تا را در مبارزه مدنظر قرار دهیم یعنی حتما باید پلیس را تقویت کنیم حتما کمک سیستم قضایی باشیم و زندانبانی را برسیم ولی اولویت اول مقابله فرهنگی آموزش و آگاه‌سازی است.

 

در موضوع مواد مخدر نقش رسانه و هنر باید خیلی پررنگ باشد

وی در پایان تاکید کرد: همه مواردی که اشاره شد لازم است مبسوط و مشروح با هنر با فیلم و سریال و کلیپ و روزنامه و خبر و پیامک و سایر ابزاری که وجود دارد مدنظر قرار گیرد یعنی نقش رسانه باید خیلی پررنگ باشد که هر چه از هنر استفاده کنیم موفق خواهیم بود.

انتهای پیام/