حجت الاسلام پناهیان در همایش استانی جهاد تبیین جشنواره ملی شهید چمران:

قسمت پر جاذبه دین تمدن است/ چمران نگاه تمدنی داشت

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در همایش استانی جهاد تبیین جشنواره ملی شهید چمران با بیان این که مهمترین عامل تاثیر‌گذار در انسانها پدر و مادرشان نیستند وضع تمدنی آنهاست؛ گفت: نگاه تمدنی داشتن «کلان‌نگری» بالاتر از قانون است؛ شهید چمران نگاه تمدنی داشت.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان،

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در همایش استانی جهاد تبیین جشنواره ملی شهید چمران که توسط سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اصفهان و دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه برگزار شد با بیان این که مهمترین عامل تاثیر‌گذار در انسان‌ها پدر و مادرشان نیستند وضع تمدنی آنهاست؛ گفت: قسمت پر جاذبه دین تمدنش است که چمران نگاه تمدن داشت.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره  به این که تا وقتی که زندگی اجتماعی روستایی و محدود به روابط خانوادگی و چند نفره است شیوه اداره زندگی و جامعه خیلی ابتدایی امورات پیش خواهد ر‌فت اظهار کرد: اما وقتی جمعیت زیاد شد و روستای بزرگی شکل داد غریبه‌ها آمدند نیاز به قانون می‌شود و کم‌کم شهر پدید می‌آید و وقتی روستاها نیاز شد با هم ارتباط بگیرند دوباره مقرراتی نیاز می‌شود که بتواند روابط را تنظیم کند که در اینجا مقوله قدرت خیلی خودش را نشان می‌دهد.

 

وضع مقررات برای تنظیم روابط در اجتماع از گذشته تا کنون

پناهیان ادامه داد: کنترل قدرت از تعدی به دیگران در این نظام تسخیری که آدم‌ها با هم‌دیگر فرق می‌کنند و هرکسی استعداد خاصی دارد که همدیگر را به استخدام در می‌آورند و باید مزد یکدیگر را بدهند باید خدمات یکدیگر را منصفانه و مهربانانه رفتار کنند پیشکسوت‌هایی بوجود می‌آیند نسل جدیدی بوجود می‌آید و بالاخره وقتی جوامع بزرگتر می‌شوند نیاز به قوانین و مقرراتی می‌شود که بتوانند این روابط را تنظیم کند؛ این مقررات هم بنابر یک گرایش‌ها و دیدی تنظیم می‌شوند که راحت‌ترین طریقه وضع مقررات دیکتاتوری است یک نقر زور بگویید به بقیه ولی یک نظمی برقرار کند چون بی‌نظمی بدتر از نبودن این دیکتاتوری است. 

وی افزود: یک مقدار که انسان‌ها پیشرفته شدند و جوامع پیچیده شد و دیکتاتوری‌ها نتوانست دوام پیدا کند روی آوردند به روش دیگری که آن هم راحت‌طلبانه است؛ روش‌هایی که الان به آن می‌گوییم بروکراسی؛ از نظر درونی بالاخره یک سلسله قوانیی را وضع می‌کنند برای کنترل  انسان‌ها.

پناهیان افزود: پدیده‌هایی به نام دمکراسی از نظر سیاسی کنترل می‌کند افراد را و گردش قدرت بین نخبگان جامعه را تنظیم می‌کند؛ الان در چنین وضعیتی زندگی می‌کنیم این شده تقریبا فرم و ماهیت فضایی که در آن هستیم.

 

روح حاکم بر قوانینی که به تنظیم روابط می‌پردازند را شاید اسم آن را بشود تمدن گذاشت

وی گفت: روح حاکم بر قوانینی که به تنظیم روابط می‌پردازند را شاید اسم آن را بشود تمدن گذاشت این تمدن با آن تمدن قرق می‌کند تمدن‌هایی که مبتنی بر این گونه و این سلسله قوانین هستند تمدن‌هایی که مبتنی بر آن سلسله از دیکتاتورها هستند دوران این پادشاهان آن پادشاهان و افت و خیزهایی هم اینها دارند.

 

مهمترین عامل تاثیر‌گذار در انسان‌ها پدر و مادرشان نیستند وضع تمدنی آنهاست

پناهیان گقت: بحث از تمدن به همین جا ختم نمی‌شود؛ مهمترین عامل تاثیر‌گذار در انسان‌ها پدر و مادرشان نیستند وضع تمدنی آنهاست یعنی روح حاکم بر قوانینی که روابط آنها را تنظیم می‌کند آنها را تربیت خواهد کرد, خداوند هم این معنا را توجه دارد.

وی با بیان این که منتها به بحث‌های تمدنی توجه لازم را نداریم؛ ادامه داد: از لامذهب‌هایی که از بحث‌های تمدنی علاقه ندارند هیچ انتظاری نیست؛ چون اصلا لامذهبی بی‌عقلی و بی‌دردی می‌آورد خداوند هم میفرماید شما ۲۰ نفرتان بر دویست نفر کافران غلبه می‌کنید چون آنها نفهمند؛ کسانی که غیر متدین هستند فهم لازم را ندارد خداوند آنها  را بارها در قرآن سخیف و بی‌خرد و بی‌شعور دانسته است؛ چون تمدن  یک کلان‌نگری است روح حاکم بر قوانین.

پناهیان با بیان این که تازه دانه دانه قوانین هم نباید انسان را اسیر کند؛ به این که جهت‌گیری قوانین که به کدام سو هست؛ مبانی این گونه قوانین‌ریزی چیست اشاره کرد و ادامه داد: ظاهرش این است که باید قانون داشت اما باطن این قوانین چگونه است.

 

قانون‌گذاری؛ کلان‌نگری است که از انسان دیندار انتظار داریم

وی عنوان کرد: خود قانونگذاری کلان‌نگری است؛ کلان‌نگری نگاه به روح حاکم بر قانون است و این کلان‌نگری را ما از انسان دیندار انتظار داریم؛ حالا غیر متدینین وقتی کلان‌نگر نیستند این علامت بی‌شعوری است.

 

عارضه شناختی است که طرف کلان‌نگر نیست

پناهیان با بیان این که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌گویند شما در انگلستان یا لندن می‌بینید یک نفر مهربان برخورد می‌کند با یک حیوان و یا یک قوم انسانی را ترحیح می‌دهد نباید بگویید در غرب انسانیت هست اخلاق هست؛ اظهار کرد: بعد می‌گوید شما ببینید آنها با ملت‌ها چه می‌کنند؛ این عارضه شناختی است که طرف کلان‌نگر نیست یک  نقطه مثبت را می‌بیند یا از این کور باطن‌تر کسی که مسحور تکنولوژی غرب می‌شود نمی‌فهمد که اگر تمدن دیگری جای تمدن فعلی موجود در غرب در جهان شود این تکنولوژی‌ها اسباب‌بازی بیش در مقابل آن تکنولوژی‌هایی که در آن تمدن تولید می‌شود؛ نیست.

 

جزیی‌نگر پیشرفت غرب در تکنولوژی را دلیل بر چیزی می‌گیرند

 

پناهیان توضیح داد: مثلا در روایات ظهور آمده که علم تا قبل از ظهور هر چه پیشرفت کند دو واحد است در مقابل ۲۵ واحد که بعد ظهور خواهد آمد آن وقت جزیی‌نگر پیشرفت غرب در تکنولوژی را دلیل بر چیزی می‌گیرند آن را الگو قرار می‌دهند؛ این اشکالش در جزیی‌نگر بودنش است غرق برخی جزییات مثبت اما غافل از آن بحث کلی و کلان خبیث که در آن این همه ظلم هست.

 

غیر مذهبی‌ها اسیر جزییات مثبت تمدن غرب‌‌اند

پناهیان با بیان این که غیر مذهبی‌ها اسیر جزییات مثبتی که در تمدن غرب هست؛ می‌شوند چون قدرت کلان‌نگری ندارند اصلا قدرت بلندنظری ندارند؛ قدرت دیدن جهانی بهتر از این و حتی تخیلی و تصوری از آن را ندارند؛ عنوان کرد: چون اگر این قدرت را داشتند دیندار بودند؛ نه این که چون بی‌دین‌اند عقل ندارند نه اگر عقل داشتند دیندار بودند چون بی‌عقلند بی‌دین شدند برای همین از آنها انتظاری نمی‌رود نگاه تمدنی نداشته باشند.

  وی در ادامه نگاه تمدنی مذهبی‌ها را مورد بحث قرار داد و اظهار کرد:  متاسفانه گاهی در جزییات دین‌مان باقی می‌مانیم و متوجه نیستیم روح حاکم بر قوانین دین ما چیست و بعضی اوقات آن کلیات رانه تنها درک نمی‌کنیم بلکه این کلیات دین را فدای این جزییات می‌کنیم.

پناهان ادامه داد: بَردگی نوین کارش این است که با قانون دیکتاتوری می‌کند قانونی که استعدادهای انسان‌ها ا را می‌سوزاند؛ قانونی که انسان‌ها را تقاوت‌هایشان را در نظر نمی‌گیرد؛ قانونی که کارش سوزاندن استعدادهاست.

وی در ادامه با بیان این که سال‌ها تدریس دانشگاه داشتم اما این نوع جلسات را می پسندم که حضور داوطلبانه است اظهار کرد: اساتید توجه داشته باشند دانشجویان با هم فرق می‌کنند؛  بروکراسی بر اساس نمره باعث می‌شود نود درصد دانشجویان دانشمند نشوند؛ ارتقا دانشجو اگر با نظر اساتید باشد بالاتر از نمره است؛ ارزش انسانی و استاد ملاک مهمتری است؛ کار رسول خدا این است و هر چه دانش و تجربه جلو می‌رود دین رسول خدا تایید می‌شود.

 

تمدنی به دین پیامبر نگاه کنیم نه گزینشی

 

پناهیان با تاکید براین که با مظاهر حماقت باید مبارزه کرد؛ تاکید کرد: تمدنی به دین پیامبر نگاه کنیم نه گزینشی؛ گزینشی برخورد کردن باعث غرق شدن در جزییات دین خواهد شد و در نتیجه  موجب خواهد شد روح حاکم بر دین را درک نکنیم.

 

 قسمت پر جاذبه دین تمدنش است و چمران انگیزه درس خواندش تمدن است نه اجرای احکام اسلامی

وی با تاکید به این که قسمت پر جاذبه دین تمدنش است؛ بیان کرد:  شیوه‌های برخورد پیامبر و مناسباتش ملاک باشد؛ الگو قرار دان این شیوه‌ها ابزار تحقق یک تمدنی است که ۱۴۰۰ سال است دنبالش هستیم؛ چیزی که شهید چمران اهلش بود؛ تمدنی نگاه می‌کرد به درس خواندن؛ چمران در مناجاتش نوشته من درس می‌خوانیم برای این که هیچ مسلمانی از نظر علمی تحت سلطه علمی غیر مسلمانی نباشد؛ انگیزه درس خواندش تمدن است نه اجرای احکام اسلامی.

 

نگاه تمدنی داشتن «کلان‌نگری» بالاتر از قانون است

پناهان با بیان این که وقتی بحث انقلابی بودن مطرح می‌شود؛ یعنی نگاه تمدنی داشتن؛ گفت: چمران نگاه تمدنی داشت از بالا نگاه می‌کرد و انگیزه درس خواندش هم از این جنس بود؛ نگاه تمدنی داشتن کلان‌نگری بالاتر از قانون است. 

 

وی ادامه داد: معتقدم در این چهل سال در مجلس آنچنان توجه به تمدن عظیم اسلامی نبوده برای همین مجلسی پر قانون‌تر همه داریم.

 

انتهای پیام/