مطالبه بسیج اساتید دانشگاههای استان اصفهان از وزیر علوم در خصوص روند اسلامی کردن دانشگاهها و تربیت نیروهای انقلابی و ارزشی در تراز انقلاب اسلامی

نامه سرگشاده مطالبه بسیج اساتید دانشگاههای استان اصفهان از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص روند اسلامی کردن دانشگاهها و تربیت نیروهای انقلابی و ارزشی در تراز انقلاب اسلامی صادر شد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، نامه سرگشاده مطالبه بسیج اساتید دانشگاههای استان اصفهان از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص روند اسلامی کردن دانشگاهها و تربیت نیروهای انقلابی و ارزشی در تراز انقلاب اسلامی صادر شد.

 

متن نامه بدین شرح است:

دانشگاه مبداء همه تحولات است.   امام خمینی (ره)

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر زلفی‌گل

با سلام و آرزوی توفیق الهی از گذشته تا به امروز چشم طمع دشمنان این انقلاب همواره به قشر جوان دانشجو و دانشگاهیان بوده و این برخوردها و سناریوها در غرب تحت عنوان براندازی و یا مهار انقلاب اسلامی طراحی شده است. به همین دلیل حضرت امام (ره) مهمترین ماموریتی که برای دانشگاهها ترسیم فرمودند دفاع از انقلاب و اسلام و جلوگیری از نفوذ استکبار بوده است. لیکن در طی دوره های مختلف پس از انقلاب متاسفانه شاهد نفوذ افرادی در این وزارتخانه و نیز در دانشگاههای کشور بوده ایم که در اعتقاد و حتی التزام آنها به ساختار و نظام جمهوری اسلامی شائبه های بسیاری وجود دارد و به همین دلیل شاهد این موضوع بوده و هستیم که عده ای سالهاست دانشگاهها را مأمن و پناهگاهی برای فعالیت های سیاسی و ساختار شکنانه خود قرار داده و بیش ازآنکه دغدغه علم و فرهنگ و آموزش عالی این کشور را داشته باشد، به دنبال نفوذ نرم و تغییرات گسترده در آن می باشند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست جناب حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی و تثبیت نگاه اصولگرایانه با همسویی و همفکری دولت و مجلس نیروهای ارزشی و اصول‌گرای دانشگاههای کشور انتظار داشتند مسوولین محترم این وزارتخانه با نصب العین قراردادن بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری که در ذیل به آنها اشاره شده است دانشگاهها را به جایگاه اصلی خویش در جامعه برگردانند که گویی روند مثبت و چندان تاثیرگذاری در این خصوص تاکنون صورت نگرفته است !

مطابات رهبر معظم انقلاب از حوزه آموزش عالی:

  • توجه به الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی و ضرورت اسلامی کردن دانشگاهها از لحاظ ایمان، انگیزه، شور مقدس، رفتار اسلامی و علم‌آموزی مؤمنانه و توجه توأمان به علم، دین و اخلاق
  • تحقق نقشه جامع علمی کشور در دانشگاهها و ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر دانشگاهها در حل مسائل و معضلات کشور و معطوف شدن تولید مقالات علمی به نیازهای اساسی کشور!
  • بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشور در مقابله با تحریم‌ها و نقش‌آفرینی بیشتر دانشگاهها در این خصوص
  • تولید علم، حرکت و شتاب علمی و گسترش فرهنگ نوآوری، حفظ استقلالِ حركت علمى و در عین حال عدم ملاک پیشرفت علمی‌قرار دادن درج مقالات در مجلات آی.‌اس.آی
  • لزوم تغییر ملاک‌های ارتقاء اعضا هیئت علمی
  • انقلابی بودن دانشگاهها و لزوم توسعه فرهنگ اخلاق و معنویت در این محیط
  • ترجیح افراد متعهد به غیر متعهد حتی در صورت تخصص بالاتر متخصص غیر متعهد
  • جدی گرفتن ارتقاء تفکر دینی دانشگاهیان و پیشگیری از بروز خلاء فکری در دانشجویان و روشنفکران
  • هشدار در خصوص «خطر نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی و افزایش گرایش به رشته‌های درآمدزا»
  • عنایت به نقش پررنگ اساتید در تربیت و هویت‌یابی جوانان دانشجو و ترویج خودباوری در دانشگاهها و نقش آفرینی بیشتر اساتید دانشگاهها در حوزه های فرهنگی
  • استفاده از فرهنگ عمیق اسلامی برای تولید علم در زمینه علوم انسانی

 

بسیج اساتید به عنوان نهادی دانشگاهی که همواره مراقبت هوشمندانه و حساسیت خود را در روند جاری وزارت عتف نشان داده است از شما بعنوان کسی که سکانداری این وزارتخانه مهم و تاثیر گذار بر جریانات کشور را بر عهده دارید می خواهد با عنایت به مطالات عمیق رهبری از مدیران حوزه آموزش عالی که در فوق صرفا به بخشی از عناوین آنها اشاره گردید بصورت شفاف به سوالات ذیل پاسخ فرمایید:

الف) چه میزان از مطالبات رهبری در حوزه آموزش عالی تاکنون اجرایی شده است

ب) تا چه میزان تلاش داشته‌اید ضمن پاسداری از ارزش‌های انقلاب، رشد علمی و تحول در دانشگاه‌ها همواره در راستای سند دانشگاه اسلامی باشد؟

ج) تا چه میزان مراقب داشته‌اید محیط دانشگاهها به جایگاهی برای واگرایی از انقلاب و مفاهیم انقلاب و ارزش‌های انقلاب تبدیل نشود؟

د) و بطور خلاصه تا چه میزان حضرتعالی معاونین و روسای محترم دانشگاهها فهم درستی از سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب داشته و در تبدیل این مطالبات به قانون و مقررات و آیین نامه‌های ابلاغی عزم و اراده جدی خویش را نشان داده‌اید؟

والسلام علیکم و رحمه الله

 بسیج اساتید دانشگاههای استان اصفهان