میزگرد| حضور بانوان در انتخابات نشان‌دهنده رشد و بالندگی دموکراسی است

زهرا حیدران مسئول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد در میزگردی که در خبرگزاری فارس اصفهان برگزار شد؛ گفت: انتخابات مشارکت و پویایی یک ملت اسلامی است و بانوان نقش بسیار مهمی در انتخابات ایفا می‌کنند؛ افسانه خسروی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان نیز افزود: حضور بانوان در انتخابات نشان‌دهنده رشد و بالندگی دموکراسی است و می‌تواند رشد اقتصادی را هم فراهم کند.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، خبرگزاری فارس اصفهان با دو استاد بسیجی بانو میزگردی برگزار کرد که در ادامه گزارش آن را می خوانیم.

 

بانوان نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند به همین دلیل در انتخابات پیش رو نقش موثر و مهمی دارند و مشارکت سیاسی آنان شاخص حائز اهمیت در فرآیند توسعه پایدار است. بانوان، نقش موثرتری نسبت به برخی اقشار دیگر در برگزاری انتخاباتی پرشور ایفا می‌کنند چرا که علاوه بر حضور در انتخابات، نقش غیرقابل انکاری نیز در تهییج اعضای خانواده برای حضور در پای صندوق‌های رای دارند.مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود به نقش اجتماعی و سیاسی زنان در آینده کشور اشاره کردند و بار سنگین‌تر و صریحی برای زنان در نظر گرفتند که نه تنها خودشان رأی دهند بلکه باید خانواده‌شان را به حرکت در بیاورند و این مسئله به معنای آن است که زنان نقش کلیدی در خانواده داشته و این تکلیف در انتخابات هم سنگین‌تر می‌شوددر میزگردی با حضور زهرا حیدران، دکترای برق و الکترونیک و عضو هیأت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد و افسانه خسروی، دکترای روابط بین‌الملل و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان به بررسی نقش بانوان در انتخابات پرداختیم.

حضور بانوان در انتخابات چه نقشی در حل مشکلات کشور دارند؟

حیدران: بانوان و مادران، راهبران تقویت اجتماعی هستند. انتخابات فرصت جدیدی برای ورود افکار نو در چرخه تصمیم‌گیری کشور است. برای حل مشکلات کشور همه باید در صحنه انتخابات حضور فعال داشته باشند. افتخار می‌کنیم که بانوان کشور در صحنه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حضور مؤثر دارند و امیدواریم این حضور روز به روز بیشتر شود. با شرکت در انتخابات به سمت آینده‌ای روشن حرکت کنیم و برای تمدن سازی به صحنه بیاییم که قطعاً این امر بدون حضور بانوان میسر نیست.انتخابات مشارکت و پویایی یک ملت اسلامی است و بانوان نقش بسیار مهمی در انتخابات ایفا می‌کنند. مقام معظم رهبری فرمودند: مهمترین نقش بانوان، وارد کردن همسران و فرزندان خود به تحقیق درست و فعال بودن در انتخابات است. حضور حداکثری بانوان به همراه هدایت فرزندانشان پای صندوق رأی می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد. ایران تمدن ساز با یک انتخابات مردمی بوجود می‌آید، بنابراین همه باهم در انتخابات ۱۱ اسفند شرکت می‌کنیم. دست در دست هم با همبستگی ملی، توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کنیم. ما برای این انقلاب و نظام خون‌ها داده‌ایم و وظیفه داریم برای حفظ برکت این خون‌ها در انتخابات شرکت کنیم و از نظام حمایت کنیم. امام خمینی(ره) فرمودند: بانوان باید پا به پای مردان در انتخابات شرکت داشته باشند، چون این انقلاب و نظام برای همه است. بنابراین همه ما باید حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشیم.

خسروی: در همه کشورها، یکی از پایه‌های اساسی دموکراسی، انتخابات است. سؤال اینجاست که آیا مشارکت در انتخابات با توسعه دموکراسی یا با توسعه اقتصادی اتفاق می‌افتد؟ آیا با توسعه دموکراسی به رشد اقتصادی می‌رسیم و یا بالعکس؟ لزوماً توسعه سیاسی منجر به توسعه اقتصادی نمی‌شود و همچنین توسعه اقتصادی منجر به توسعه سیاسی نمی‌شود. یکی از علل نارضایتی عموم این است که چون رشد اقتصادی نداریم و از لحاظ اقتصادی در جایگاه مطلوبی نیستیم پس در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. این‌ها دیدگاه تضاد دارند و می‌گویند لزوماً باید اقتصاد رشد کند تا در انتخابات شرکت کنیم. توسعه سیاسی همراه با توسعه اقتصادی است. توسعه سیاسی و اقتصادی شاخص‌های مختلفی دارند. افزایش تولید داخلی، رشد رفاه و تجارت، اقتصاد را به مرحله بالندگی می‌رساند و میزان رقابت در بازار را افزایش می‌دهد و در این مرحله به توسعه اقتصادی رسیده‌ایم. مهمترین شاخص رشد دموکراسی انتخابات است و با مشارکت در انتخابات می‌توان به رشد اقتصادی رسید. همزمان با توسعه سیاسی می‌توان برای توسعه اقتصادی هم بستر‌سازی کرد. رشد سیاسی باعث رشد اقتصادی و بالعکس می‌شود. مشارکت و حضور در انتخابات رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد، حضور بانوان در انتخابات نشان‌دهنده رشد و بالندگی دموکراسی است و می‌تواند رشد اقتصادی را هم فراهم کند.حمایتی که از بانوان در زمینه اشتغال و حضور در جامعه از سوی مجلس شورای اسلامی شده، باعث مشارکت بیشتر آنان در صحنه انتخابات می‌شود. دانش‌افزایی بانوان باعث می‌شود که بدانند در چه جایگاه و موقعیتی قرار گرفته‌اند و این دانش افزایی حس تأثیرگذاری آنان را در جامعه تقویت می‌کند و آنان را برای حضور و مشارکت بالا ترغیب می‌کند.

بانوان چه نقشی در افزایش مشارکت در انتخابات دارند؟

حیدران: با توجه به نقش مهم مادر و همسر بودن یک زن در خانواده می توان گفت که خانواده به رأی و نظر مادر اهمیت می‌دهند. یک مادر می‌تواند یک مبلغ خوبی در زمینه انتخاب فرد اصلح از بین کاندیداها برای افراد خانواده باشد. چون خانواده به نظر و رأی او اعتماد دارند، می‌تواند با معرفی افراد اصلح تر خانواده را برای انتخاب نماینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هدایت کند. بدین ترتیب بانوان می‌توانند آینده‌ای بهتر را برای جامعه رقم بزنند و باعث پیشرفت جامعه شوند.با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، فرد اصلح و دلسوز برای مردم انتخاب می‌شود که می‌تواند در جهت رفع مشکلات مردم قدم بردارد. اگر مردم در صحنه انتخابات حضور نداشته باشند، طبق توطئه‌های دشمنان افراد بدون صلاحیت وارد مجلس می‌شوند و هیچ تحول و پیشرفتی در کشور ایجاد نمی‌شود. پس بهتر است مردم با حضور و مشارکت حداکثری خود در انتخابات و انتخاب فرد اصلح پیشرفت کشور را تضمین کنند و جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی را در منطقه حفظ کنند.

خسروی: نقش بانوان در ترغیب افراد خانواده برای شرکت در انتخابات بسیار مهم است. یک مادر می‌تواند با دانش‌افزایی، خانواده خود را از شرایط موجود آگاه سازد و با ایجاد بستر مناسب توسعه دموکراسی را فراهم کند. رشد دموکراسی منجر به رشد اقتصادی می‌شود، بنابراین با شرکت در انتخابات و حضور در صحنه باعث رشد دموکراسی شویم تا به بالندگی اقتصادی دست پیدا کنیم. حضور اقوام و اقشار مختلف، انگیزه اقتصادی، تکلیف شرعی و وظیفه دینی، احزاب و تشکل‌ها از جمله عواملی هستند که در انتخابات وجود دارند، همه این عوامل باعث افزایش میزان رقابت و مشارکت حداکثری در انتخابات می‌شود.

مشارکت گسترده در انتخابات چه تاثیری در شکل‌گیری مجلس قوی دارد؟

حیدران: یک انتخاب اصلح باعث می‌شود، افراد دلسوز وارد مجلس شوند و این افراد در جهت رفاه مردم و رفع مشکلات کشور قدم بر‌دارند. با حضور و مشارکت حداکثری به پشتوانه حمایت و رأی مردم می‌توانیم یک مجلس قوی داشته باشیم. پویایی کشور مرهون انتخابات پرشور و حضور مردم در صحنه است. نماینده‌ای اصلح است که از جنس مردم باشد، با مشکلات مردم روبه رو باشد و انعکاس دهنده باشد. نماینده‌ای که بتواند پویایی را برای کشور رقم بزند و با پیشنهادات و نظرات سازنده خود بهترین راه حل برای رفع مشکلات را ارائه دهد، اصلح است. نماینده اصلح باید در مسیری که قدم می‌گذارد جسارت رفتن به جلو و تحول را داشته باشد.بانوان در مسئله انتخابات، می‌توانند تأثیرگذار باشند. اگر من به عنوان یک استاد دانشگاه پای صندوق رأی بروم، دانشجوی من هم ترغیب می‌شود پا به پای استاد، جامعه دانشگاهی و بانوان تأثیرگذار پای صندوق رأی حاضر شوند و با حضور خود در انتخابات در سرنوشت کشورش تأثیرگذار باشد. -شرکت در انتخابات موجب خنثی سازی توطئه دشمنانی که می‌خواهند سرنوشت کشور را به نفع خودشان رقم بزنند خواهد شد. اگرچه در مسائل اقتصادی نارضایتی وجود دارد ولی مردم باور دارند که در این ۴۵ سال نظام مقدس جمهوری اسلامی دستاوردهای زیادی داشته است. مردم با حضور خود در انتخابات و مشارکت حداکثری نشان می‌دهند که قدرت تحول را دارند و با خنثی کردن توطئه‌های دشمنان، پویایی جامعه را حفظ می‌کنند.

خسروی: بانوان باید بدانند با مشارکت در انتخابات از هر قشری که هستند، به نقش خودشان در جامعه کمک می‌کنند. نمایندگان هم باید بدانند که مطالبات و نیازهای بانوان در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اشتغال بسیار است و اگر به آن‌ها رسیدگی شود می‌تواند تأثیرگذار باشد.نقش بانوان در انتخابات نباید صرفاً به عنوان یک رفتار انتخاباتی نزدیک به انتخابات دیده شود، بلکه باید حضور بانوان در تمامی عرصه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پررنگ باشد. مشارکت بانوان باید در تمام ابعاد زندگی در جامعه احساس شود.

انتهای پیام/