مسئول بسیج اساتید استان اصفهان؛

نقش آفرینی اساتید و دانشجویان در جریان‌سازی اهداف انقلاب اسلامی اهمیت دارد

محمد باقری رئیس بسیج اساتید استان اصفهان درنشست تخصصی جهاد تبیین «استکبارستیزی و روز دانشجو» گفت: نقش آفرینی اساتید و دانشجویان در جریان‌سازی اهداف انقلاب اسلامی اهمیت دارد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات هضت استادی بسیج اصفهان، محمد باقری رئیس بسیج اساتید استان اصفهان درنشست تخصصی جهاد تبیین «استکبارستیزی و روز دانشجو» به همت بسیج اساتید دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحدهای تیران، خمینی‌شهر و نجف‌آباد با همکاری سازمان بسیج اساتید، بسیج دانشجویی و دفتر هم اندیشی اساتید نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد، با بیان این که ۱۶ آذر نقطه عطفی است برای آرمان‌خواهی و استقلال طلبی و جزو شاخص‌های یک دانشجو و یک نخبه دانشگاهی است، گفت: نقش آفرینی اساتید و دانشجویان در جریان‌سازی اهداف انقلاب اسلامی اهمیت دارد.

 

محمد باقری فضای دانشگاه را از گذشته تا بحال مورد اشاره قرار داد  و گفت: مقام معظم رهبری در بیانات شان بارها تاکید فرمودند که نقش جریان سازی و نفش تفکر و نقش ایجاد جریان علمی در دانشگاه یک محور و یک زیر ساخت مهمی است.

 

نقش آفرینی اساتید و دانشجویان در جریان‌سازی اهداف انقلاب اسلامی اهمیت دارد

 

وی ادامه داد: سه جامعه هدف مهم در دانشگاه وجود دارد که اولین و مهمترین آن دانشجو است، رکن دوم استادی و رکن سوم کارکنان و پرسنل دانشگاه است، که نقش استاد، دانشجو، نخبگان و ظرفیت‌های نخبگی در جریان‌سازی اهداف انقلاب اسلامی را باید بررسی و توجه کنیم.

 

باقری عنوان کرد: دانشگاه محور علم و محور ظرفیت علمی بوده و هست و آن نگاهی که رهبر فرزانه انقلاب به دانشگاهها داشتند و فرمودند محل تربیت قوه عاقله کشور است.

 

سه دانشجویی شهیدی ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ بعنوان افتخارات و ظرفیت‌های دانشجویی است

 

وی بیان کرد: ۱۶ آذر را یادآور فضای حاکم پس از کودتای ۲۸ مرداد می‌دانیم یک  یوند نامبارکی که بین نظام استبداد پهلوی با حامیانشان امریکا و انگلیس ایجاد شد، علت این است که رژیم پهلوی به دلیل اعتراضات دانشجویان به ورود رایت کاردار جدیدش در سال ۱۳۳۲ که همزمان با ورود نیکسون معاون وقت رئیس جمهور امریکا بود دانشجویان دانشگاه تهران را به خاک و خون کشید؛ سه دانشجویی شهیدی که در سال ۱۳۳۲ شهید شدند اینها همه افتخارات و ظرفیت‌های دانشجویی است که ایجاد شده و جالب این است که رژیم پهلوی هم از عوامل آنها تقدیر کرده ؛ این فضایی است که در محیط و فضای علمی دانشگاه اتفاق افتاده و نشان می‌دهد که دانشگاه رسالتش چه آن زمان و چه اکنون فقط فضای علمی نبوده و نخواهد بود.

 

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: نگاه علمی و نگاه ظرفیت‌سازی علمی یکی از مطالبات جدی امامین انقلاب در فضای دانشگاه بوده و هست اما آیا فقط ظرفیت‌های علمی به تنهایی در محیط دانشگاه کافی بوده و هست؟

 

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان اضافه کرد: ۱۶ آذر نقطه عطفی است برای آرمان‌خواهی و استقلال طلبی و جزو شاخص‌های یک دانشجو و یک نخبه دانشگاهی است و  در این نکات مهمی را باید دقت داشته باشیم.

 

باقری اظهار کرد: اولین نکته این که مقام معظم رهبری در این خصوص نکات بسیار حساس و ریزی را مطرح کردند،  این که تاکید کردند که دانشجویان چه دختر و چه پسر حتی دانش آموزان مدارس روی ریزترین پدیده های سیاسی دنیا فکر و تحلیل کنند.

 

وی عنوان کرد: امروز باید بفهمیم دشمن کجاست و از کجا و با چه ابزاری دارد به ما حمله می‌کند، مثلا اتفاقات اخیر با اغتشاش شروع شد در تمام موارد گذشته اعتراضات فتنه‌گون بود، این بار بهانه حجاب بود و هدف سرنگونی نظام، همچنین در موارد قبلی حادثه‌ای رخ می‌داد رسانه‌ها روایت می‌کردند این سری رسانه‌ها روایت سازی می‌کنند، رسانه روایت می کند بعد دارد کف خیابان مصداق پیدا می کند این نکته مهمی است باید بررسی شود.

 

جنس اتفاقات اخیر نیاز نبود، آمال و آروز بود

 

باقری افزود: جنس اتفاقات اخیر نیاز نبود آمال و آروز بود در فضای احساسی ورود شد، بررسی هم نشان می‌دهد که عمدتا کم آگاهی  بوده، که نیاز است توجه کنیم به چه چیزی نیاز داریم، بسیاری از جوانان و نوجوانانی که در این چند وقت در عرصه ها ورود پیدا کردند به دلیل ناآگاهی بود. الان دانشجو در فضا سیاسی و فعالیت‌های سیاسی باید بتواند جدا کند فعالیت سیاسی را از سیاسی‌کاری.

 

 

بها دادن به تشکل‌های انقلابی از ظرفیت‌های ویژه دانشگاه است

 

باقری ادامه داد: یکی از مواردی که متاسفانه در دانشگاه ایجاد نشد بحث کرسی‌های آزاد اندیشی و ظرفیت‌های آن و استفاده و ایجاد تشکل‌های دانشجویی بود که باید برای آن برنامه ریزی کنیم کرسی‌های آزاد اندیشی از ظرفیت‌هایی است که در حوزه فعالیت‌های سیاسی دانشجویی می تواند مورد نظر باشد و بررسی شود، تشکل‌هایی دانشجویی می توان یک ظرفیت‌هایی داشته باشد همچنین بها دادن به تشکل‌های انقلابی از ظرفیت‌های ویژه دانشگاه است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

دانشجو با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه قدرت تحلیلش را بالا ببرد

 

باقری تاکید کرد: در حوزه تحلیل باید بررسی‌های جدی داشته باشیم، دانشجو یاد بگیرد در فضای دانشگاه درست تحلیل کند درست فکر کند و از ظرفیت‌های مختلف موجود در دانشگاه بهرمند شود و ظرفیت و قدرت تحلیل خودش را در دانشگاه بالا ببرد. امروز اگر دانشجو قدرت تحلیل سیاسی نداشته باشد، فریب می‌خورد.

 

وی عنوان کرد: ویژگی‌های مختلفی را باید از دانشگاه انتظار داشته باشیم دانشگاه همیشه و در همه جا این انتظار را دارد که محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی کشور باشد که اول جریان علم و تحصیل است و دوم جریان آرمان‌گرایی و آرمان خواهی و هدف‌گذاری سیاسی اجتماعی است،

وی سپس به سه سند بعنوان سند ویژه اشاره کرد و گفت: بیانیه اولین سالگرد امام راحل است، بیانیه بیستمین سالگرد انقلاب اسلامی است، و سوم بیانیه گام دوم که تکلیف همه را مشخص کرده است.

 

مدل فرآیندی ما در حوزه علم و جایگاه علم این است که بسط گفتمان حل المسائلی را رایج کنیم

 

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان گفت: جمع بندی این سه سند مقام معظم رهبری بیشترین سهم را برعهده بسیج گذاشته‌اند، مدل فرآیندی ما در حوزه علم و جایگاه علم این است که تحول ویژه‌ای در دانشگاه ایجاد کنیم و ظرفیت علم نافع شدن را برنامه‌ریزی کنیم یعنی بسط گفتمان حل المسائلی را رایج کنیم.

 

باقری با تاکید بر این که زمان آموزش محوری گذشته زمان زمان گفتمان حل المسائلی است، نکته دوم گروه‌های علمی و مسئله محور باید تشکیل شوند، گفت: مبارزه با استکبار در حال حاضر ایجاد و تشکیل گروه‌های علمی و جهادی است. همچنین تشکیل اندیشکده‌های علمی و راهبردی از سیاست کلی و کلان ماست که تولید علم نافع و تولید علم مرجعیت‌ساز از موضوعاتی است که باید توجه کنیم.

 

ایجاد شبکه ملی قدرت نرم اولین کار اساسی در حوزه فرهنگ است

 

باقری ادامه داد: نکته دیگر فرهنگ است  و اولین کار اساسی این که ظرفیت‌های  تشکیل شبکه ملی قدرت نرم است. دوم ایجاد جبهه علمی فرهنگی انقلاب اسلامی است و باید به گروه‌های کنشگر و مطالبه‌گر این ظرفیت را ایجاد کنیم که نقش‌آفرینی داشته باشد.

 

در حوزه فرهنگ باید افزایش بصیرت و حرکت جهاد گونه برای تبیین داشته باشیم

 

باقری تاکید کرد: ضرورت دارد ما اشراف علمی و تجربی به سیاست‌های نوین درگیری‌ها داشته باشیم، نکته دیگر که در حوز فرهنگ باید بسیار دقت کرد، افزایش بصیرت است و حرکت جهاد گونه برای تبیین باید داشته باشیم که یکی از  ترفندهای دشمن در جنگ ترکیبی ناامید سازی دانشجویان و جوانان و نخبگان است که در این حوزه حوزه افزایش بصیرت و کسب روحیه انقلابی و آمادگی حضور در عرصه‌های مختلف انقلاب باید تبیین شود که در حوزه فرهنگ باید دقت نظر شود. همچنین  بحث خدمت‌رسانی که باید استان پیش قراول باشد. مورد چهارم هم امنیت است  که باید برای دانشجویان تبیین کنیم. اردوهای راهیان علم و پیشرفت که در نهاد رهبری و بسیج دانشجویی برنامه‌ریزی شده  از کارهای موثر است و در مجموعه بسیج اساتید هم برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای این منظور انجام شده است.

 

باقری دو اقدام اساسی و کارکردی را هم مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: اول این است که وظیفه ما در دانشگاه تربیت نیروی انسانی و تولید علم سرشار است، در حوزه اقدام کارکردی سبک زندگی از محورهای اصلی فعالیت‌های ماست رفتار اجتماعی و اسلامی برای ما بسیار مهم است،

انتهای پیام/