یادداشت مجتبی جعفری معاون مطالبه گری بسیج اساتید استان اصفهان:

اعجاز قرآن برای روزگار ما

مجتبی جعفری معاون مطالبه گری بسیج اساتید استان اصفهان به مناسبت عید سعید مبعث در یادداشتی تحت عنوان «اعجاز قرآن برای روزگار ما» می نویسد: در مورد اعجاز قرآن و ابعاد این اعجاز مفسران، متکلمان، فلاسفه و اندیشمندان بسیار سخن گفته‌اند اما یکی از انواع اعجاز قرآن که جای تاکید و تبیین دارد اعجاز سیاسی و اجتماعی قرآن است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان،مجتبی جعفری معاون مطالبه گری بسیج اساتید استان اصفهان به مناسبت عید سعید مبعث در یادداشتی تحت عنوان «اعجاز قرآن برای روزگار ما» می نویسد:  در مورد اعجاز قرآن و ابعاد این اعجاز مفسران، متکلمان، فلاسفه و اندیشمندان بسیار سخن گفته‌اند اما یکی از انواع اعجاز قرآن که جای تاکید و تبیین دارد اعجاز سیاسی و اجتماعی قرآن است.

 

 

متن یادداشت بدین شرح است:

در ایام بعثت نبی مکرم اسلام لازم است مروری بکنیم بر معجزه جاودان پیامبر یعنی قرآن.

بزرگان اسلام در طول تاریخ بر این نکته تاکید داشته اند که نبی مکرم اسلام (ص) علاوه بر معجزات طبیعی که در زمان حیات ارزشمند ایشان به  دست ایشان رقم خورد، یک معجزه‌ای بر جای گذاشتند که برای همه دوران‌ها، عظمت اسلام را به رخ مردمان می کشد و آن معجزه چیزی نیست جز قرآن کریم.

در مورد اعجاز قرآن و ابعاد این اعجاز مفسران، متکلمان، فلاسفه و اندیشمندان بسیار سخن گفته‌اند اما یکی از انواع اعجاز قرآن که جای تاکید و تبیین دارد اعجاز سیاسی و اجتماعی قرآن است.

اسلام به عنوان یک دین اجتماعی برای مدیریت کلان جامعه طرحی ویژه‌ در انداخته است. از نگاه اسلام، پیامبر فقط پیام خدا را به مردم نمی‌رساند بلکه مجری فرمان خداست و خود در راس حاکمیت جامعه، امور اجتماعی و سیاسی مردم را تمشیت می‌کند. آری پیامبر  عادل‌ترین، عالم‌ترین و برازنده‌ترین حکمران برای اداره جامعه است چون همه آنچه  برای یک حکمرانی خوب و عادلانه لازم است در پیامبر(ص)  که متصل به وحی است موجود است.

برای دوران پس از پیامبر(ص) ، امامت و ولایت آن دستگیره مستحکمی است  که چنگ زدن به آن موجب حفظ نظام امت و توسعه و تقویت آن می‌شود.

اما از آنجا که دین اسلام بر اساس روایات متواتر و قطعی عصر غیبت را پیش بینی کرده بود، برای این دوران غیبت هم برای اداره جامعه برنامه داشت.

وظیفه حکمرانی پیامبر (ص) و امامان (ع) در عصر حضور ایشان، در عصر غیبت به عهده عالمان دین شناس عادل  قرار می‌گیرد و این همان چیزی است که  ائمه معصوم(ع)، که مفسرین واقعی قرآن هستند به ما آموخته‌اند و این آموخته‌ها و تعالیم در دست فقیهانی چون امام راحل در این دوران ما لباس عینیت پوشید و بهترین نوع مردم سالاری، یعنی مردم سالاری دینی که حضور مردم حول محور وحی رقم می‌خورد محقق شد.

این مردم سالاری که از خطاهای دموکراسی‌های غربی بسیار فاصله دارد در این  دوران تحقق یافت و روز به روز رشد کرد و بالید و چشم‌های دنیا را خیره کرد و همگان را متوجه عظمت اسلام کرد و امروز شاهدیم که گرایش‌ها به اسلام روز افزون است چون اسلام دینی است که برای همه ابعاد زندگی انسان حرفی برای گفتن  دارد.

آری اسلام هم برای زندگی فردی، هم برای زندگی خانوادگی و هم برای زندگی اجتماعی حرف‌های فراوان برای گفتن دارد و از طرف دیگر بشریت امروز که از شعارهای ایسم‌ها و مکتب‌های دست‌ساز بشر خسته شده، دنبال  آسایش و آرامشی که محصول وحی و نبوت است می گردد.

از طرف دیگر ندای استکبار ستیزی اسلام که نتیجه عدالت گرایی اسلام است امروز به گوش همگان رسیده است و همه متوجه شده اند که تنها پایگاهی که می تواند به داد ضعفا و نیازمندان برسد و در برابر مستکبران قد علم کند اسلام است.

روز بعثت پیامبر را بر عاشقان نبی مکرم اسلام و همه علاقمندان به این وجود مبارک تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم به زودی پرچم اسلام با تحقق ولایت کبری و ظهور امام زمان بر اقصی نقاط جهان به اهتزاز در آید و بشریت شاهد عدالت مهدوی باشد انشاالله.