مدیر مسئول روزنامه کیهان:

در جنگ نرم نقطه قوت دشمن رسانه‌هاست/امریکا محال است از تحریمها دست بردارد، این اولویت‌مان نباشد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در نشست جهاد تبیین با موضوع «تحلیل مسائل سیاسی روز» با بیان این که در جنگ نرم نقطه قوت دشمن رسانه‌هاست، گفت: امریکا محال است از تحریمها دست بردارد، این اولویت‌مان نباشد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، مدیر مسئول روزنامه کیهان در نشست جهاد تبیین با موضوع «تحلیل مسائل سیاسی روز» که به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگا‌های استان اصفهان برگزار شد، با بیان این که در جنگ نرم نقطه قوت دشمن رسانه‌هاست، گفت: امریکا محال است از تحریمها دست بردارد، این اولویت‌مان نباشد.

حسین شریعتمداری با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد امام زمان (عح)، یادآور شد: در نشستی که چندماه قبل به دعوت این سازمان داشتیم به این نکته اشاره کردیم که اول باید توجه داشته باشیم کجا ایستاده‌ایم و مقام معظم رهبری هم در یکی از سخنرانی‌های خودشان به این موضوع تاکید دارند.

 

وی سپس با اشاره به این که داستان پرماجرای ما که نشیب‌های آن هم فرازهایی در دل خود داشته دقیقا از آنجایی شروع شد که اسلام ناب محمدی (ص) با همت امام راحل برکرسی حاکمیت نشست، افزود: یکی از ویژگی‌های اصیل اسلام ناب محمدی (ص) ظلم ستیزی  است و اسلامی که ظلم ستیز نباشد اسلام نیست.

مدیر مسئول روزنامه کیهان تاکیدکرد: اولین اتفاقی که می‌افتد بعد از این که اسلام ناب محمدی بر کرسی حاکمیت می‌نشیند نه این که قبلا نبوده بوده در کتاب و عرصه اعتقادی و در ذهن دانشمندان و علمای بوده ولی نسخه شفا بخشی بوده که پیچیده نشده بود و کاری که امام راحل کردند این بود که این اسلام را از عرصه تئوری و نظر بر کرسی حاکمیت نشاند، تاکید کرد: وقتی بر کرسی حاکمیت می‌نشیند مفهوم دیگر این است که از اینجا به بعد یکی از اتفاقاتی که حتما می‌افتد این است که نظام سلطه در مقابلش قد علم می‌کند و این اجتناب‌ناپذیر است چون موجودیت و حضور در تعارض است با وجود نظام سلطه بنابراین این درگیری درگیری ماهوی است.

 

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: در ۴۳ سال گذشته دشمن و در راس آن امریکا از همه اهرمهایی که داشته علیه ما استفاده کرده و حتی یک بازه زمانی نمی‌توانید پیدا کنید که ما با دشمن درگیر نبوده ایم و چون درگیری ماهوی است انتظار این که پایان داشته باشد انتظار بی موردی است.

 

وی با اذعان به این که فقط در دو حالت این امکان وجود دارد یکی این که ما از حاکمیت دست برداریم و دوم این که دشمن از خوی شیطانی و استکباری خود دست بکشد و به تعبیر امام راحل دشمن از خر شیطان پیاده شود، افزود: بنابراین ما دائما درگیر بودیم میدانهای درگیری عوض می‌شده و عوض شده اما اصل درگیری پابرجاست دشمن از همه اهرم‌ها استفاده کرده و حالا اهرم‌های اندکی برایش باقی مانده است، اهرم نظامی، ترور دانشمندان، آشوب‌های خیابانی، جنگ تحمیلی و جنگ شهر ها  و نفوذ دادن عناصر خاص و غیره همه استفاده شده.

 

شریعتمداری ادامه داد: امروزه اگر باور داریم که جنگ همچنان ادامه دارد باید ببنیم که دشمن امروزه از چه اهرمی استفاده می‌کنند اصلی‌ترین برگ مورد استفاده دشمن جنگ نرم است اساس آن بر این است این یک قاعده است که آدم‌ها همانطوری رفتار می‌کنند که فکر می‌کنند و اگر بتوان افکار عمومی را در خدمت بگیرید یا مدیریت کنید طبعا می‌توانید رفتار عمومی را هم مدیریت کنید این اساس و مبنای جنگ نرم است.

 

در جنگ نرم آفند از ما بود و شروع کار ما بیرون آوردن این منطقه از تسخیر دشمن بوده/سیر دشمن در قوس نزولی

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به این که اولا باید ببینیم اسلحه دشمن چه چیزی هست و دوم این که ما می‌خواهیم از چه چیزی در مقابل آن استفاده کنیم، گفت: واقعیت این است که حمله را ما شروع کردیم یعنی آفند از ما بود و دشمن در حال دفاع و پدافند بود اما این که ما شروع کردیم نه به این معنا که جنگ افرازیم نه ماجرا این نیست ماجرا این است که وقتی ما خواستیم حق خودمان را بگیریم و احقاق حق کنیم در جهان اسلام این منطقه توسط دشمن به تسخیر درآمده بود شروع کار ما بیرون آوردن این منطقه از تسخیر دشمن بوده و دفاع دشمن که می‌گوییم در حقیقت تلاش برای بازگشت به دوره سلطه خودش است و وقتی مقایسه می‌کنیم زمان آغاز انقلاب را با  اکنون که  ۴۳ سال از انقلاب گذشته اگر چه هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم می‌بینیم که گام‌های بزرگی برداشتیم در همه عرصه‌ها و دشمنان در قوس نزولی سیر کردن این که حالا هر کدام چه میزان انتظار داریم بماند.

 

در جنگ نرم پیروزی اصلی با ما بود

وی افزود:در جنگ نرم تا حالا پیروزی اصلی با ما بوده آن چه که مهم است این است که از حالا به بعد هم چنین باشد چون دشمن از ابعاد پیچیده‌تری هم دارد استفاده می‌کند.

 

شریعتمداری سپس به یک گزارشی  از امریکن اینتر فایزر از حدود ۲٫۵ سال قبل و اشاره به چکیده آن ادامه داد: آن گزارش انتقاد می‌کند به کسانی که انقلاب اسلامی را با دولت عثمانی‌ها در ترکیه مقایسه می‌کنند می‌گوید جکومت عثمانی درست است که نام اسلام داشت ولی کشور گشا بود تاکید این است که نام اسلام داشت اما اسلام در سیستم حاکمیتی و ساختار حکومتی آن نبود.

وی افزود: و به این اشاره می‌کند که تا پشت دروازه‌های وین رفت اما نتوانستند بمانند ولی آن چه امروز در ایران اتفاق افتاده کاملا متفاوت است و می‌گوید این دیدگاه وقتی به لبنان می‌رود حزب الله را می‌سازد وقتی به سوریه می‌رود جیش الشعبی را می‌سازد، حزب الله پنجمین ارتش مجهز جهان که منظورش رژیم صهیونیستی است را زمین گیر می‌کند در جنگ ۳۳ روزه، حشد الشعبی طرح سقوط بشارالاسد را ناکام می‌گذارد و وقتی به یمن می‌رود انصارالله را می‌سازد که انصارالله سازمان نهاد مقاومتی است که ائتلاف سعودی همچنین امریکاییها، فرانسه و اسرائیل همه هستند که ارتش عربستان را ۵ سال است ( گزارش از دوسال قبل) مستاصل کرده و نمونه‌هایی از این دست.

 

در حوزه جنگ نرم دست بالا را داریم

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان این که اینها در واقع نشان دهنده این هست که ما در این زمینه دست بالا را داریم، وی برای این که به صحنه اصلی نزدیکتر شویم، گفت: در دورانی فشار زیادی به غرب آسیا و خاورمیانه بود و وقتی در خصوص این فشار خبرنگار واشنگتن پست می‌پرسد که این فشار متوجه مردم خاورمیانه است و این که فکر نمی‌کنید که این با حفظ حقوق این مردم که شما دنبال حقوقشان هستید مغایرت دارد پاسخ می‌دهند که این فشار زایمان است برای تولد خاورمیانه بزرگ.

 

وی افزود: خاورمیانه متولد شد اما الان می‌شود پرسید که این خاورمیانه که متولد شد در کدام سو و راستا هست بنابراین ما دست پایین را نداریم ولی بایستی مراقب حرکات دشمن باشیم چون با تمام توان به میدان آمده.

 

شریعتمداری ادامه داد: همچنین گزارشی هست از ناتو ۲۰۲۱ که می‌گوید ما تا سال ۲۰۲۰ عرصه‌های درگیری و جنگ را به ۵ عرصه تقسیم کردیم زمین، دریا، هوا، فضا و سایبری. ولی امروزه عرصه دیگری را باید اضافه کنیم و کردیم که جنگ شناختی است.

 

مدیر مسئول روزنامه کیهان  با تاکید بر این که جنگ شناختی دقیقا هدفش این است که سیستم محاسباتی شما را در اختیار بگیرد این را چند سال قبل مقام معظم رهبری اشاره فرمودند گفت:. در جنگ شناختی هدف این است که سیستم محاسباتی را دچار اختلال کنند یا در اختیار بگیرند با اطلاعات غلط، با زمینه سازی‌ها و غیره  ولی چیزی که مهم است این است که هدف جنگ شناختی عمدتا دو عرصه مسئولان و مدیران و مردم است که برای مدیران توان ظرفیت بالاتری می‌خواهد و یکی هم مردم که ما امروز ابعاد آن را می‌بینیم در بخش‌های مختلف.

 

در جنگ نرم نقطه قوت حریف رسانه‌هاست/ماهواره نور۲ برای کم کردن فاصله‌هاست

وی افزود: چیزی که وظیفه ماست این است که اولا ترفندهای دشمن را بشناسیم و ثانیا راه‌های مقابله با آن را بدانیم. هم ما و هم حریف نقطه ضعف و قدرت داریم از منظر سخت افزار. نقطه قوت حریف رسانه‌هاست ما در این زمینه در حد و اندازه حریف نیستیم اما این فاصله را از اول انقلاب تا حالا و بویژه در سال‌های اخیر کمتر و کمتر کرده‌ایم و نمونه آن ماهواره نور ۲ است.

 

شریعتمداری با اشاره به این که در اوج ادعا آزادی همین دیروز فیسبوک و اینستاگرام رسما اعلام کردند که تبلیغ خشونت علیه روس‌ها و روسیه آزاد است ادامه داد: ما توانستیم فاصله را کم کنیم و باید به سمتی برویم که اصلا در اختیار خودمان باشد.

 

در جنگ نرم نقطه قوت ما پیام ماست/حریف پیام ندارد و بجای تامل تغلب میکند

وی افزود: نقطه قوتی داریم نقطه قوت ما پیام ماست پیام ما منطقی و علمی است و جاذبه دارد این که حضرت امام (ره) می‌فرمایند دنیا تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) است و نمونه آن که اشاره شد در گزارش امریکن اینتر فایزر، همچنین تشییع شهید سلیمان دهها میلیون نفر فقط در ایران و در منطقه همه جا همچنین همین دیروز در ترکیه رئیس رژیم صهیونیستی وقتی به دعوت اردوغان رفت ترکیه عکس شهید سلیمانی را بلند می‌کنند  و می‌گویند همه ما سلیمانی هستیم بنابراین پیام ما پیام پرمخاطب است حریف در این زمینه پیام ندارد بنابراین به جای این که تامل کند تغلب می‌کند دروغ پراکنی و شبهه‌سازی  و .. .

مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه با اشاره به نمونه‌های دیگر و این که رسانه گنجینه بزرگی است، تاکید کرد: پیام باید در قالب‌هایی باشد که دریافت آن برای مخاطب راحت‌تر باشد البته پیام نباید تغییر کند اما  کاری که دشمن می‌کند قالب‌های تغلبی می‌سازد و ارائه می‌دهد.

 

علنی کردن داشتههای خودمان از ضروریات مقابله با ترفند دشمن است

شریعتمداری ادامه داد: به نظرم وظیفه‌ای که رسانه‌ها دارند و استاد دانشگاه هم به نوعی رسانه است و یکی از ویژگی‌های رسانه هم اعتماد مخاطب به رسانه است که اساتید از آن برخورداند، و در جلسه قبلی به برخی از آنها اشاره شد باید داشته‌های خودمان را علنی و ابراز کنیم  این از ضروریات و نیازهای بسیاربسیار ضروری برای مقابله با ترفند دشمن است و در خصوص جهاد هم هر حرکتی که ضربه به دشمن است این جهاد است وقتی اعلام حضور می‌کنیم در ۲۲ بهمن یا روز قدس، تشییه جنازه حاج قاسم جهاد است. بنابراین یکی از ضروریات این است که نشان بدهیم هستیم.

 

در برابر ترفند دشمن نظرمان باید غالب باشد 

مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه با ذکر خاطره‌ای و تجمعی که در شهر بن برپا شد و توانست بیش از هزار عکس امام  راحل را در جمعیت پخش کند در حالی که گلبدین حکمیت یار گفته بود برای حفظ وحدت بهتر است اینکار انجام نگیرد، تاکید کرد: نگذارید نظر طرف مقابل غالب شود.

 

شریعتمداری ادامه داد: جهاد تبیین قبل از هر چیز این است که اول جای خودمان را بشناسیم، امروز شرایطی است که بسیاری از موضوعات به نفع ماست باید جایگاه خودتان را اعلام کنید.

 

امریکا محال است از تحریمها دست بردارد، این اولویت‌مان نباشد

وی با اشاره به این که یکی از موضوعات برجام است، افزود: الان وضعیت با گذشته فرق می‌کند و این ما بودیم که امریکا را تحریم کردیم و اجازه ندادیم وارد میز مذاکرات بشود البته بحث‌هایی است که توافق در چه زمینه‌هایی هست معتقدم امریکا محال است تحریم‌ها را حذف کنید چون هیچ برگه دیگری ندارد اصلی‌ترین اهرمی که در اختیارش هست تحریم است و نباید به فکر این باشیم که تحریم‌ها را بردارد اگر بخشی را بردارد باز بخواهد از زاویه دیگری وارد شود بنابراین نمی‌گویم از آن دست برداریم باید دنبال رفع تحریم‌ها باشیم اما اولویت نباشد باید دنبال خنثی کردن تحریم‌ها باشیم که نمونه‌هایی داریم مثل بحث واکسنه‌ها خرید و تولید، بازگشت حدود ۲ هزار کارخانه به چرخه تولید، فروش نفت که فروش داریم و پولش هم برمی‌گردد بنابراین آن چیزی که آنها می‌خواهند به ما بدهند دیگر امتیاز نیست نیاز خودشان است.

 

خاورمیانه را تبدیل کردیم به شکست‌های پی در پی امریکا

مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه به تلاش دولت امریکا برای افزایش تولید نفت در کشورهایی مثل عربستان و اعزام هیاتی برای این منظور به عربستان اشاره کرد و گفت: امریکایی‌ها ضعف مدیریت دارند آنها رئیس جمهور ونزویلا را قبول نداشتند اما الان  هیاتی فرستاده‌اند که تحریم‌های شما را برمی‌داریم. همچنین نمونه دیگر واقعیت این است که اگر نگاه کنیم خاورمیانه را تبدیل کردیم به شکست‌های پی در پی و ویترین شکستهای امریکا.

 

شریعتمداری در ادامه به نمونه‌های دیگر هم بویژه موضوع اوکراین و حمایتی که امریکا از این کشور داشت اشاره کرد و ادامه داد: جنگ اوکراین نشان دهنده این است که امریکا قابل اعتماد نیست، و نشان دهنده افول امریکاست، قیمت نفت هم به شدت افزایش داشته، اروپایی‌ها هم با تحریم نفت و گاز همراهی نمی‌کنند، بایدن نفت و گاز روسیه را موقت تحریم کرد چون اروپایی‌ها نپذیرفتند و مباحثی که مطرح است نشان دهنده یک تحولی در اروپاست.

 

مذاکرات برجامی اکنون با گذشته یک عرصه است اما یکسان نیست

وی در ادامه با اشاره به مباحثی که در خصوص مذاکرات مطرح می‌شود افزود: فرض از مذاکرات چندین ساله که منجر به برجام شد چه نتیچه می‌گیریم که هر آدمی نتیجه می‌گیریم که امریکا قابل اعتماد نیست ولی گاهی برخی نتیجه را تغییر می‌دهند همین الان می‌بینیم گفته می‌شود تنها راه این است، نه این طور نیست ما همه چیز را دادیم الان ما داریم می‌رویم آن چه که شما دادید پس بگیریم یک عرصه هست ولی یکسان نیست. عین همین را در بخش‌های دیگر بکار می‌برند راه کار بازگشت به مبانی اصلی است.

انتهای پیام/